بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۶۶۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸
تدبیر24تدارکات جمعیتی ایران طی دهه 60 باعث شد تا درحال حاضر ایران با جمعیت جوان نسبتا قابل توجهی مواجه شود.به عبارت ساده تر،یعنی گروه های جمعیتی که دارای روش زندگی جدید شده اند و انتظارات جدیدی نیز دارند.

یک جامعه شناس با اشاره به اینکه نسل جوان در جامعه امروزی عموما باسواد هستند و از تحصیلات عالیه برخوردارند گفت:با توجه به اینکه جمعیت جوان کشور مدارج تحصیلی بالایی دارند اما متاسفانه این جمعیت از حقوق شهروندی لازم و قابل توجه برخوردار نیستند.

دکتر محمد تقی شیخی استاد تمام دانشگاه الزهرا در گفت و گو با خبرنگار آستان در خصوص برخی دغدغه ها و مشکلات نسل جوان در جامعه امروزی گفت:جمعیت جوان کشور یعنی بین سنین 15 تا 29 ساله به سهولت اشتغال  و درآمد منظم پیدا نمی کنند و نتوانسته اند تشکیل خانواده دهند به گونه ای که هنوز وابسته به والدین خود هستند.

دکتر شیخی در ادامه با بیان  این مطلب که نقش شبکه های اجتماعی بسیار گسترده شده است بیان کرد:شبکه های اجتماعی طی سالهای اخیر تا حد زیادی اوقات جمعیت جوان را به خود مشغول کرده ایت و به اشکال مختلف جوانان با یکدیگر در ارتباط هستند این در حالیست که گذران اوقات فراغت به گونه ای فیزیکی و عینی باید اتفاق بیفتد.

به گزارش خبرنگار آستان،همچنین این استاد دانشگاه افزود:فضاهای مجازی و ازدیاد چنین محافلی نیاز به سرمایه گذاری قابل توجه دارد.یعنی باید زیرساخت هایی فراهم شود تا جمعیت جوان کشور به طور فیزیکی بتواند در حرکت و جا به جایی باشد .نیاز اصلی نسل جوان حرکت و پویایی است.این نسل نیازمند سفر،بهره مندی از امکانات ورزشی و حتی منابع آموزشی و کتابخانه ای است تا بتواند به بهره برداری مورد نیاز دست یابد.

این جامعه شناس تصریح کرد:متاسفانه به جای مشاهده حرکت،پویایی و ... در نسل جوان شاهد این هستیم که جمعیت جوان کشور با محدودیت ها و موانع اجتماعی و فرهنگی زیادی رو به رو است و از سوی دیگر نیز با منابع اقتصادی غیر قابل دسترس نیز دست و پنجه نرم می کند.

دکتر شیخی در مقایسه جهانی جمعیت جوان کشور را به لحاظ دغدغه و مشکلاتی که در اوقات فراغت دارند مورد بررسی قرار داد و گفت:در قالبی مقایسه ای جمعیت جوان کشورهای پیشرفته از بسیاری از منابع گذران اوقات فراغت از جمله گردش توریسم استفاده می کنند .گردشگر بودن ضمن اینکه جمعیت جوان را اغنا می کند رونق اقتصادی نیز ایجاد می کند در حالی که چنین شرایطی برای جمعیت جوان کشور در ایران به چشم نمی خورد.

به گفته این استاد دانشگاه:ایجاد محافلی برای گذران اوقات فراغت باید در اولویت برنامه ریزان در سطح ملی قرار گیرد به گونه ای که جمعیت جوان در نقاط مختلف کشور امکان جا به جایی ،مسافرت و به نحوی پرکردن اوقات فراغت خود را به خصوص در روزهای تعصیل داشته باشند.از سوی دیگر مهم ترین چالش در این زمینه بنیادهای اقتصادی،ضعف درآمد و محدودیت هایی از این قبیل است .

وی ادامه داد:در حالیکه در ایران طی سه دهه گذشته نسبت قابل توجهی از جمعیت جوان باسواد شده اند و از روش زندگی متفاوتی برخوردار هستند اما متاسفانه فرصت های کاری و دستیابی به درآمد برای این جمعیت جوان مهیا نشده است.

این جامعه شناس با بیان این مهم که درآمد و منابع مالی باید در حد و اندازه ای باشد که جوانان و جمعیت جوان کشور بتوانند پس انداز داشته باشند گفت:منابع مالی در بحث اوقات فراغت بسیار مهم است از این رو داشتن پس انداز نیز این زمینه را فراهم می کند تا نسل جوان با خیال آسوده به اوقات فراغت برنامه ریزی شده بپردازد.

استاد دانشگاه الزهرا در پایان خاطر نشان کرد:از این رو سازمان های مختلف از جمله وزارت کار و امور اجتماعی،سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و دیگر سازمان ها به گونه ای یکپارچه و منسجم می بایست برای این تحول اقدام کنند تا جوانان ایرانی نیز مانند همتاهای خود در جوامع پیشرفته اقدام به گذران اوقات فراغت در قالب مثبت کنند.

منبع:آستان
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها