بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۶۶۶۱۶
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۸
تدبیر24 لبخند بر لب ها، رضايت در سخن‌ها و آرامش در عملكردها؛ همه و همه يك معنا دارد؛ يعني هواي سياست خوب است و گرماي تابستان كه مصداقي از تلاش دلواپسان براي آلوده كردن اين هواي ناب است، ناكام مانده. ذرات معلق هم تنها راه تنفس را سخت كرده اما نتوانسته لبخند را محو كند. اما راز و رمز اين هواي خوب و زدودن گرد و غبار حاصل چه بود؟ نخستين گزاره‌اي كه در پاسخ به اين سوال در ذهن شكل مي‌گيرد نه برنامه‌هاي جديد تشكل‌هايي است كه خود را نوين مي‌نامند و نه آنهايي كه داعيه‌دار حضور در عرصه‌هاي مهم و تاثيرگذار كشور هستند اما نشاني از آنها يافت نمي‌شود بلكه شخصيت‌هايي هستند كه قرابت زيادي با تلاش كردن برای چیزی دارند كه در ذهنشان براي اعتلا و آرامش كشور مي‌گذرد و شعار را در آن زمان سر مي‌دهند كه بدانند در روند اجراي برنامه‌ها موثر باشد. آنها اهل سكوت هستند اما انزوا نسبتي با‌ آنان ندارد و بر اين اعتقاد هستند كه بايد آموخته‌هاي خود از دوران‌های خاص را اكنون به نسلي بياموزند كه صلح همراه با حفظ اقتدار و عزت ايران مهم‌ترين خواسته آنان است. آنها بزرگاني هستند كه بزرگي خود را نه جار زدن آنچه در مسير اعتلاي كشور انجام دادند، مي‌دانستند و نه به رخ كشيدن داشته‌هايشان به رقيب برايشان موضوعيتي داشت. جمعي از اين بزرگان ديربازي است در تشكلي به نام مجمع روحانيون گرد هم آمدند، تشكلي كه از هجمه تنگ‌نظران غایب در انقلاب و دلواپسان مدعي دلسوزي در امان نبوده است اما كليد اين بزرگان براي دفع اين هجمه‌ها «صبوري» نام داشت.
  برنامه مجمع روحانيون براي كمك به دولت
همان طور كه اشاره شد آنها همراهي و همدلي در سكوت را بر هر مولفه‌اي ترجيح مي‌دهند و اكنون هم روزگار فعال اعضاي مجمع روحانيون است كه تكليفي براي خود تعريف و در آن راستا حركت مي‌كنند كه پشتياني از دولت در اين مقطع كه هجمه دلواپسان از هر سو به سمت پاستور نشينان روانه است، مهم‌ترين بخش اين تكليف است. در برنامه مجمع روحانيون براي كمك به دولت در يكسال پاياني ترديدي نيست و از همين رو مي‌توان برنامه‌ريزي اين تشكل را چنين پيش بيني كرد كه آنها در اين مسير برنامه‌ها را به دو بخش دروني و بيروني تقسيم كرده‌اند. به طور طبيعي تصميمات و برنامه‌هاي مجمع روحانيون در جلسات مشخص آنها اتخاذ مي‌شود و در آنجا تفاوتي ميان اعضا وجود ندارد اما مرحله بعد است كه عملكردها نشان از تقسيم اعضا به دو بخش دارد كه چنين است: برخي اعضا مانند‌ آيات موسوي بجنوردي و موسوي خوئيني‌ها و امامي جماراني و تعدادي ديگري از اين بزرگان به برنامه‌ريزي مشغول هستند چرا كه تجربه‌ آنها بيش از ساير اعضاي مجمع روحانيون است. بنابراين تجربه آنها تضميني براي موفقيت برنامه‌هاست و از سوي ديگر به دليل تاثيرگذاري بالايي كه دارند ورود علني‌شان به عرصه سبب هجمه‌هاي دلواپسان و ايجاد مزاحمت براي جامعه خواهد شد. بخش دوم اين وظيفه را دارند تا در سخنراني‌ها و مصاحبه‌هايي كه دارند به بيان آنچه بپردازند كه در حمايت از دولت و كمك به پاستور سودمند است كه از آن جمله مي‌توان به حجج‌الاسلام هادي خامنه‌اي، محمدعلي ابطحي، موسوي لاري و... اشاره داشت.
 تخريب ناموفق دلواپسان
اين همراهي به مذاق برخي خوش نمي آید و از هر مسيري سعي دارند اين مسير را متوقف كنند چنانكه چندي قبل خبر كذبي با تيتر«عبور مجمع روحانيون از روحاني» را منتشر كردند كه در آن آمده بود:«در جلسه مجمع روحانيون به رياست سيد محمد موسوي خوئيني‌ها، اكثريت اعضا موافق عدم حمايت از حسن روحاني در انتخابات سال ۹۶ بودند و بهترين گزينه در لباس روحانيت سيد حسن خميني و غير روحاني محمد جواد ظريف مطرح شد.»اين جملات بيش از هرمولفه‌اي به طنز شباهت دارد چرا كه آيت‌ا... سيدحسن خميني برنامه‌اي فارغ از امور اجرايي براي خود درنظر دارد و هيچ گاه خود را رقيب كانديداهاي رياست‌جمهوري نخواهد كرد و از سوي ديگر مجمع روحانيون هم برنامه‌اي براي عبور از روحاني ندارد، چنانكه با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد كه موضع اين مجمع حمايت قاطع از دولت تدبير و اميد و«خصوصا شخص جناب آقاي دكتر روحاني رئيس‌جمهوري» است. همچنين حجت‌الاسلام والمسلمين اسدا... كيان ارثي از اعضاي مجمع روحانيون در اين خصوص گفت: اصلا چنين موضوعي در مجمع نه مطرح شده و نه چنين جلسه‌اي براي اين موضوع تشكيل شده است. وي ادامه داد:«طرح چنين موضوعاتي شايد براين اساس باشد كه مطرح‌كنندگان در عالم خود مجمعي تشكيل داده باشند و به جاي هر عضوي از مجمع فردي را قرار داده باشند و چنين موضوعي را تجويز كرده باشند. موضع مجمع حمايت از روحاني است.» از سوي ديگر مجمع روحانيون بارها نشان داده كه در مسيركمك به دولت از ارائه راهكار دريغ ندارد، چنانكه سال گذشته در نامه‌اي خطاب به رئيس‌جمهور به توضيح بخش‌هايي از قانون در حوزه حقوق شهروندي پرداخت و از روحاني خواست اين موضوعات را جدي‌تر پيگيري كند كه شايد تاكيدات رئيس‌جمهور براين موضوع و حتي انتصاب امين‌زاده به عنوان دستيار خود درامور شهروندي، در راستاي توصيه‌هاي مجمع روحانيون بوده باشد. از سوي ديگر حجت‌الاسلام والمسلمین مجيد انصاري كه تا چند روز پيش معاون پارلماني رئيس‌جمهور بود، در اين تشكل عضويت دارد كه همين موضوع نمايانگر همسو بودن ديدگاه‌هاي مجمع روحانيون و دولت در برخي موضوعات است.
  وحدت روحانيت با حمايت از روحاني!
از سوي ديگر مجمع روحانيون كه بيشتر اعضاي آن را ياران وهمراهان امام خميني (ره) تشكيل مي‌دهند در مسير ديگري هم حركت مي‌كنند كه آن هم وحدت روحانيت است. اين تشكل از جناح اصلاح‌طلبان است اما در سال ۹۲ از كانديدايي حمايت كرد كه عضو ارشد جامعه روحانيت بود. شايد پيش از آن انتخابات همسويي دو تشكل روحاني كه داراي ديدگاه‌هاي متفاوت بودند به ذهن خطور نمي‌كرد اما از آنجا كه حركت در مسير اعتلاي كشور هدف فعاليت مجمع روحانيون بود و هست، اين تفاوت را ناديده گرفت و به حمايت حداكثري از عضو جامعه روحانيت پرداخت كه همين شوك بزرگي به جريان دلواپس بود كه در نوشتارهايشان مشخص بود، مثلا نوشتند «نخستين‌بار است كه پس از ۲۶ سال، مجمع روحانيون به دليل بحران هويت يك چهره طيف راست و عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت را به عنوان نامزد خود معرفي مي‌كند.» اما هم جامعه روحانيت كه بزرگان جناح راست در آن حضور دارند و هم مجمع روحانيون توجهي به اين سياه نمايي‌ها نكردند و مسير خود را ادامه دادند. شخصيت‌هاي مجمع روحانيون را بايد بزرگان در سايه ناميد كه آثار تدابيرشان عيان و روشن است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها