بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۶۶۴۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۹
در پی انتقادات وارد شده به عملکرد دیوان محاسبات کشور:
دارد مجلس دهم عزم خود را برای تعیین ریاستی قوی تر و پیگیر تر از دوره گذشته برای دیوان جزم کرده است و با بالابردن شاخص های بررسی شرایط ریاست، تصمیم دارد پایه های نظارتی مستحکمتری را نسبت به ادوار گذشته بنا کند

تدبیر24: ديوان محاسبات كشور مؤسسه اي دولتي است كه در امور مالي و اداري مستقل مي باشد و بر اساس اصل 44 قانون اساسی زيرنظر مجلس شوراي اسلامي بعنوان بازوي نظارتي آن عمل مي نمايد. اين ديوان بر اساس اصل 55 قانون اساسی به كليه حسابهاي وزارتخانه، مؤسسات، شركتهاي دولتي و ساير دستگاههائي كه به نحوي از انحاء از بودجه كل كشور استفاده مي‌كنند به ترتيبي كه قانون مقرر مي‌دارد رسيدگي يا حسابرسي مي‌نمايد كه هيچ هزينه‌اي از اعتبارات مصوب تجاوز نكرده و هر وجهي در محل خود به مصرف رسيده باشد. ديوان محاسبات حسابها و اسناد و مدارك مربوطه را برابر قانون جمع‌آوري و گزارش تفريغ بودجه هر سال را به انضمام نظارت خود به مجلس شوراي اسلامي تسليم مي‌نمايد.

لذا بر همین اساس اهداف، وظایف و اختیارات متعددی برای این نهاد نظارتی از جنس نظارت و پیشگیری در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی تدبیر24 یکی از انتقاداتی که به این نهاد نظارتی در این اواخر وارد شده است، عدم نظارت لازم در جریان فیش های حقوقی است که موجب تاثر کارشناسان اقتصادی و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی شده است. عدم نظارت کافی دیوان محاسبات در این زمینه موجب گردید تا بیشترین هجمه های ناروا به دولت یازدهم در خصوص فیش های حقوقی در حالی باز گردد که در دولت های گذشته نیز این موضوع وجود داشته و به دلیل عدم رسانه ای شدن آن مورد غفلت واقع شده است. حال آنکه اگر این مسئله در دولت قبل در رسانه ها مطرح می شد و زنگ خطر برای دیوانی که گویا از واکنش رسانه ها و عموم مردم تازه به فکر بررسی برخی نا عدالتی ها افتاده است، دولت یازدهم فشار و هجمه های ناشی از آن را متحمل نمی شد.

حال در شرایطی که مدت زمان کوتاهی برای تعیین رئیس جدید دیوان محاسبات کشور باقی نمانده است، کمیسیون برنامه و بودجه سخت گیری هایی را برای تصدی ریاست این نهاد نظارتی در نظر گرفته است. شنیده های خبرنگار تدبیر24 حاکی از آن دارد مجلس دهم گویا عزم خود را برای تعیین ریاستی قوی تر و پیگیر تر از دوره گذشته برای دیوان جزم کرده است و با بالابردن شاخص های بررسی شرایط ریاست، تصمیم دارد پایه های نظارتی مستحکمتری را نسبت به ادوار گذشته بنا کند. قرار گرفتن شرایط مدرک تحصیلی دکتری و دارا بودن حداقل یک دوره نمایندگی در مجلس شورای اسلامی و یا سابقه تصدی وزارت و سابقه اجرایی در امور حسابرسی از جمله شاخص های مورد نظر کمیسیون برای این پست می باشد.

تاکنون 8 نفر به نام های غلامرضا اسدالهی (نماینده مردم تربیت حیدریه در مجلس نهم) امین‌حسین رحیمی ( رئیس فعلی دیوان محاسبات) اسماعیل جلیلی ( نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس نهم) علی کامیار (نماینده مردم ارومیه در مجالس دوم، سوم و چهارم)فداحسین مالکی (دبیر پیشین ستاد مبارزه با مواد مخدر)محمدعلی عبدالله‌زاده (نماینده مردم طبس در مجلس نهم و معاون پارلمانی صداوسیما)علیرضا منادی (نماینده مردم تبریز در مجلس نهم)رجب رحمانی (نماینده مردم تاکستان در مجلس نهم) نسبت به ثبت نام برای تصدی پست ریاست و دادستانی دیوان محاسبات کشور اقدام کرده اند که از همین حالا گمانه زنی ها برای عدم اقبال مجلس به امین حسین رحیمی رئیس فعلی دیوان به دلیل عملکرد انتقادی در دوره گذشته و فدا حسین مالکی دبیر پیشین ستاد مبارزه با مواد مخدر به گوش می رسد. حال باید منتظر ماند و تصمیم نمایندگان ملت در این خصوص را نظاره کرد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
0
0
اینکه یک دامپزشک هم کاندید شده معلوم است چقدر شاخصهای دقیقی تبیین شده!! کلا شما خیلی جدی نگیرید
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها