بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۶۶۵۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۷
از آسیب های اصلی موجود در این نظام عدم وجود نظام آموزشی مستقل و عدم هماهنگی بین ارائه دهندگان این آموزش ها در سطح ملی است.
تدبیر24حمید یزدانیان* - اقدام ارزشمند دولت محترم در برخورد با فیش های نامتعارف برخی مدیران ارشد، اطمینان خاطری به مردم داد که جمهوری اسلامی هم انگیزه خوبی برای مقابله با فساد دارد و هم در صحنه عمل جدی است. بماند که طبق بررسی ها، از بین قریب به 000/450 مدیر کشور، تنها 950 مدیر( حدود 2 دهم درصد) حقوق غیر متعارف دریافت کرده اند و از این 2 دهم درصد نیز حدود 80% آنها، حقوق قریب به 15 میلیون تومان داشته اند که با توجه به نوع و حجم کار برخی مدیران و ارزش افزوده ای که برای سیستم ایجاد می نمایند شاید خیلی غیر متعارف نباشد. بسا مدیرانی که در این سال ها حقوق اندکی دریافت نموده اند ولی با سوء مدیریت یا ضعف مدیریت خود ماهانه میلیاردها تومان به سازمان زیرمجموعه خود آسیب می رسانند.
علی ایحال ضمن تقدیر و تشکر از دولت محترم در برخورد با پدیده زشت فیش های نامتعارف ، به نظر می رسد در راستای صرفه جویی و استفاده بهینه از منابع در اختیار که اصل مهمی در اقتصاد مقاومتی است، مسائل بسیار مهم تر و اساسی تری نیز وجود دارد که توجه به آنها، اثرات بارزتر، مشهودتر و ملموس تری در اقتصاد کشور و بالتبع در افزایش اعتماد و سرمایه اجتماعی دولت خواهد داشت. که به یک نمونه از آن اشاره می گردد.
به استناد بند 2 سیاست های کلی اشتغال، نظام آموزش فنی و حرفه ایی، یکی از 3 نظام آموزشی کشور (نظام آموزش و پرورش،نظام آموزش عالی و نظام آموزش فنی و حرفه ایی) است که در تربیت نیروی انسانی مرتبط با بیش از 80 درصد مشاغل موجود، نقش تعیین کننده ای ایفا می کند.
در حال حاضر سه سازمان مستقل این ماموریت واحد را دنبال می نمایند.
1-  دانشگاه فنی و حرفه ای، با قریب به 170 واحد تابعه در کشور، بیش از 180 هزار دانشجو، قریب به 7 هزار کارمند و مدرس و هیئت علمی و بیش از 15 هزار نیروی حق التدریس
2-  دانشگاه جامع علمی کاربردی، با بیش از هزار مرکز تابعه در کشور ، قریب به 500 هزار دانشجو و بیش از 30 هزار مدرس
3-  سازمان فنی و حرفه ای، با 31 اداره کل تابعه در استان ها ، 600 مرکز تابعه و قریب به 17 هزار آموزشگاه در سطح کشور  
دو دانشگاه فنی و حرفه ای و علمی کاربردی ذیل وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و سازمان فنی و حرفه ای نیز ذیل وزارت کار و امور اجتماعی می باشد.
از آسیب های اصلی موجود در این نظام عدم وجود نظام آموزشی مستقل و عدم هماهنگی بین ارائه دهندگان این آموزش ها در سطح ملی است. برای رفع مشکل اخیر در 3 دهه گذشته و در قوانین برنامه های توسعه 5 ساله دولت مکلف به ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در این سه مجموعه شده است، لکن به دلیل عدم پیش بینی ساز و کارهای قانونی و اجرایی لازم و فقدان فرهنگ سازی مناسب ، این اتفاق نیافتاده و اگر از بابت حقوق های غیرمتعارف، بیت المال مسلمین ماهانه چند صد میلیون متضرر می شد، از بابت این عدم هماهنگی و اتخاذ تصمیم نهایی در مورد ادغام یا تجمیع این سه مجموعه ، خزانه کشور ماهانه میلیاردها تومان متضرر می گردد.  
نمایندگان محترم مجلس نهم در راستای هماهنگی در نظام آموزش فنی و حرفه ای و بر اساس بند "د" ماده 21 قانون برنامه پنجم توسعه و بند 1 و 2 سیاست های کلی اشتغال ابلاغی مقام معظم رهبری طرح تشکیل سازمان ملی مهارت و فناوری(از تجمیع سه مجموعه فوق)  را در تارخ 1391.11.1 به مجلس ارائه کردند. که متاسفانه بخشی نگری ها مانع از به ثمر رسیدن طرح فوق در سال 1391 گردید.
در شروع دولت یازدهم و با تجربه پیشین جناب دکتر توفیقی سرپرست وزارت علوم و متعاقب آن دکتر فرجی دانا ، با عنایت به سوابق قبلی، برای دو دانشگاه فنی و حرفه ای و علمی کاربردی یک رئیس انتخاب و بنا بود برای بهینه سازی ، افزایش بهره وری، صرفه جویی و در راستای کوچک سازی دولت که مورد اتفاق همه جناح ها و گروه های سیاسی است؛ ادغام این دو دانشگاه بزرگ صورت پذیرد که با استیضاح دکتر فرجی دانا، این اقدام اصولی و بنیادین ابتر ماند.
نکته قابل توجه در این سه مجموعه، وجود نیروی انسانی زبده و کارآمد در دانشگاه فنی و حرفه ای با توجه به قدمت و سابقه طولانی فعالیت 50 ساله در قالب انستیتوهای قبل از انقلاب، گستردگی و تنوع رشته و منابع درآمدی مناسب در علمی کاربردی و تجهیزات و ماشین آلات نسبتا خوب در سازمان فنی و حرفه ای وزارت کار است.
تجمیع یا ادغام این سه مجموعه که با توجه به رشد منفی متقاضیان ادامه تحصیل در دانشگاه ها امری اجتناب ناپذیر است ، علاوه بر میلیاردها تومان صرفه جویی ماهانه، هم افزایی بسیار خوبی ایجاد می نماید که جا دارد در کنار موضوعاتی چون فیش های غیرمتعارف با صرفه جویی چند صد میلیونی در ماه ، دولت محترم ، برای آن به طور جدی تری چاره اندیشی کند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
0
0
عالی بود
حالا که دکتر امید پذیرفته سرپرست علمی کاربردی بشه
کاش همون دانشگاه ملی مهارت را با ادغام این دو دانشگاه ایجاد می کردند و دکتر امید ریاستش را بر عهده می گرفت
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها