بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۶۶۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸

این در حالی است که در این مدت 20 فقره از قتل هایی که مطبوعات و رسانه ها آن را منتشر کردند خانوادگی، 25 فقره از قتل ها ناشی از وقوع نزاع، 7 فقره کودک کشی و یک فقره نیز کشته شدن جنین گزارش شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ آنچه در قالب عدد و رقم قتل های سه ماهه بهار عنوان شد صرفا حاصل بررسی قتل هایی است که دررسانه ها منتشر شده بود. 69 فقره قتلی که در این گزارش مرور شده است در خبرگزاری های خبرآنلاین، ایرنا و روزنامه های ایران، خراسان و همشهری منتشر شده بود.

 

جنایاتی که شبکه های اجتماعی را تسخیر کردند

بررسی قتل هایی که در بهار1395 روی داده نشان می دهد ماجراهایی در کشور رقم خورده که توانسته سهم قابل توجهی از توجه شبکه های اجتماعی را به خود بخواند. نمونه آن ماجرای قتل «ستایش» در ورامین بود. قتل این دختر افغان به دست یک نوجوان 16 ساله واکنش های مختلفی در پی داشت. رسیدگی خارج از نوبت به این پرونده حاصل حساسیت هایی است که در پی توجه شبکه های اجتماعی به ویژه با تمرکز بر تبعه افغان بودن مقتول ایجاد شد.

 

در خانواده های ایرانی چه رخ داده؟

بررسی قتل های که در رسانه ها منتشر شده و شما در 59 ردیف جدول آنها را می توانید مرور کنید همگی ذهن را به سوی این پرسش سوق می دهد؛ برای خانواده های ایرانی چه اتفاقی افتاده است که سهمی حدود 30 درصد از جنایات کشور را به خود اختصاص داده است.

قتل از جمله جرایمی است که آمار سیاه ندارد. در واقع به ازای هر یک جسد شما یک پرونده قتل خواهید داشت و شاید برهمین اساس هم بتوان بررسی این جرم را نبض دقیقی از جامعه تلقی کرد. سردار مسعود منفرد، جانشین رییس پلیس آگاهی نیروی انتظامی کشور نیز در بهار گذشته به این نکته اشاره کرد که 86 درصد از پرونده های قتل توسط پلیس کشف و برای رسیدگی به دستگاه قضایی سپرده می شود.

وقتی سردار محمدرضا مقیمی، فرمانده پلیس آگاهی کشور نیز تاکید کرد که 31 درصد از جرایم جنایی سال 1394 توسط بستگان مقتولان رقم خورده ترسیم آنچه در بهار امسال با همین کیفیت رخ داده ساده تر شده است.شاید بهتر باشد آنچه در سه ماهه نخست امسال در قالب جرم «قتل» در کشور روی داده و رسانه ها منتشرش کرده اند را با این نگاه دنبال کنیم که کدام وقایع در خانواده ها رخ داده است.

به همین دلیل مهمترین اتفاقاتی که در خانواده های ایرانی منجر به قتل شده را در ادامه می خوانید؛

 

اندیمشک و یک خانواده کشی

نام اندیمشک در بهار امسال دستکم سه بار در اخبار جنایی برده شد. نخست زمانی که قوم و خویش زنی به دلیل همراه داشتن مواد مخدر دستگیر شده بود با خانواده شوهر این زن درگیر شدند و در پی آن یک تن کشته و 11تن دیگر مجروح شدند. بار دوم قتل دانشجویی 18 ساله به دست یک جوان دیگر نام این شهر را به صدر اخبار جنایی کشاند. خانواده این دانشجو در خردادماه و در پی صدور حکم اعدام، پای چوبه دار رضایت دادند. اما مهمترین اتفاقی که در اندیمشک روی داد و کمتر به آن اشاره شد سومین خبری از قتل بود که نام این شهر را به صفحه حوادث کشاند.

ماجرا مربوط به کشف اجساد یک خانواده سه نفره بود. پزشکی قانونی اعلام کرد اجساد سه روز بعد از وقوع قتل کشف شده است. اما خبر محدود به همین گزارش شد و جزییات بیشتری منتشر نشد. واقعیت این بود که اعضای این خانواده سه نفره توسط فرد دیگری به قتل نرسیده بودند. شواهد نشان می داد مرد خانواده که یک نظامی بوده، در پی بیماری فرزندش و عدم همکاری نهاد مربوط اقدام به قتل همسر و فرزند خود کرده و سپس به زندگی خود نیز پایان داده است.

 

قتل عام خانواده همسر در گیلانغرب و عنبرآباد

قتل عام خانواده همسر سابق توسط داماد یکی از اخباری بود که ایرنا منتشر کرد و کمتر رسانه های مکتوب به بررسی و واکاوی آن پرداختند. این داماد در روستایی به نام « سوخور رشید» از توابع حیدریه در گیلانغرب همسر سابق، پدر و مادر همسر سابق خود را کشت و دو برادر همسر سابق خود را نیز مجروح کرد.

ماجرای قتل های خانوادگی نمونه دیگری نیز داشت. قتل زن و مرد جوانی در عنبرآباد کرمان توسط پدر دختر نمونه دیگری از این نوع قتل ها بود. به گفته اهالی عنبرآباد به خبرنگار خبرآنلاین، ماجرای این قتل یک ماجرای ناموسی است. گویا پدر دختر به همراه دامادش در استان هرمزگان کار می کردند که داماد متوجه ارتباط همسرش با مردی از اهالی عنبرآباد می شود. همین موضوع را به پدرهمسرش اطلاع داده و در نهایت پدردختر، دختر خود و فردی که با او در ارتباط بوده رابه قتل رسانده است.

 

قتل دو فرزند برای انتقام از شوهر

شاید عنوان «قتل دو فرزند برای انتقام از شوهر» عنوان کوتاهی برای یک جنایت باشد و نتواند عمق بستری که در آن یک زن جوان به سمت جنایت سوق یافته را نشان دهد. ماجرا مربوط به آخرین روز اردیبهشت 95 است. زنی 23 - 24 ساله در کنگان پس از قتل دو پسر 8ماهه و 2ساله اش سعی داشت با بریدن رگ خود به زندگی اش پایان دهد که نجات یافت. این مادرجوان که گفته می شود دانشجوی رشته مهندسی آی.تی است از مدتی قبل با شوهرش برسر نحوه رفتارهای او مشکل داشت. به گفته اهالی «خمینی آباد» کنگان، این مرد هیچ مشکلی از قبیل استفاده از مواد مخدر و نظایر آن نداشته است.

اما آنچه بیش از هر چیز دیگری همسرش را آزار می داده «رفیق بازی»های شوهرش بوده، به گونه ای که گفته می شود این مردجوان گاه حتی شب ها هم به خانه بازنمی گشته و نزد دوستانش می مانده است. در آخرین روزهای اردیبهشت قرار بود سفری به شیراز داشته باشند و در کمال ناباوری مرد جوان دو دوست خود را نیز برای رفتن به سفر دعوت کرده بود.

مادرجوان خطاب به همسرش گفت: من بچه شیر می دهم و حالا در تمام طول سفر معذب خواهم بود. چرا این دو دوستت را دعوت کرده ای؟» همین موضوع سبب شد تا این زن جوان و دوفرزندش در کنگان بمانند. شوهر این زن نیز بدون توجه به اعتراض همسرش به سفر رفت. حتی به این موضوع توجه نکرد که همسرش چندبار گفت سر خودم و بچه ها بلایی می آورم تا راحت شویم.

 

خرداد پر حادثه و مردی که از مادرش انتقام گرفت

بررسی اخبار جنایی نشان می دهد در خردادماه 95 اخبار دستکم 22 فقره قتل در رسانه ها منتشر شده است. خردادماه به چند روز تعطیل در همان ابتدا آغاز شد. در فاصله قبل و بعد این تعطیلی ها جنایاتی رخ داد که یکی از آنها جای تامل بسیار دارد. «افشین» عامل این قتل عام خانوادگی چنین جنایتی را ناشی از طلاق غیابی مادرش عنوان کرده و برای همین او را مستوجب قتل دانسته است.

در این ماجرا که در نخستین روز از خرداد روی داد «افشین» 22 ساله به همراه برادرخوانده اش «حمزه»، داماد و پسرعمویش به خانه مادرش در شهرک شهید باهنر مشهد رفت و مادرش را به همراه دو خواهر ناتنی اش با ضربات تبر و چاقو به قتل رساند. «نغمه» و «نجمه» 6 و 3 ساله نیز قربانیان نقشه ای بودند که سه پسر 20 تا 22 ساله کشیده بودند. «نغمه» وقتی همسایه ها از ماجرا با خبر شدند هنوز زنده بود اما در بیمارستان به دلیل شدت جراحات جان باخت. «احمد» 23 ساله، «حمزه» 21 ساله، «سهراب» 22 ساله به ترتیب داماد، برادرخوانده و پسرعموی «افشین» بودند.

 

دوجنایت برسر تقسیم آب

نگاهی به قتل هایی که در پی نزاع روی داده نکته ای را در مورد قتل های بهار95 برجسته می کند. دو فقره از قتل های بهار درپی نزاعی رخ داده که ریشه در بحران آب دارد. یک قتل در چادگان در استان اصفهان و یک قتل در شوش در استان خوزستان. گرچه استان خوزستان منابع آب کافی دارد اما اصفهان درگیر مسئله آب است.

11_copy.JPG12_copy.JPG13_copy.JPG14_copy.JPG15_copy.JPG

 

و این داستان ادامه دارد

 

منبع: سلامت نیوز

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها