بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۶۶۶۸۱
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۱
مخالفان دولت با وجود بهره گیری از انواع روش ها و ابزارها برای پیگیری اهداف سیاسی خود و ناکارآمدنمایی مسوولان اجرایی، به دلایلی همچون رفتارهای سلبی و متناقض، بی برنامگی و کنش نامنسجم سیاسی نتوانسته اند نتیجه ای متناسب با تلاش های گسترده و بی وقفه خود به دست آوردند که این مساله، نیاز به بازنگری در الگوی عمل آنان را عیان می سازد.
طی سه سال فعالیت دولت یازدهم، این دولت با مخالفانی روبرو بوده که برخی قایل به محدودیتی برای بهره جویی از مستمسک ها و حربه های گوناگون در جهت پیگیری اغراض و اهداف سیاسی خود نبوده اند؛ مخالفانی که می توانستند و می توانند از ظرفیت های گسترده انتقاد سازنده و ارایه راهکارهای بدیل استفاده کنند تا کیفیت مدیریت اجرایی کشور را ارتقا دهند اما به واسطه اصرار بر مخالفت با دولت گاه تا جایی پیش می روند که حتی مرزهای انصاف و اخلاق سیاسی را هم درمی نوردند.
مخالفان دولت یک روز تداوم وضعیت موجود پرداخت یارانه نقدی را مبنای انتقادهای خود قرار می دهند و روز دیگر از حذف برخی توانگران از فهرست یارانه بگیران انتقاد می کنند و آن را «سرک کشیدن دولت به حساب های بانکی مردم برای حذف یارانه» می خوانند؛ منتقدان دوآتشه ای که یک روز از آنچه «نبود فضای باز رسانه ای» می خوانند فریاد برمی آورند و روز دیگر از رسانه های خود به عنوان تریبونی برای حمله به دولت استفاده می کنند؛ گروهی که هم دولت را عوامگرا می دانند و هم اشرافی نواز؛ مخالف خوانانی نشسته بر برج های عاج و بهره مند از انحصار و منابع سرشار که دولت را ناکارآمد در گسترش عدالت اجتماعی و بی توجه به وضعیت معیشتی جامعه معرفی می کنند و به جای پاسخگویی درباره آسیب هایی که در سکوت یا دست اندرکاری آنان به شکل چالشی نظیر فیش های حقوقی رخ نموده، انگشت اتهام را به سمت مسوولان نشانه می روند.
این مخالفان یک روز به خاطر به خطر افتادن منافعشان، عملکرد قانونی و مثبت وزیران را زیر سوال می برند و روز دیگر از آنچه «ناکارآمدی کابینه» می نامند انتقاد می کنند؛ دلواپسانی که یک روز اصل گفت وگوهای هسته ای را که همواره مورد تایید رهبری بوده زیر سوال می برند و روز دیگر با ادعای «بی فرجامی برجام» و انکار غیرمستند دستاوردهای آن، به بهانه های خودساخته بر دولت می تازند؛ کاسبانی که یک روز تحریم ها را بی نتیجه می دانستند و اکنون دولت را با ادعای بی نتیجگی توافق هسته ای به ضعف در پیگیری حقوق ملت و عقب نشینی در برابر رقیبان جهانی متهم می سازند.
نمونه های یادشده نشان می دهد مخالفان در بهانه تراشی های خود علیه دولت به چیستی مسایل و چگونگی عملکرد دولت توجهی ندارند و با موج سواری روی موضوع های روز و ماهی گیری از آب گل آلود، تنها هدف حمله به دولت و تضعیف آن را دنبال می کنند. مبنا قرار گرفتن مخالفت با دولت در رویکرد و عملکرد مخالفان، ماهیتی سلبی به رفتار آن ها داده است؛ رفتاری که تنها هدفش زیر سوال بردن اقدام های دولت است و در پسِ آن هیچ برنامه مشخص، هدفمند و سازنده ای وجود ندارد و هیچ بدیلی برای مدیریت بهینه امور ارایه نمی دهد.
یکی از عارضه هایی که به دلیل سلبی بودن رفتار بخشی از مخالفان دولت آشکارا به چشم می آید، افتادن آنان به ورطه تناقض گویی و پراکنده کاری است. از این رو، رفتارها و رویکردهای دوگانه و متناقضی را که از آن یاد شد می توان نتیجه مستقیم عمل واکنشی مخالفان دولت دانست که با نوعی بی برنامگی درآمیخته است.
این در حالی است که «حسن روحانی» یکی از برنامه محورترین نامزدهای ریاست جمهوری در سال 1392 بود که به خاطر مطرح کردن برنامه های شفاف و شعارهای ملموس و مشخص در مورد مسایلی چون برنامه هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران، ساماندهی وضعیت سیاسی و اقتصادی و بهبود شاخص هایی چون تورم، رشد اقتصادی و ... توانست اعتماد مردم را جلب کند و منتخب یازدهم آنان نام گیرد.
طی سه سال گذشته هم کشتی دولت اعتدال با سکانداری روحانی خارج از مسیر برنامه ها، وعده ها و قرارهای خود با مردم حرکت نکرده است. با این حال، حل و فصل مسالمت آمیز پرونده فعالیت های هسته ای، خروج از تنگناهای روابط خارجی، بهبود وضعیت اقتصادی، ایجاد فضای باز رسانه ای و ... هم نتوانست مخالفان همیشه ناراضی را از رویکرد تعارض جویانه بازدارد.
این مخالفان در پیشبرد اهداف و اغراض خود و تخریب دولت گاهی تا جایی پیش می روند که به فرافکنی، سیاه نمایی، وارونه نمایی و حتی شایعه سازی متوسل می شوند. «پروژه عبور از روحانی» که رسانه های مخالفان در روزهای اخیر به جریان اصلاح طلب نسبت دادند، ماجرای «تقلید صدای روحانی» برای صدور فرمان های مدیریتی، داستان دگرگونی ترکیب اعضای کابینه و ... نمایی از شایعه سازی ها علیه دولت را به تصویر می کشد. همچنین گرداندن نوک پیکان مسوولیت مصادره 2 میلیارد دلار از دارایی های ایران در آمریکا به سوی دولت یازدهم که به واسطه سهل انگاری و بی تدبیری مسوولان دولت پیشین رخ داد نمونه ای از فرافکنی های صورت گرفته علیه مسوولان اجرایی است.
برخی منتقدان دولت در وارونه نمایی اوضاع چنان پیش رفتند که حتی مدعی شدند دولت از ماجرای حقوق های نامتعارف سود جسته است زیرا توانسته زیر هیاهوی فیش های حقوقی، بی حاصلی برجام را بپوشاند.
درباره این دست رفتارها باید گفت رقیبان سیاسی دولت ها در کشورهای پیشرفته، در قالب احزاب شناسنامه دار و رقیب، برنامه محور هستند و با انتقاد سازنده در خصوص عملکرد مسوولان اجرایی و ارایه بدیل هایی عملیاتی، در عرصه سیاسی کشور به صورتی ایجابی و موثر ایفای نقش می کنند؛ تشکل های سیاسی که با انتقادهای به جا و ارایه راهکارهای عملی زمینه های آگاه سازی افکار عمومی، شکل دهی به مطالبات مردمی و در نهایت اصلاح بهینه امور را فراهم می کنند.
با توجه به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 و جدی تر شدن رقابت میان گروه های سیاسی برای پیروزی در انتخابات پیش رو، شایسته است مخالفان دولت یک بار دیگر فایده مندی و کارآمدی کنش های خود را مورد بازبینی قرار دهند و با تحول و بازنگری در اولویت منافع جناحی و گروهیشان بر منافع ملی، در راستای اصلاح بهینه امور به نفع ملت و کشور گام بردارند؛ رویکردی که مخالفان نیز از حاصل آن بی بهره نخواهند بود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها