بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۶۶۱۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۹
محرمانه بودن یا نبودن مساله این نیست
یکی از ویژگی های تندروهای عرصه سیاسی کشورمان این است که علاقه دارند تا به ناحق حرف خود را از زبان ملت بیان کنند و خواسته خود را به عنوان خواسته مردم معرفی کنند . . .

تدبیر24 : در سال های گذشته "تهدید کشورهای دیگر دنیا" "نمایش چهره ای خشن از ملت ایران" ، "سخن گفتن با ادبیات عامیانه پشت تریبون های رسمی دیپلماتیک" ، "دخالت در امور حرفه ای دیپلماتیک" و "کاغذ پاره خواندن تحریم هایی که به اذعان مسئولین وقت دولت سفره مردم ایران را از رنگ و رو برده است" مجموعه ای از رفتار دیپلماتیک دولت اصولگرایان با ریاست محمودی احمدی نژاد بود.


این فضای تکراری و مایوس کننده شاید مهمترین عاملی بود که باعث شد تا جامعه ایرانی با خواست واقعی تغییر پای صندوق های رای برود و به کاندیدایی رای دهد که اساس تفاوتش با دیگر کاندیداها، رویکردهای متفاوتش در سیاست خارجی بود. مهمترین پیام انتخابات ریاست جمهوری اخیر پاسخ منفی مردم ایران به صورت رفراندومی بزرگ برای تداوم روندهای دیپلماتیک گذشته بود. در حالی که شاهد بودیم کاندیدایی که ادامه روندهای پیشین در رابطه با جهان را نمایندگی می کرد حدود فقط ده درصد از آرا را به دست آورد.


در حالی که عملکرد تیم دیپلماتیک کشورمان به سرپرستی رئیس جمهور و وزیر امور خارجه مورد تایید و تحسین کارشناسان قرار گرفته، جریانات تندرو همچنان به شکل های مختلف عصبانیت خود را از شکست اخیر خود در انتخابات بروز می دهند. موضوعی که اخیرا مستمسک این جریان قرار گرفته اظهار نظر دستگاه دیپلماسی کشور مبنی بر لزوم محرمانه بودن محتویات مذاکرات ژنو می باشد . مطابق نظر رسانه های این جریان افراطی از آنجا که کشورهای مختلفی طرف مذاکره با ایران بوده اند ، امکان درز اطلاعات به و دسترسی غیر به این مطالب وجود دارد. اما نکته ای که این جریان به آن توجه نمیکند و شاید هم علاقه ای به درک این حقیقت ندارند این است که در قرن معاصر روابط دیپلماسی به صورت یک علم درآمده و در تمام دنیا از عالمان این عرصه جهت پیشبرد اهدافشان استفاده می شود اتفاقی که شاید اگر در هشت سال گذشته در دولت های نهم و دهم می افتاد امروز کشور در عرصه های مختلف اقتصادی ، اجتماعی و روابط خارجی با انبوهی از مشکلات مواجه نبود.

خوشبختانه امروز در راس وزارت خارجه دولت یازدهم فردی قرار دارد که از او به عنوان استاد دیپلماسی یاد می شود و یکی از تدابیری که دکتر ظریف برای پیشبرد اهداف دولت تدبیر وامید اتخاذ کرده، رویکرد دیپلماسی عمومی به صورت ارتباط نزدیک با جامعه با استفاده از شبکه های مجازی است که شاید همین امر هم باعث شده تا برخی از نمایندگان حامی جریان شکست خورده در انتخابات، مدام ایشان را در معرض تهاجم قرار دهند و وقت گرانبهای مجلس را که باید همواره صرف رسیدگی به مشکلات کلان کشور شود را با دادن تذکرهای نابجا در اموری که کمترین تخصص آن را هم ندارند بگیرند.

در این رابطه یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته که در عرف سیاسی زمانی که مذاکرات جدی می شود باید جزئیات آن تا مشخص شدن نتیجه نهایی محرمانه باقی بماند. البته در این نوع مذاکرات مطرح شدن کلیات مذاکره در رسانه ها امری طبیعی است که مسئولان مذاکره کننده ایران هم این موضوع را علنی کرده اند. هادی شوشتری که خود از نمایندگان اصولگرای مجلس است با تاکید بر لزوم محرمانه ماندن مذاکرات به گفته که همواره باید اصول مذاکرات رعایت شود تا بتوان به یک نتیجه مناسب در این زمینه دست پیدا کرد. بنده معتقدم هرچه مذاکرات جدی تر باشد باید محرمانه تر باشد و اصول محرمانه باید رعایت شود.

یکی از ویژگی های تندروهای عرصه سیاسی کشورمان این است که علاقه دارند تا به ناحق حرف خود را از زبان ملت بیان کنند و خواسته خود را به عنوان خواسته مردم معرفی کنند. در این ماجرا نیز این مدعیان نمایندگی مردم از این ترفند قدیمی استفاده کرده و همواره مدعی هستند که مردم از محرمانه بودن مذاکرات ناراضی هستند. این در حالی است که نظرسنجی های مختلف حکایتی خلاف این دارند و بطور مثال بیش از 83 درصد از یازده هزار نفری که در نظرسنجی خبرگزاری ایسنا شرکت کردند موافق محرمانه ماندن مذاکرات بودند و تنها 16 درصد از شرک کنندگان در این نظرسنجی با محرمانه بودن جزئیات مذاکرات مخالف بودند که البته 5 درصد هم بیشتر از رای این جریان تندرو و میزان رای سعید جلیلی در انتخابات اخیر است که طبیعتا برای جریانات افراطی باید جای خوشحالی هم داشته باشد.


شایان ذکر است که حتی در میان گروه های تندرو نزدیک به جبهه پایداری هم برخی هستند که این حد جسارت را به خود نمی دهند و در مقابل اصل بدیهی محرمانه ماندن جزئیات مذاکرات اعلام مخالفت نمی کنند. غلامعلی حداد عادل که در انتخابات مجلس اخیر سر لیست جبهه پایداری بود و یکی از نمایندگان ذی نفوذ در فراکسیون مربوط به طرفداران آیت الله مصباح یزدی به شمار می آید, در اظهار نظری گفته است: « نباید مسئولان وزارت خارجه اعلام کرده‌اند آنچه در رسانه‌ها آمده، گمانه‌زنی است و ما هم همانطور که رهبری فرمودند به دولت و مسئولان دستگاه دیپلماسی خودمان اعتماد داریم و نباید سخن رسانه‌های صهیونیستی را مبنای تردید نسبت به دستگاه دیپلماسی قرار دهیم. » وی درباره محرمانه بودن مذاکرات ایران با 1+5 در ژنو، به خانه ملت گفت: «محرمانه بودن یا نبودن مذاکرات اصل نیست؛ موضوع مهم این است که مذاکره‌کنندگان از جانب ایران، بر حقوق ملت پافشاری کنند و منافع ملی را در نظر بگیرند

مایه مسرت دلسوزان نظام کشور است که به تصدیق کارشناسان امر، روند مذاکرات با هدایت مقام معظم رهبری و اجرای فنی و حرفه ای دستگاه دیپلماسی کشورمان مثبت و رو به جلو است. جریانات افراطی هم در این میان هرچند همسو با رسانه های افراطی درون آمریکا و اسرائیل هیاهویی به راه انداختند و سعی کردند تا در روند بهبود روابط ایران و جهان مانع تراشی کنند اما این روند با قدرت و صلابت به پیش خواهد رفت و در راستای تامین منافع ملت ایران به نتایج مثبتی منجر خواهد شد. امید است که گروه های تندرو نیز با عبور از منافع جناحی خود، اندکی به عزت و سفره های خالی مردم توجه کنند و در این راستا با خواست ملت همسو شوند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۵
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
4
4
یکی دیگر از ویژگی های ساده ها در سیاست کشور ایران ،سر در برف کردن مثل کبک است.تاریخ ایران و آیین ما به روشنی مشخص می کند هر موقع با اجنبی نشستیم در انتها باختیم و هر موقع مقاومت کردیم در نهایت امتیاز گرفتیم و یا حداقل چیزی از دست ندادیم و دست بر زانوی خود گذاشتیم.
آقای ظریف شخص محترمی است ولی در این شرایط خودش هم نمی داند چه می کند،زیرا در یک وزارت خانه عریض و طویل ایشان بدون برنامه مشخص یکه و تنها نشسته پشت فیس بوک(!) و دیپلماسی عمومی را ترویج می نماید! و در 8 پست اخیر تابحال 5سوتی ناجور داده...بحران اقتصادی در حدود 3ماه اخیر بدتر شده و دولت مدام لیست گرفتاری ها را مثل بیانیه برای مردم تعریف می کند...راهکار چیست؟ فقط مذاکره با آمریکا؟! آمدیم و نشد...برنامه دولت برای فرار از مشکلات اقتصادی چیست؟ فرافکنی و انداختن گناهان به گردن دولت های قبل!!! پس چرا به این دولت رأی دادیم
ناشناس
|
-
|
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
2
0
عصر ممکنات است،جبهه اصلاحات باید شروع به شلیک کند و تجارب علم تاثیر و ترویج آنی به سریانش کمک کند. اصولگرا و پایداری شبیه بافت گوشت ...است دو مرده از خودشان تهیه کنید و محله را به هوش دارید.متشخصهای اعتدال طراوت را به اجتماع معرفی کند و جبر ...به کم کاری و سیاست زدگی بیمارش را درون پیاله ماست نرم و تجزیه بطنی کنید از بالا
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
0
3
باید با عقل و هوش عمل کنیم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
1
3
با سلام
به عنوان یک سایت نزدیک به روحانی به گوش دکتر برسانید که با توجه به موضع گیری های وزیر صنعت در مورد خودرو و همچنین موضع گیری های دکتر سیف در مورد ارز و گرانی برخی از مواد خوراکی و شایعات در مورد حذف یارانه ها کم کم دارند از دولت نا امید می شوند چون همه اینها خبرهای نا امید کننده ای است
که در چند وقت اخیر مردم دارند می شنوند در ضمن همین اخبار موجب سو استفاده دلالان برای گرانی برخی از مواد می شود لطفا به برخی از اعضای کابینه یاد آوری کنید که خودزنی نکنند در ضمن مخالفان دولت به شدت روی این موارد مانور می دهند.در ضمن درست است که قطع یارانه ها موجب کاهش نقدینکی و تورم می شود اما 99 درصد مردم با اصول اقتصادی آشنا نیستند و در مقابل این موضوع موضع گیری می کنند و این موضوع موجب کاهش شدید آرا روحانی در دور بعد میشود مشاوران روحانی باید به این مسائل توجه جدی داشته باشند

با آرزوی موفقیت برای رییس جمهور محبوب دکتر روحانی
ناشناس
|
-
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
2
1
تدبیر 24 هم از آن طرف افتاده - مرگ برآمریکا شعار قرآنی است اگر خوب و قرآنی فکر کنید
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها