بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۶۶۳۹۵
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۰
این لیست ۳۰ نفره شاید هم وجود داشته باشد، اما تنها برای تخریب روحیه رقیب از آن نام برده می‌شود.
تدبیر24: مطهره شفیعی- اصولگرایان این روزها برنامه دوگانه بودن را اجرا می‌کنند، چنانکه از یک سو تاکید می‌کنند کاندیدایی برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ ندارند و از سوی دیگر خبر می‌دهند که لیست ۳۰ نفره برای ریاست جمهوری دارند! ۲۱ تیرماه یعنی همین چند روز پیش بود که غلامعلی حداد عادل گفت:« هنوز به یک جمع‌بندی مشخص برای معرفی یک چهره واحد در انتخابات ریاست جمهوری نرسیده‌ایم اما بررسی‌ها ادامه دارد.» و محمدرضا باهنر و کمال سجادی از لیست ۳۰ نفره سخن می‌گویند. نکته قابل تامل اینجاست که اصولگرایان چرا باید به این سردرگمی برسند و هدف آنها از این رویکرد دوگانه چیست، چرا که تا پیش از این و در انتخابات‌های گذشته به صورت معمول مشخص بود که افرادی مانند قالیباف و رضایی از مردان آماده برای کاندیداتوری در انتخابات‌های ریاست جمهوری هستند و دیروز کمال سجادی از فعالان اصولگرا درباره حضور مجدد این افراد در انتخابات ۹۶ گفت:«این بستگی به خودشان دارد که آیا به صحنه بیایند یا نه. این موضوع مهمی به‌شمار می‌آید. به نظر من، تعدد کاندیداها سم مهلکی برای اصولگرایان است، همان طور که بود و باعث تقسیم آرا در آن سال شد.» و البته در کنار آنها هم معمولا یک یا دو کاندیدای دیگر اعلام آمادگی می‌کنند که برخی اوقات مانند سال ۸۴ اقبال به این اردوگاه روی می‌کند و پیروز می‌شوند، اما برخی اوقات مانند سال ۹۲ روحانی پیروزی می‌شود که در آن زمان داد اصولگرایان به هوا می‌رود که چرا فکری برای تعدد کاندیداهایشان نکرده بودند. اگر در انتخابات‌های قبلی میان ۴ تا ۵ گزینه، توافق برای حضور یکی آنها صورت نمی‌گرفت اکنون سوال این است که ۳۰ چهره‌ای که مدعی اداره کشور هستند و در لیست اصولگرایان قرار دارند به چه نحوی راضی به کنار رفتن می‌شوند!

قدرت‌نمایی ۳۰ نفره

واقعیت با آنچه از سوی باهنر و سجادی بیان می‌شود تفاوت هایی دارد، بدین معنا که این لیست ۳۰ نفره شاید هم وجود داشته باشد، اما تنها برای تخریب روحیه رقیب از آن نام برده می‌شود. اگر اصولگرایان واقعا شامل ۳۰ شخصیت برجسته می‌شدند حداقل یکی از آنها در انتخابات مجلس توانایی ورود به بهارستان از حوزه تهران را داشت. نکته قابل توجه این است که قبل از تایید وجود این لیست ۳۰ نفره، اختلافات در مورد آن آغاز شده است چنانکه کمال سجادی که سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری است دیروز گفت که «تندروها را جزئی از اصولگرایان نمی‌دانیم» بنابراین بر این اساس نباید نامی از دلواپسان یا افراد مورد حمایت آنها در این لیست ۳۰ نفره باشد اما باهنر به نحو دیگری درباره این لیست صحبت کرده و گفته بود:«ممکن است ۳۰ نفر در لیست باشند و آقای روحانی یکی از آن ۳۰ نفر است. اینکه می‌گوییم تا چند ماه دیگر گزینه‌ای معرفی نمی‌کنیم معنایش این نیست که اوضاع را رصد نمی‌کنیم. بلکه ما هر روز بحث کرده و موضوعات را رصد می‌کنیم اما تصمیم نهایی اینکه از چه کسی حمایت می‌کنیم را آن زمان می‌گیریم.» یعنی او خط قرمزی برای حضور در این لیست قائل نشده است.

حامیان احمدی‌نژاد چه شدند؟

موضوع دیگری که هویت این لیست ۳۰ نفره را زیر سوال می‌برد آنجاست که برخی اصولگرایان هنوز دل در گرو ریاست جمهوری احمدی‌نژاد و جلیلی دارند و برخی دیگر از این اصولگرایان خط قرمز خود را حمایت از این دو شخصیت تعیین کرده‌اند. این بدان معناست که موقعیت جبهه پایداری در این لیست ۳۰ نفره مشخص نیست، چرا که بیشتر آنها خود را حامی احمدی‌نژاد معرفی می‌کنند و سایرین هم یا سکوت کردند یا اینکه از کاندیداهای دیگر دعوت می‌کنند. بنابراین این لیست ۳۰ نفره تنها می‌تواند یک بلوف باشد و دیگر هیچ!

دو راهی روحانی- احمدی‌نژاد

اکنون اصولگرایان در دو راهی حمایت از احمدی‌نژاد یا روحانی سرگردان هستند چرا که می‌دانند اگر از روحانی حمایت کنند از سوی حامیانشان متهم به فراموش کردن آرمان‌ها و همسو شدن با رقیب اصلاح‌طلب می‌شوند و اگر از احمدی‌نژاد حمایت کنند که باز هم قاطبه حامیانشان از آنها رویگردان خواهند شد. از اظهارات اخیر اصولگرایان چنین برداشت می‌شد که میل آنها به حمایت از روحانی بیش از احمدی‌نژاد است، چنانکه چندی پیش حجت الاسلام مصباحی مقدم گفته بود:«این طور نیست که شرایط آقای روحانی شرایطی باشد که مورد اقبال اصولگرایان قرار نگیرد و محتمل است مجموعه اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری از ایشان حمایت کند و اگر گزینه بهتری نداشته باشیم حتما وارد گفت وگو با ایشان خواهیم شد. من این موضوع را نفی نمی‌کنم اما اگر شرایط اقتضا کند و کسی به میدان رقابت با آقای روحانی بیاید، حتما باید به گونه‌ای باشد که همه اصولگرایان پشت او باشند که اگر این اتفاق بیفتد برنده انتخابات خواهیم بود.» اخیرا نیز سجادی این احتمال را رد نکرد و گفت:«شخص آقای روحانی جوهره اش اصولگرایی است. اگر مسائل اصولگرایی مورد توجه قرار بگیرد خیلی خوب است که همین موضوع می‌تواند جهتگیری مهمی را در انتخابات مشخص کند. الان نمی‌شود گفت که اصولگرایان می‌خواهند از روحانی حمایت کنند یا نکنند. انتخابات وقتی اتفاق می‌افتد که اصولگرایان کاندیداهایی داشته باشند. در اردوگاه اصولگرایان قحط‌الرجال نشده و احتمال اینکه بخواهند کاندیدا داشته باشد وجود دارد. حمایت از آقای روحانی بستگی به خیلی از شرایط و امکانات فضای سیاسی و.... دارد.» سجادی در ادامه گفت: ما یک لیست ۳۰نفره داریم که از این ۳۰ نفر باید روی یک نفر به اجماع برسیم که ممکن است آقای روحانی باشد
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها