بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۶۶۷۶۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۰
مجلس دهم تازه نفس است اما ظاهرا هنوز در همین ابتدای راه خستگی نمایان شده است و نفس ها به راحتی روز نخست بالا و پایین نمی‌رود
  تدبیر24احسان اسقایی-  مجلس دهم تازه نفس است اما ظاهرا هنوز در همین ابتدای راه خستگی نمایان شده است و نفس ها به راحتی روز نخست بالا و پایین نمی‌رود که اگر این ادعا اشتباه است قفل زدن به درب پارلمان به مدت دو هفته به نام تعطیلات را چه باید معنا کرد؟ بر همگان روشن است که تعداد زیادی از نمایندگان مجلس دهم جوانانی هستند که برای نخستین بار بر کرسی نمایندگی مجلس تکیه زده‌اند. بنابراین باید از هر فرصتی برای آشنایی با ساز و کارهای خانه ملت آگاه شوند و در عین حال از زمان‌های موجود برای تعامل و آشنایی با دیگر نمایندگان استفاده کنند که اعلام تعطیلی دوهفته‌ای در حالی که زمان زیادی از آغازمجلس دهم نگذشته، سبب حیرت و البته تاسف آگاهان شد. فارغ از موضوع از دست رفتن فرصت‌ها برای مانوس شدن نمایندگان جدید با پارلمان، تعطیلی دو هفته‌ای در شرایطی که لوایح و طرح‌های زیادی در دستور کار است و از سوی دیگر برخی وزرا از سوی نمایندگان مورد سوال واقع شده‌اند چگونه قابل پذیرش است؟ این تعطیلی دو هفته‌ای به طور قطع جایگاهی در تصمیم مردم برای رای دادن به نمایندگانی نداشت که با وعده حل مشکلات آنها قدم به بهارستان گذاشتند و هنوز زمان زیادی از حضورشان نگذشته به تعطیلات می‌روند!
یاران دولت در مرخصی!
در خاطر همگان هست که کاندیداهایی که به اسم لیست امید یا اعتدالیون درصدد ورود به مجلس بودند شعار همراهی با دولت را سر می‌دادند اما اکنون چه شده است که به زمان باقیمانده تا پایان دولت یعنی فقط یکسال توجهی ندارند و نه تنها در مسیر همراهی با دولت گام بر نمی دارند بلکه اعتراضی هم به تعطیلی دو هفته ای مجلس ندارند ؛ دو هفته ای که با توجه به فرصت کم دولت یازدهم دارای ارزش بالایی است. این نمایندگان باید در خاظر داشته باشند که سکوتشان در این روزها از اذهان پاک نخواهد شد.
معاونان پارلمانی کجایند؟
از سوی دیگر معاون پارلمانی دولت به تازگی تغییر کرده و حسیتعلی امیری بر کرسی مجید انصاری نشسته است که این تغییر یک روی سکه است و در روی دیگر این سکه عملکرد ضعیف معاونان پارلمانی وزارتخانه‌ها است که مشخص نیست تا چه اندازه به وظایف محوله به خود آگاه هستند که اگر در راستای تحقق آن گام برداشته بودند اکنون شاهد احضار و حتی تهدید به استیضاح برخی وزرا نبودیم. مهم‌ترین وظیفه‌ای که برای معاونان پارلمانی وزارتخانه ها و دولت در نظر گرفته شده، تعامل با نمایندگان در راستای همراهی و کمک به دولت در جهت تصویب لوایح و هموار کردن مسیر اجرای طرح‌ها است اما چند زمانی است که نشانی از معاونان پارلمانی وزارتخانه‌ها نیست و تنها شاید در زمانی خود را فعال نشان دهند که وزیر وزارتخانه متبوعشان در آستانه استیضاح است که در آن هنگامه هم نمی‌توان اقدام کافی برای قانع کردن نمایندگان در جهت انصراف از تصمیم استیضاح خودشان داشته باشند.
مجلس قوی نیازمند کمک و یاری دولت است
مصطفی ایزدی فعال سیاسی اصلاح طلب دیروز درباره نقش معاونان پارلمانی به «آرمان» گفت : مجلس قوی نیازمند کمک و یاری دولت است. معاون پارلمانی دولت درحال حاضر یک حقوقدان مطرح است که اطلاعات خوبی در زمینه‌های مختلف دارد. وی ادامه داد: عموما وزارتخانه‌ها باید معاون پارلمانی‌های قوی داشته باشند تا بتوانند در مجلس تاثیرگذار باشند. وی ادامه داد معاونان وزرا نیز نقش مهمی درتقویت مجلس دارند و از این طریق دولت می‌تواند درتقویت مجلس نقش مهمی ایفا کند. این روزنامه‌نگار اصلاح طلب اعلام کرد: نمایندگان دولت می‌توانند در کمسیون‌های مختلف تاثیرگذار باشند. البته مخالفان دولت تلاش دارند که دولت را متهم به وکیل‌الدوله ساختن نمایندگان کنند که تحلیل درستی نیست زیرا هر دولتی باید از سوی مجلس مورد حمایت قرار گیرد. وی ادامه داد: زمانی که تصمیم مجلس و دولت تلاش در جهت بهبود اوضاع کشور باشد، طبیعتا این دو قوه باید از یکدیگرحمایت کنند و این حمایت ازطریق معاونان پارلمانی رئیس‌جمهور و مشاوران و معاونان پارلمانی وزارتخانه‌ها در مجلس امکانپذیر است. وی تاکید کرد که اگر نمایندگان مجلس با قدرت در برخی موارد با دولت همکاری کنند، مجلس قدرتمندی ر اشاهد خواهیم بود.
موفقیت دولت در گرو همکاری مجلس
محمد علی مشفق فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در این زمینه به «آرمان»گفت: اکثریت نمایندگان مجلس دهم نمایندگان تازه نفسی هستند و تا این لحظه نتوانستند توانایی خود را به نمایش بگذارند. مجلس بر اساس قانون می‌تواند عملکرد دولت و نهادهای مختلف را بررسی کند. وی ادامه داد: مجلس دهم این توانایی را دارد که تصویر جدیدی در قانونگذاری و نظارت به نمایش بگذارد و نشان دهد که سایر نهادها باید زیر چشم نظارت مجلس باشند. وی ادامه داد: با توجه به تازه نفس بودن وکم تجربگی نمایندگان مجلس دهم می‌توان به ظرفیت‌های خانه ملت از سوی احزاب، دولت، معاونان پارلمانی رئیس‌جمهور افزود. وی با اشاره به تغییر جهت برخی از افراد راه یافته به پارلمان و تغییر موضع آنها در داخل مجلس، تصریح کرد: اینکه برخی از نمایندگان با هدایت حزب اعتدال و توسعه وارد مجلس شدند و بلافاصله تغییر جهت دادند، نباید موجب یاس نمایندگان شود و آنها باید به سوی هماهنگی با دولت گام بردارند. وی در انتها اشاره کرد: راه موفقیت این دولت از مسیر همکاری متقابل با مجلس است.
معاونان پارلمانی یاور نمایندگان در ارائه عملکرد
حشمت ا... فلاحت پیشه از نمایندگان سابق مجلس نیز دیروز نیز در مورد نقش نمایندگان پارلمانی دولت در مجلس به «آرمان» گفت: دستگاه‌های مختلف حاکمیتی درمجلس دارای نمایندگان پارلمانی هستند و اعمال مختلفی را در مجلس انجام می‌دهند. وی ادامه داد: از جمله اقدامات نمایندگان پارلمانی این است که نظر دستگاه‌های اجرایی را درکمیسیون‌های مختلف مطرح می‌کنند و حتی گاه درصحن علنی مجلس نظر دولت را هم به نمایندگان اعلام می‌کنند. وی در مورد وظیفه نظارتی نمایندگان نیز افزود: زمانی که نمایندگان از ابزار‌های نظارت مانند تذکر، سوال وتحقیق و تفحص استفاده می‌کنند، معاون پارلمانی تلاش دارد نظرات نمایندگان را به نهادهای مربوطه منتقل کند. وی اذعان کرد: نمایندگان درحوزه انتخابیه خود باید پاسخگو باشندکه نمایندگان پارلمانی در این زمینه به آنها کمک می‌کنند. وی در پایان اعلام کرد: البته نمایندگان فعلی می‌توانند به طور کلی از دولت در زمینه‌های مختلف کمک بگیرند و این به معنی تعاملات دولت و مجلس است.
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها