بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۶۶۱۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸
انفجار 'کراده داخل' در مرکز بغداد در یکشنبه گذشته ( سوم جولای) به باور کارشناسان و رسانه های عراقی، نقطه تحولی در مبارزه با تروریسم بوده است، زیرا تقریبا قاطبه کشورهای جهان و سازمان های بین المللی با عراق اعلام همبستگی کردند، اما تنها یک علامت سوال باقی ماند؛ سکوت سعودی!
 تدبیر24: سکوت سه روزه عربستان سعودی نسبت به حادثه رعب آور و پر تلفات انفجار بمب در خیابان کراده، با توجه به وجود سفیر و فعال بودن سفارت در بغداد برای افکار عمومی عراق سوال برانگیز شده است، بویژه اینکه همین کشور به فوریت انفجارهای ترکیه، لبنان، سومالی و اردن را طی هفته های گذشته محکوم کرده است.
عراقی ها دیگر خشم خود را پنهان نمی کنند و به دنبال واکنش های رسمی حیدرالعبادی نخست وزیر و ابراهیم الجعفری وزیر خارجه این کشور نسبت به مداخلات دولت سعودی و سفیر این کشور در امور داخلی عراق، حالا در شبکه های نیمه رسمی خود بصورت علنی نام عربستان را به عنوان متهم اصلی عملیات تروریستی به زبان می آورند.
حوادث اخیر شامل آزادی فلوجه و به دنبال آن انهدام یک کاروان بزرگ از گروه تروریستی داعش در صحرای جنوب فلوجه که قصد فرار به سمت اردن یا عربستان را داشته اند و در ادامه انفجار بی سابقه تروریستی در کراده ، به گفته عراقی ها پازلی را تکمیل کرده است که تصویر سعودی ها بر آن نقش بسته است.
براساس تصویری که از این چینش اطلاعات بدست می آید، برخی ابهام ها در حال روشن شدن است؛ از جمله اینکه چرا سعودی ها این همه اصرار به توقف عملیات فلوجه داشتند؟ آنجا چه بود که آن همه واهمه داشتند؟
دومین سوال زمانی مطرح شد که کاروان داعش که به گفته برخی ها شامل 400 و برخی منابع دیگر 700 خودرو بوده است، در جنوب فلوجه توسط جنگنده های عراقی هدف گرفته شد و صدها داعشی خارجی از جمله سعودی به هلاکت رسیدند؛ موضوعی که همان روز عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان را سرآسیمه وادار به یک موضع غیر دیپلماتیک علیه عراق کرد، خواستار تشکیل یک دولت بزعم وی فراگیر و انحلال الحشدالشعبی شد.
سوال اینگونه شکل گرفت که در آن کاروان چه چیزی یا چه کسانی بودند که این همه دولت سعودی را خشمگین کرد؟
هنوز پیرامون انهدام 450 خودرو حامل عناصر تروریستی داعش که اغلب آنها عربی و خارجی (بویژه سعودی) بودند، حرف و حدیث ها ادامه دارد و اینکه این کاروان بزرگ به طول 15 کیلومتر در صحرای الانبار چگونه و با چه هماهنگی هایی توانسته بود راه بیفتد و از فلوجه خارج شود.
گفته می شود ،نیروی هوایی عراق بعد از اینکه هواپیماهای آمریکایی از بمباران این کاروان امتناع کردند، به سرعت وارد عمل شده و این کاروان بزرگ را هدف قرار دادند که حدود 450 خودرو با عناصر حامل آن به آتش کشیده شدند.
با این همه ، به نظر می رسید، سعودی ها به دنبال گستردگی فاجعه کراده، بویژه اعلام عزای عمومی سه روزه در کشور، ظاهر امر را حفظ کرده و این حمله تروریستی را محکوم کنند که نکردند و در مقابل وزارت خارجه عراق انفجارها و حملات تروریستی دیروز (دوشنبه) در عربستان سعودی را در بیانیه ای رسمی محکوم کرد.
به اعتقاد تحلیلگران عراقی، سکوت عربستان در قبال انفجار کراده تا لحظه تنظیم این گزارش، گمانه زنی ها را در خصوص ارتباط ریاض با این انفجار و انفجارهای اخیر در پایتخت عراق قوت بخشیده است.
دوشنبه شب در یک میزگرد تلویزیونی در شبکه العراقیه ، تلویزیون دولتی عراق که با حضور خالد الملا رئیس هیات علمای اهل سنت عراق، محمد الربیعی نایب رئیس شورای استان بغداد و دو شخصیت دیگر تا بامداد ادامه یافت، حاضران بی پرده دولت سعودی را عامل مشکلات امنیتی عراق دانستند.
'هادی العامری' فرمانده ارشد تشکیلات مردمی الحشد الشعبی و دبیر کل سازمان بدر نیز دیروز دوشنبه در محل انفجار کراده به صراحت اعلام کرد که از وقتی سفارت عربستان در بغداد گشایش یافته جز، شر هیچ خیری برای عراقی ها نداشته است.
وی و 'شیخ قیس الخزعلی' دبیر کل عصائب اهل الحق که در جمع خانواده های قربانیان انفجار کراده در محل انفجار حاضر شده بودند، از دولت خواستند که سفارتخانه های عربستان و قطر را در بغداد ببندد و سفیر سعودی از عراق اخراج شود.
'ریان الکلدانی' یکی از فرماندهان مسیحی تبار برجسته در تشکیلات مردمی الحشد الشعبی نیز چند روز قبل از انفجار کراده، در تلویزیون دولتی عراق گفته بود که عربستان سعودی برای انفجارهای بزرگ در بغداد برنامه ریزی می کند.
وی تاکید کرده بود که 'از همین الان به مردم عراق اعلام می کنیم که هر انفجاری که در پایتخت رخ دهد، سفارت عربستان و 'ثامر السبهان' سفیر سعودی در بغداد در پس آن هستند.'
این نکته ای بود که 'محمد الربیعی' عضو شورای استان بغداد و از اعضای برجسته مجلس اعلای اسلامی عراق دیشب (دوشنبه) به صورت تلویحی در تلویزیون دولتی عراق به آن اشاره کرد.
الربیعی گفت که از دو ماه پیش نسبت به احتمال وقوع حملات تروریستی در کراده داخل به فرماندهی عملیات امنیت بغداد، گزارش داده بودیم اما به دلیل درگیر بودن فرماندهی امنیت بغداد در جنگ فلوجه، گفتند که بعد از بازگشت از فلوجه، این موضوع را پیگیری خواهند کرد.
وی ادامه داد که تنها 10 روز بعد از بازگشت فرماندهی عملیات بغداد از جنگ فلوجه، این حادثه اتفاق افتاد و نشان می دهد که این حادثه با آزادی فلوجه، بویژه انهدام کاروان بزرگ تروریست های داعش در جنوب فلوجه در 29 ژوئن گذشته ارتباط داشته است.
الربیعی تاکید کرد که حادثه هدف قرار دادن کاروان بزرگ تروریست های داعش در جنوب فلوجه بویژه برای حامیان منطقه ای داعش قابل هضم نبود و با انفجار کراده می خواستند انتقام آنها را بگیرند.
بدون شک حادثه انفجار کراده که چهار روز بعد از انهدام کاروان بزرگ داعش در جنوب فلوجه اتفاق افتاد، از دید کارشناسان، در همه معیارها نقطه عطف محسوسی در مبارزه جدی با تروریسم در عراق به شمار می رود.
انفجار کراده تاکنون منجر به برکناری هفت مسوول ارشد امنیتی در بغداد شده است که شامل فرمانده تیپ امنیت کراده، رییس سازمان اطلاعات، رییس سازمان امنیت، فرمانده پلیس، فرمانده راهنمایی و رانندگی، فرمانده یگان مبارزه با تروریسم و فرمانده یگان مبارزه با جرائم بزرگ در بغداد هستند ویک تیپ جدید جایگزین تیپ قبلی در کراده شده است.
یادآور می شود که تحقیق و بازجویی از فرمانده تیپ امنیت کراده به دلیل شک و تردیدها از علت گشایش خیابان کراده در نیمه شب یکشنبه (هنگام وقوع حادثه) شروع شده است.
براساس اظهارات محمد الربیعی عضو شورای استان بغداد که خودش از اهالی کراده است، خیابان کراده تا ساعت 12 شب، بسته بود و 12 و 5 دقیقه به مدت نیم ساعت گشوده شد و طی همین مدت خودرو بمب گذاری شده وارد خیابان کراده شد و انفجار اتفاق افتاد.
تبعات انفجار کراده فقط به مسوولان امنیتی محدود نشده است بلکه درخواست برای فعال کردن احکام اعدام در عالی ترین سطح که نخست وزیر در پیشاپیش آن قرار دارد، تشدید شده و دیروز دوشنبه با اعدام اولین سری محکومان به تروریسم که شامل پنج نفر بوده ، شروع شده است.
بیانیه های محکومیت محدود به کشورهای منطقه و جهان نشده بلکه نهادهای بین المللی نیز بیانیه های محکومیت صادر کرده اند.
انفجار کراده حاوی یک تحول جدید نیز بوده و آن اینکه شبکه های اجتماعی مانند گوگل، یوتیوب، فیسبوک و تویتر در قبال این انفجار هریک به فراخور خود موضع گرفته که برخی روبان سیاه بسته و عده ای نیز مبارزه جدی برای بستن سایت های تبلیغ کننده برای تروریسم را تشدید کرده اند.
در سطح افکار عمومی و رسانه های عراقی نیز برای اولین بطور ویژه برای سه روز متوالی است که انفجار کراده در راس اخبار قرار دارد و همه در انتظار نتایج تحقیقات و بازداشت عوامل مرتبط با این انفجار و بویژه افشای حامیان منطقه ای آن هستند.
کارشناسان عراقی معقتدند که جدیت و حساسیت بالای دولت و دستگاه های امنیتی عراق برای شناسایی عوامل داخلی و خارجی این حادثه بیش از پیش افکار عمومی را امیدوار کرده است که برای اولین بار، خون های ریخته شده عراقی ها ارزان تلقی نشده است.
براساس آخرین اعلام تلفات این انفجار که توسط شورای استان بغداد گزارش شده است 225 شهروند بیگناه، بویژه زنان و کودکان در این حادثه جان باختند که هنوز بسیاری از قربانیان به خاطر شدت حریق، شناسایی نشده و باید بستگان آنها 20 روز دیگر را صبر کنند تا شاید از طریق آزمایش 'دی ان ای' هویت آنها مشخص شود.
این حادثه صدها زخمی نیز برجای گذاشته و صدها نفر براثر سوختن مغازه هایشان از کار بیکار شدند و صدها خانواده نیز یتیم و بی سرپرست شدند و مبالغ هنگفتی خسارت مالی به دنبال داشته است.
برچسب ها: تدبیر24 ، کراده ، آل سعود
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها