بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۶۶۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵
تدبیر24: انتخاب حقوق‌دانان شورای نگهبان که پیش از این در صدر دستور کارهای جلسات این هفته مجلس قرار داده شده بود، روز گذشته انجام نشد و به جلسه امروز موکول شد؛ اما در کنار این انتخابات، بهارستان‌نشینان، احتمالا امروز هم یک انتخاب مهم دیگر پیش‌رو دارند، چرا‌که قرار است نماینده مجلس در هیأت نظارت بر مطبوعات، در جلسه امروز یا در جلسه هفته آینده از بین محمدعلی وکیلی و محمداسماعیل سعیدی، در صحن علنی انتخاب شود.  روز گذشته و در‌حالی‌که انتخاب چندین نماینده مجلس برای عضویت در مجامع و شوراهای مختلف در دستور کار مجلس قرار داشت، فراکسیون امیدی‌ها به نتایجي درخور در این رأي‌گيري‌ها دست پیدا کردند. دیروز از میان اعضای فراکسیون امید، شکور پورحسینی، نماینده پارس‌آباد و بیله‌سوار، به‌عنوان عضو ناظر در شورای حقوق و دستمزد، معصومه آقاپور، نماینده شبستر، به‌عنوان عضو ناظر در شورای اقتصاد، سیدفرید موسوی، نماینده تهران و زهرا ساعی نماینده تبریز به‌عنوان اعضای ناظر در شورای عالی اداری، قرجه طیار، نماینده گنبد، به‌عنوان عضو ناظر در هیأت عالی نظارت بر قانون نظام صنفی، احمد انارکی، نماینده رفسنجان، به‌عنوان عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و الیاس حضرتی، نماینده تهران و محمدرضا تابش، نماینده اردکان، به‌عنوان اعضای ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار انتخاب شدند.
مسئولیت صنفی زیر سایه رقابت سیاسی
پس از به‌دست‌آمدن این نتایج و درحالی‌که همچنان چند شورا و مجمع دیگر در نوبت انتخاب نمایندگان ناظر مجلس هستند، موضوع انتخاب نماینده مجلس در هیأت نظارت بر مطبوعات و همچنین نمایندگان مجلس در کمیسیون ماده ١٠ احزاب، برای اصلاح‌طلبان اهمیت خاصی دارد. مجلس یک نماینده در ترکیب اعضای هیأت نظارت بر مطبوعات دارد و انتخاب این نماینده در سال‌های گذشته با سوگیری خاص اصولگرایان به حاشیه کشیده شده بود. در مجلس هشتم و سال‌های ابتدایی مجلس نهم، علی مطهری به‌عنوان یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی در صحن علنی نیز به‌عنوان نماینده مجلس در هیأت نظارت بر مطبوعات انتخاب می‌شد؛ اما آخرین‌باری که قرار بود نماینده ناظر مجلس در هیأت نظارت بر مطبوعات انتخاب شود، کمیسیون فرهنگی با ریاست حجت‌الاسلام سالک، دو گزینه تندروی اصولگرا را به‌عنوان نامزدهای خود به صحن معرفی کرد. اعلام اسامی نبویان و رسایی به‌عنوان گزینه‌های موردنظر کمیسیون فرهنگی مجلس نهم، با اعتراض مطهری و نمایندگانی مواجه شد که معتقد بودند کمیسیون فرهنگی نباید در این زمینه اعمال سلیقه گروهی داشته باشد. به این ترتیب انتخابات به تعویق افتاد و در نهایت با انصراف مطهری از کاندیداتوری، کمیسیون فرهنگی مجلس نهم پذیرفت که در کنار رسایی و نبویان، یک گزینه اصولگرای دیگر نیز در جمع نامزدها حضور داشته باشد؛ این‌گونه بود که در روز اول مهر سال ٩٣، انتخابات نماینده ناظر مجلس در هیأت نظارت بر مطبوعات، با حضور رسایی و نبویان و حسن کامران برگزار شد. حجت‌الاسلام نبویان اعلام کرد به نفع رسایی از کاندیداتوری انصراف می‌دهد و بخش درخور توجهی از نمایندگان مجلس نهم فقط برای «نه»‌گفتن به حمید رسایی، رأی خود را به نام حسن کامران در صندوق انداختند و او  با ١٠٨ رأی از مجموع ٢٠٣ رأی نمایندگان، به‌عنوان نماینده ناظر مجلس در هیأت نظارت بر مطبوعات انتخاب شد.
درحالی‌که پیش از آن، علی مطهری در سال‌های حضورش در هیأت نظارت بر مطبوعات، همواره مواضعی در دفاع از آزادی بیان در مطبوعات و رسانه‌ها داشت؛ اما رویکرد کامران در یک سال و نیمی که در این هیأت حضور داشت، بیشتر سکوت بود و خبری از او منتشر نشد.  اكنون و در شرایطی که مجلس نهم و دوره نمایندگی کامران به پایان رسیده و جای نماینده ناظر مجلس در هیأت نظارت بر مطبوعات خالی است، کمیسیون فرهنگی این‌بار یک گزینه از فراکسیون امید و یک گزینه از فراکسیون ولایت را به‌عنوان نامزدهای عضویت در هیأت نظارت بر مطبوعات به صحن معرفی کرده است. محمدعلی وکیلی، نماینده مردم تهران و مدیرمسئول روزنامه ابتکار که پیش از این در انتخابات هیأت‌رئیسه دائم مجلس توانسته بود با کسب آرای لازم به‌عنوان دبیر هیأت‌رئیسه انتخاب شود، گزینه‌ای است که کمیسیون فرهنگی از میان فراکسیون امیدی‌ها به صحن معرفی کرده. گزینه معرفی‌شده از جمع اصولگرایان هم محمد‌اسماعیل سعیدی، نماینده تبریز است که در سایت شخصی او درباره سوابقش هیچ اشاره‌ای به سابقه فعالیت رسانه‌ای نشده است.

----------------------------

احمد مازنی در گفت‌وگو با «شرق» خبر داد:
رأی نمایندگان سیاسی نباشد

حجت‌الاسلام احمد مازنی، از اعضای فراکسیون امید و کمیسیون فرهنگی مجلس، در گفت‌وگو با «شرق»، از برنامه‌ریزی این فراکسیون برای انتخاب اعضا در انتخابات درون صحن خبر داد و با اشاره به اینکه فراکسیون امیدی‌ها در همه کمیسیون‌ها توانسته‌‌اند نمایندگان مورد نظر این فراکسیون را برای انتخاب به صحن معرفی کنند، ابراز امیدواری کرد محمدعلی وکیلی بتواند با تلاش اعضای فراکسیون امید، در صحن علنی نیز رأی لازم برای عضویت در هیأت نظارت بر مطبوعات را به دست آورد.
‌با توجه به درپیش‌بودن انتخابات نماینده مجلس در هیأت نظارت بر مطبوعات، آیا نظر فراکسیون امید درباره گزینه‌های معرفی‌شده، به اعضا اعلام شده است؟
در‌این‌باره مجمع عمومی فراکسیون امید یا هیأت‌رئیسه فراکسیون جلسه خاصی نداشته که تصمیمی به‌عنوان تصمیم فراکسیون به اطلاع اعضا برسد؛ اما اعضای فراکسیون امید که در کمیسیون فرهنگی حضور دارند، نشست‌هایی داشتند و مذاکراتی هم با سایر اعضای کمیسیون داشتیم و در نهایت روی آقای وکیلی به عنوان کاندیدای موردحمایت خودمان به نتیجه رسیدیم و ایشان هم از طرف کمیسیون به صحن معرفی شده است. انتظار ما هم از نمایندگان این است که با رأی خود به ایشان، شرایط را برای عضویت آقای وکیلی در هیأت نظارت بر مطبوعات فراهم کنند.
‌ در ابتدای کار مجلس نقدهایی به عملکرد فراکسیون امید در لابی برای گرفتن کرسی‌های هیأت‌رئیسه وارد شد. الان با گذشت بیش از یک ماه از آغازبه‌کار مجلس، فکر می‌کنید این نقص‌ها به گونه‌ای برطرف شده که بتوان در صحن برای چهره‌ای مانند آقای وکیلی رأی لازم را به دست آورد؟
بحث شوراها و مجامع در هیأت‌رئیسه فراکسیون مطرح شد. بعد از بررسی این شوراها و مجامع در فراکسیون، از بین حدود ٨٠ شورا و مجمع، تقریبا ٢٠ مورد به عنوان موارد اولویت‌دار مشخص شد و فراکسیون شاخص‌های خود برای این موارد را اعلام کرده است. در همین راستا از اعضای فراکسیون که در کمیسیون‌های مختلف حضور دارند، خواسته شده که از افراد موردنظر فراکسیون حمایت کنند و این اتفاق هم افتاده است. در نتیجه همه افراد موردنظر فراکسیون توانسته‌‌اند از کمیسیون‌های خود رأی لازم را به دست آورند و به صحن معرفی شوند. از زمانی هم که این انتخابات در دستور کار قرار گرفت، لابی‌های لازم در حد مقدورات در صحن انجام شده و در نتیجه برخی از این افراد در صحن هم انتخاب شده‌اند. از جمله در جلسه روز سه‌شنبه برای شورای پول و اعتبار، آقای تابش و آقای حضرتی که هر دو از فراکسیون امید بودند، انتخاب شدند. آقای قرجه‌طیار برای نظام صنفی و خانم سیاوشی هم برای کتابخانه‌ها انتخاب شدند و برای هیأت نظارت بر مطبوعات هم امید داریم نتیجه مطلوب رقم بخورد. البته ممکن است در ادامه هم اتفاقاتی به دلیل کم‌تجربه‌بودن برخی از دوستان رخ بدهد که این مسئله در کنار مسائلی که در انتخابات هیأت‌رئیسه اتفاق افتاد و کمی به انسجام فراکسیون ضربه زد، ممکن است در سال اول برخی نتایج را آن‌گونه که ما می‌خواهیم رقم نزند. اما فراکسیون در حال بازیابی انسجام خودش است.
‌ عضویت آقای وکیلی در هیأت‌رئیسه، منافاتی با نامزدی ایشان برای عضویت در هیأت نظارت بر مطبوعات ندارد؟
از نظر آیین‌نامه هیچ منعی دراین‌باره وجود ندارد. اما برخی از دوستان رقیب ما این انتظار را مطرح می‌کردند که اعضای هیأت‌رئیسه وارد انتخابات نشوند. اما طبق آیین‌نامه هیچ مانعی وجود ندارد و رأی نمایندگان مردم نتیجه را تعیین می‌کند.
‌با توجه به اینکه در سال‌های اخیر دغدغه‌های سیاسی بر انتخاب عضو هیأت نظارت بر مطبوعات سایه انداخته و مطالبات صنفی اهالی مطبوعات را تحت‌الشعاع قرار داده، چقدر احتمال می‌دهید این مسائل سیاسی بازهم انتخاب نماینده مجلس در هیأت نظارت بر مطبوعات را تحت‌الشعاع قرار دهد؟
بنای ما در کمیسیون فرهنگی این بود که در انتخاب اعضای کمیسیون برای عضویت در شوراها و مجامع، نگاه فرهنگی حاکم باشد نه نگاه سیاسی. اما در عین حال نمایندگان مجلس همگی عضو کمیسیون فرهنگی نیستند و ممکن است در تصمیم‌گیری و رأی آنها، نه‌تنها نگاه سیاسی بلکه نگاه‌های قومی و منطقه‌ای نیز تأثیرگذار باشد. من به سهم خودم و به عنوان یک عضو فراکسیون امید عرض می‌کنم که ما تا آخرین لحظه‌ای که در مجلس توفیق خدمت داشته باشیم، انتظارات و مطالبات مردم را که در ایام انتخابات مطرح شد، پیگیری می‌کنیم و در حد توانمان از همه ظرفیت‌ها برای تحقق آرمان‌های اصلاح‌طلبانه ملت ایران استفاده خواهیم کرد.

مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها