بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۶۶۶۶۹
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲
وزیر کشور با اشاره به اینکه برگزاری انتخابات در سال 96 از اولویت‌های اصلی وزارت کشور است ، اظهار کرد: وزارت کشور تاریخ 29 اردیبهشت را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در شوراهای شهر و روستا به شورای نگهبان پیشنهاد داده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی صبح امروز در گردهمایی معاونان سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری های سراسر کشور اظهار کرد: شورای نگهبان هم مخالفتی با برگزاری انتخابات در این تاریخ ندارد اما منتظر اعلام رسمی شورای نگهبان در این باره هستیم.

وی در ادامه اظهار کرد: انتخابات شوراهای شهر و روستا بسیار فراگیر بوده و رقابت هم بیشتر است، بنابراین می طلبد که معاونان استانداری‌ها مسائل اختلافی قومی و محلی را مهم بدانند و نسبت به آن هوشیار باشند و اجازه ندهند از هم اکنون بسترهای اختلاف تقویت شود، زیرا این اختلافات موجب تنش در مقطع انتخابات می‌شود. .

رحمانی فضلی با بیان اینکه ما مجری انتخابات  هستیم و هیچ دخالتی را از سوی هیچ فرد یا نهادی  نمی پذیریم اظهار کرد: ما این مسأله را در انتخابات مجلس اثبات کردیم. دولت در انتخابات ۹۶ هم کاملا بی طرف خواهد بود و همه باید مر قانون را رعایت کنند.

وزیر کشور خطاب به معاونان استانداری ها گفت :‌شما به تدریج جلسات لازم را برای برگزاری انتخابات آغاز کنید و از شرایط سیاسی، امنیتی، ‌فرهنگی  و اجتماعی مناطق خود تحلیل های دقیق و مرتبی برای ما بفرستید تا  ما براساس این تحلیل‌ها بتوانیم تصمیمات درستی بگیریم.

رحمانی فضلی هم‌چنین ادامه داد:  بنای ما در وزارت کشور حداقل تغییرات است. اما اگر لازم باشد در شب انتخابات هم تغییرات را انجام می دهیم به هر حال موضع ما این است که هر تغییری ولو تغییر کوچک تلنگری به ثبات است، از مهرماه و آبان فضای انتخاباتی در کشور آغاز شده و ما هم فعالیت جدی خود را از آبان آغاز می‌کنیم، بنابراین باید حداقل تغییرات را داشته باشیم تا به ثبات لطمه نخورد، در این بین اگر نیاز باشد باید تذکرات لازم به فرمانداران و بخشداران داده شود.

وی با اشاره به اینکه باید بررسی عملکرد فرمانداران و بخشداران جدی گرفته شود اظهار کرد: ما تحمل نمی کنیم که فرمانداری سیاست‌های  دولت را اجرا نکند و اهمال کاری کند. ما باید انتقاد و نظارت درونی را تقویت کنیم تا از بیرون به ما تذکر داده شود.

وی هم‌چنین با توصیه به معاونان استانداری‌ها درباره هماهنگی و تعامل با نمایندگان مجلس گفت: باید در چارچوب وظایف با نمایندگان تعامل داشته باشیم، اگر نمایندگان مشکلی را به شما گزارش دادند حتما به آن رسیدگی کنید و اگر پیشنهادی از نمایندگان برای جابجایی افراد در سطح استان داشتید که با شرایط دولت هم خوانی داشت آن را قبول کنید. شما نحوه روابط خود با نمایندگان و هم‌چنین ائمه جمعه را در شهرستان ها سامان دهید.

وزیر کشور در ادامه اظهارات خود با اشاره به اینکه در کنار برگزاری انتخابات، اقتصاد مقاومتی، ساماندهی آسیب های اجتماعی و تامین امنیت از اولویت‌های دیگر وزارت کشور است، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی باید جدی گرفته شود. اکنون اجماعی در کشور برای اجرای اقتصاد مقاومتی حاصل شده است. از سویی اجرای اقتصادمقاومتی هم موجب تامین امنیت پایدار کشور می‌شود. زیرا مردم ناراضی، فقیر و بیکار نمی توانند پایه امنیت باشند. اگر مشکلات اقتصادی را رفع کنیم مردم دژ نفوذناپذیری می شوند ما نباید از بعد امنیتی اقتصاد غافل شویم. اقتصاد مقاومتی هم‌چنین می‌تواند عدم توازن اجتماعی را از بین ببرد. باید در استان ها اقتصاد مقاومتی به جریان و گفتمان تبدیل شود.

وی در ادامه با بیان اینکه دستورات روشن درباره حل آسیب های اجتماعی اتخاذ شده است، گفت:‌باید دستورالعمل ها در استان ها به دقت اجرا شود ما در آبان ماه گزارش عملکرد خود را به رهبری تقدیم خواهیم کرد.

رحمانی فضلی در ادامه افزود:‌ برای تامین امنیت کشور، نواحی مرزی، گروه‌های تکفیری و انحرافی منافقان، اشرار و قاچاقچیان جزو اولویت های ماست. البته ما از امنیت خوبی برخورداریم اما همجواری ما با مناطق بی ثبات، تلاش دشمن برای از بین بردن امنیت و برخی زمینه های داخلی را نباید از یاد ببریم.

وزیر کشور در بخش دیگری از اظهارات خود با تشریح اوضاع سیاسی اجتماعی و اقتصادی کشور خاطر نشان کرد: در خارج از کشور همه دوستان و دشمنان ما اقرار داشتند که جمهوری اسلامی ایران در شرایط ناامن منطقه‌ای توانست دموکراسی را با آرامش و امنیت اجرا کند.  ما توانستیم انتخابات قانونی، ‌سالم و توام با آرامش داشته باشیم. اکنون هم فضای سیاسی کشور مطلوب و مناسب است و همه گروه‌های سیاسی و رسانه ها در اوج فعالیت هستند. امروزه با تقویت رسانه ها در فضای مجازی حجم اظهارنظر ها تحلیل ها و اطلاع رسانی بسیار افزایش یافته و الحمدلله با کمترین موانعی در جهت نشاط سیاسی روبرو نیستیم که این امر بلوغ گروه‌های سیاسی و اراده دولت درحاکم کردن آرامش و نشاط در حوزه سیاسی را بیان می‌کند.

وی تاکید کرد: وزارت کشور همه تلاش خود را انجام داده  تا فضای قانونی و مناسب برای فعالیت سیاسی فراهم شود. مختصر مواردی هم که شکل گرفته توسط وزارت کشور و قوه قضاییه رفع شده و با آن‌ها برخورد شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در عرصه اجتماعی شاهد انسجام و هماهنگی هستیم و اختلافی دیده نمی‌شود تصریح کرد: برخی اظهارنظرها درعرصه رسانه ها، کف موضوعی است که در یک جامعه آزاد و با تنوع سلایق مطرح می‌شود. نگرانی ما فقط خارج شدن برخی از دایره انصاف است که افکار عمومی باید با ارزش گذاری و انتخاب خود به این بی انصافی ها پاسخ دهند تا خود این افراد بفهمند که وقتی  از دایره انصاف خارج نشوند مردم به آن‌ها بهای بیشتری می‌دهند.

وزیر کشور در ادامه خاطر نشان کرد: ما در کشور تنوع قومیتی، زبانی و مذهبی داریم ،  بیگانگان با دخالت خود می خواهند این تنوع را تشدید کنند با این وجود ما شاهد هیچ انشقاقی در این حوزه ها نیستیم.

رحمانی فضلی در ادامه با بیان اینکه همکاری بسیار  خوبی میان قوا وجود دارد و هیچ مشکلی در این رابطه نداریم، اظهار کرد: در گذشته ما شاهد اتفاقات نامناسبی در میان قوا بودیم که خوشبختانه دیگر امروزه چنین اتفاقاتی را شاهد نیستیم.

وی با اشاره به شرایط منطقه‌ای گفت:‌ اکنون ایران یک نیروی تاثیرگذار و قابل قبول در منطقه است. ما شاهد بودیم که ترکیه ادعاهای بزرگی داشت اما زمانی که وارد تحولات سوریه، عراق و یمن شد با چه وضعی در سیاست داخلی روبرو شد. اکنون شرایط ترکیه موجب نگرانی همه است و ایران به هیچ وجه نمی پذیردکه انتقال قدرت در کشورهای منطقه مبتنی بر عنصر دخالت خشونت آمیز و خارج از قاعده مردم سالاری باشد. ما با نگرانی موضوع ترکیه را دنبال کردیم.

وی  با تاکید بر اینکه ایران  کاملا منسجم و موثر در مسائل منطقه‌ای  عمل می‌کند، افزود: پیش از برجام یک انسجام جهانی علیه ما شکل گرفته بود و به وسیله آن ایران منزوی و کشورهای منطقه هم تقویت نظامی شده بودند، اما با برجام انسجام جهانی علیه ایران بهم ریخت و این نقدترین منفعتی است که به دست آورده ایم. اکنون تبادل کالا، تبادل مالی و فروش نفت به راحتی انجام می‌شود و سرمایه‌گذاری هم در شرایط مطلوب تری قرار دارد و جنگ روانی علیه ما هم به شدت کاهش یافته است. این شرایط، بستری برای ما فراهم کرده که باید از آن برای پیشبرد اهداف خود استفاده کند.

رحمانی فضلی در ادامه با بیان اینکه دشمنی آمریکا و توطئه آن‌ها علیه ما به پایان نرسیده است اظهار کرد: ساده انگاری و خوش خیالی است که ما در این شرایط تقویت امکانات دفاعی خود را پایان دهیم. ما همچنان باید دنبال تقویت کشور باشیم.

رحمانی فضلی در ادامه با تشریح وضعیت اقتصادی کشور خاطر نشان کرد: اکنون ثبات خوبی در اقتصاد کشور ایجاد شده و نواسانات عجیب و غریب نداریم. این ثبات، ‌بستر مناسبی برای فعالیت اقتصادی فراهم کرده است. کاهش تورم، حفظ ارزش پول ملی و ثبات نرخ ارزو طلا یک توفیق بزرگ است که این موفقیت ناشی از استقامت و ایستادگی مردم است. نباید به خاطر برداشت های سیاسی، تمام زحمات نظام را در این زمینه نادیده بگیریم. دولت فقط بخشی از این نظام است و نادیده گرفتن توفیقات اقتصادی موجب مایوس شدن مردم می‌شود.

وی هم‌چنین با بیان اینکه اداره کردن کشور در شرایط کاهش قیمت بسیار سخت بوداما در این شرایط کشور رشد یک درصدی داشت، خاطر نشان کرد: البته این توفیقات به معنای نادیده گرفتن رکود نیست. انتقاد یا حمله کردن به دولت یا برجسته سازی مشکلات و ایجاد فضای یاس و نامیدی، راه خروج از رکود است و باید همه تلاش کنیم و از رکود خارج شویم. دولت به جد دنبال خروج از رکود است و نظرات رهبری را در این باره دنبال می‌کند. البته حل این مسأله به عزم ملی نیاز دارد. منتقدان بدانند در جای خود فضا برای رقابت خواهند داشت اما نباید کاری کنند انتقاد های آن‌ها موجب سیاه نمایی فعالیت‌های نظام و دولت شود.

رحمانی فضلی خاطر نشان کرد: دولت ادعا نکرده که مشکلات تاریخی حاکم در فضای داخلی کشور حل شده است  .همه باید به دولت کمک کنند زیرا کمک به دولت کمک به مردم است. معاونان و استانداران نیز باید شرایط کشور را برای مردم تشریح کنند. استانداران از دانشگاهیان، ائمه جمعه و نخبگان استفاده کرده و نهضت ایجاد امید را راه اندازی کنند زیرا موتور محرک نظام و دولت مردم هستند. باید برای رسیدن به این هدف وقت بگذاریم زیرا اگر مردم وارد شوند کار ما خیلی ساده می‌شود.

وی به معاونان و استانداران بر لزوم تکریم ارباب رجوع، ‌حضور در میان مردم و گوش دادن به حرف آن‌ها و ارائه برنامه برای حل مشکلات مردم تاکید کرد.

وزیر کشور در پایان درباره وضعیت امنیتی کشورما خاطر نشان کرد: ما در یک منطقه ناامن هستیم و دشمن هم در حال توطئه علیه ما است. یکی از مقامات عربستانی منافقین را جمع کرده و با خرج خود می خواهد علیه ما توطئه کند. دشمن دنبال متحد کردن دشمنان ما و ایجاد تنش در کشور است. ما باید نسبت به مسائل امنیتی توجه کنیم هرچند وضعیت امنیتی ما خوب است اما نباید از وضعیت کشور غافل شویم.

وی با اشاره به ماجرای پیامک‌های تهدید آمیز به خبرنگاران گفت: به معاون امنیتی و انتظامی خود دستور پیگیری این مساله را داده‌ام و به پلیس فتا هم گفته‌ایم که این موضوع را پیگیری کند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها