بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۶۶۶۹۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳
ديروز نخستين نشست خبري عباسعلي كدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان با اصحاب رسانه برگزار شد، نشستي كه درآن سوالاتي درباره عملكرد اين شورا به ويژه عدم تاييد صلاحيت آيات هاشمي و سيد حسن خميني و تاثيرحقوق‌هاي نامتعارف در بررسي صلاحيت‌ها و غيره مطرح شد.
تدبیر24ديروز نخستين نشست خبري عباسعلي كدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان با اصحاب رسانه برگزار شد، نشستي كه درآن سوالاتي درباره عملكرد اين شورا به ويژه عدم تاييد صلاحيت آيات هاشمي و سيد حسن خميني و تاثيرحقوق‌هاي نامتعارف در بررسي صلاحيت‌ها و غيره مطرح شد. سخنگوي شوراي نگهبان گفت كه اين شورا ادامه بررسي تاريخ پيشنهادي وزارت كشور درباره تاريخ انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم را در دستور جلسه آتي خود دارد. عباسعلي كدخدايي در نخستين نشست سخنگوي دوره جديد شوراي نگهبان با اشاره به انتخابات هيات رئيسه اين شورا، گفت: آيت‌ا... جنتي به عنوان دبير شورا، آقاي عليزاده به عنوان قائم‌مقام دبير شورا و بنده به عنوان سخنگوي شوراي نگهبان انتخاب شدم. در جلسه‌اي كه گذشت نامه وزير كشور در ارتباط با تاريخ پيشنهادي انتخابات رياست‌جمهوري سال آينده و همچنين انتخابات ميان‌دوره‌اي مجلس مورد بررسي قرار گرفت و نظراتي از سوي اعضاي محترم مطرح شد و مقرر شد بررسي بيشتري روي آنها انجام شود.

تاثير حقوق‌هاي نامتعارف در انتخابات آينده

سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه بحث دريافتي‌هاي غير متعارف ابعاد گسترده‌اي يافته، آيا مساله حقوق‌هاي غير متعارف در بررسي‌ صلاحيت‌ها درانتخابات آينده و انتخابات بعدي در شوراي نگهبان مطرح مي‌شود؟ گفت: بنده نمي‌توانم پيش‌بيني خاصي درباره‌ اين مساله داشته باشم اما به صورت كلي مي‌گويم كه اگر تخلفي صورت گرفته مورد توجه اعضاي شوراي نگهبان است و اميدواريم در قانون انتخابات به صورت روشن مورد بررسي قرار گيرد. وي در پاسخ به سوالي مبني بر اینکه رويكرد شوراي نگهبان در دور جديد با توجه به مطالبات جامعه چيست؟ گفت: در شوراي نگهبان تصميم‌گيري‌ها جمعي است و نيازمند تصميم همه اعضاست. آنچه مربوط به من است، اين است كه تلاش مي‌كنيم ارتباط بيشتري با نمايندگان و كميسيون‌هاي تخصصي داشته باشيم. ‌دیروز بعد از ظهر هم جلساتي را با تعدادي از نمايندگان داشتيم در رابطه با بررسي راهكارهايي كه لازم است درباره اصلاحاتي كه در بعد تقنيني و قوانين و مقررات انتخاباتي صورت گيرد. سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه در نامه وزارت كشور به شوراي نگهبان آيا صحبت برگزاري انتخابات الكترونيك شده است؟ گفت: خير، البته من نامه را ندارم، ظاهرا فقط درباره تاريخ انتخابات بوده است، بحث انتخابات الكترونيك مطرح شود حتما در نامه جداگانه‌اي ارائه خواهد شد.

راهكار كاهش ثبت‌نام حضور در انتخابات

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه انتخابات پيشين ۱۲ هزار داوطلب داشت كه اين نياز به اصلاح قانون انتخابات را نشان مي‌دهد، شوراي نگهبان چه اقداماتي انجام مي‌دهد كه شاهد ثبت‌نام اين تعداد كانديدا نباشيم؟ گفت: از ثبت‌نام زياد مي‌توان تعبير به اقدام مثبت داشته باشيم كه نشان مي‌دهد مردم و جوانان به حضور در جايگاه‌هاي عالي نظام علاقه‌مند هستند. نبايد هميشه تعبير منفي داشته باشيم. ما در نظام انتخاباتي نيازمند اين هستيم كه مكانيسم روشني را داشته باشيم. اميدواريم شرايطي را ايجاد كنيم كه مقابل استقبال مردم نباشيم ولي انتخابات مطلوبي را ايجاد كنيم. وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه شما در صحن علني در رابطه با اعلام صلاحيت‌ها صحبت كرديد آيا قرار است تغييرات در اين زمينه صورت گيرد؟ گفت: من گفتم كه هرگونه تغيير در قانون انتخابات نيازمند همكاري قواي مختلف اعم از دولت و مجلس و شوراي نگهبان است. البته همكاري مجمع تشخيص مصلحت هم نياز است؛ زيرا سياست‌هاي كلي در مجمع مطرح است و مجمع تشخيص نظرات خود را به اتمام مي‌رساند و اگر ما بتوانيم سياست‌هاي كلي را در فاصله‌ كوتاهي داشته باشيم ان‌شاء‌ا... مجلس مي‌تواند آن را تغيير دهد. اگر سياست‌ها به دستمان برسد مي‌توانيم قانون جامعي براي انتخابات داشته باشيم. اما اينكه آيا اين موضوع به انتخابات سال ۹۶ مي‌رسد يا خير، منوط به دولت و مجلس محترم است.

دليل رد صلاحيت آيات هاشمي و سيد حسن خميني

سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به سوالات خبرنگاري كه درباره جايگاه كارشناسي شوراي نگهبان و چرايي رد صلاحيت برخي از چهره‌ها مانند سيد حسن خميني، مينو خالقي و هاشمي پرسيد، گفت: اطلاع‌رساني خوبي در اين رابطه انجام نشده و من با اين موضوع كه اقدامات شوراي نگهبان كارشناسي نبوده موافق نيستم. البته در دوره‌اي كه اين موضوع اتفاق افتاده بنده نبودم. ولي به صورت كلي، بايد از نظرات شوراي نگهبان دفاع كنيم. قطعا شوراي نگهبان بر اساس مستندات، پرونده‌هاي افراد را بررسي مي‌كند. سعي كرديم كه دلايل رد صلاحيت را خدمت همه كساني كه نامزد بودند اعلام كنيم. در اين دوره به خود افراد ابلاغ شده است و اينكه گفته مي‌شود شوراي نگهبان كار كارشناسي را انجام نمي‌دهد انصاف نيست.

كانديداتوري احمدي‌نژاد با پرونده قضائي؟

وي در پاسخ به سوالي مبني بر فعاليت‌هاي سياسي احمدي‌نژاد و احتمال كانديداتوري‌اش با وجود پرونده‌هايي كه در قوه قضائيه مطرح است، گفت: بنده درباره موضوع آخري كه شما گفتيد بي‌اطلاع هستم. البته بايد بگويم گمانه‌زني در رابطه با اينكه شوراي نگهبان چه تصميمي مي‌گيرد زود است و مبناي درستي ندارد. هر كس مي‌تواند اعلام نظر كند و مشكلي از جهت اينكه نظر شخصي بيان كند، نيست، اما هيچ كدام نبايد منتسب به شوراي نگهبان باشد. شوراي نگهبان نظر خود را بعد از ثبت نام و رسيدگي قانوني به بررسي صلاحيت‌ها اعلام مي‌كند، موضوع مطرح شده در حد گمانه‌زني است.

مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها