بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۶۶۷۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۳
  تدبیر24ولي‌ا... شجاع‌پوريان -مردم كشور ما امروز نسبت به مسائل مختلف كشور آشنايي خوبي دارند و می‌دانند كه آقاي روحاني دولت را در چه شرايطي تحويل گرفت. می‌توان به مشكلاتي همچون بلوكه شدن اموال ايران در خارج از كشور، فقدان درآمد ارزي و عدم فروش نفت و سايه تحريم‌ها كه بر سر كشور سنگيني كرده بود اشاره كرد. به هرحال آقاي روحاني دولت ورشكسته‌اي را در عرصه‌هاي مختلف و با حجم بالایي از بدهي و ديون به نظام بانكي تحويل گرفته بود. دولت‌ها از اختيارات محدود برخواردارند. به عنوان مثال در كنار وزرات اقتصاد و نهاد‌هاي اقتصادي دولت، نهاد‌هاي اقتصادي وجود دارد كه دولت اشراف و نظارت كافي را به روي عملكرد آنها ندارد. گاهي حتي عملكرد آنها به شكلي است كه وضعيت اقتصادي را آشفته ونابسامان می‌كند. دركنار اين مسائل بسياري از همين بنگاه‌هاي اقتصادي به طور صحیح حتي عوارض قانوني هم پرداخت نمي‌كنند. در مجموع مشكلات دولت از لحاظ ميزان اختيارات قابل توجه بوده و مردم اين مساله را به خوبي احساس می‌كنند. حال وقتي اين مقايسه‌ها صورت می‌گيرد كه دكتر روحاني در چه شرايطي دولت را تحويل گرفته است، خود گواه مبسوطي است كه بتوان اين دولت را باور داشت. در حال حاضر مجموعه‌هاي مختلفي در كشور وجود دارند كه با دولت هماهنگي و همراهي لازم را ندارند و اين آسيب بزرگي را به بدنه اقتصادي و اجتماعي كشور می‌زند. از طرف ديگر بيشتر عمر دولت با مجلس نهم به سر شد كه می‌توان گفت بیشتر عمر و انرژي مجلس قبل به تقابل با دولت تدبير و اميد صرف شد. با اين تفاسير وقتي اين استدلال‌ها را كنار هم مي گذاريم مشاهده می‌كنيم، با وجود اين محدوديت‌ها دولت توانسته تلاش‌هاي خوبي را انجام بدهد. با افتخار می‌توان به چند مورد از آنها اشاره كرد، پرونده ۱۳ساله هسته‌اي كه بعد از مدت‌ها به لطف پروردگار و عنايت دولت به سرانجام رسيد، اين توفيق‌ها حداقل‌هايی هم با خود به دنبال داشت. اينكه سايه تحريم از كشور برداشته شد. افتخار ديگر هم مساله نقل وانتقالات خارجي است. در حال حاضر ما می‌توانيم به صورت رسمي و قانوني با دنيا معامله و مراوده داشته باشيم. اما در گذشته ما غير از مسير دلال بازي راه ديگري را در پيش نداشتيم. حتي راه تامین احتياجات اوليه كارخانجات صنعتي نیز مسدودشده بود. به دنبال آن قطعات هواپيمایي را با قيمت‌هاي بالایي تامين می‌كرديم. اينها صدمات جدي به كشور وارد كرد. حال اين گشايش‌ها در عرصه خارجي صورت گرفته و تورم سركش دولت سابق در چند سال اخير كنترل و تك رقمي شده است. در كنار اين اتفاقات حساسيت و محدوديت‌هایي روي نخبگان و رسانه‌ها بوده كه با تلاش‌هاي انجام گرفته محدوديت‌ها يا برداشته شده يا به حداقل رسيده است. وقتي مردم گذشته و حال را با هم مقایسه می‌كنند و ميزان محدوديت‌ها و اختيارت دولت را مدنظر قرار می‌دهند، به تبع كارهایي كه در اين شرايط و با اين حجم از دشواري‌ها صورت گرفته را مشاهده می‌كنند و نمره قبولي را به دولت آقاي روحاني می‌دهند.
* فعال سیاسی اصلاح طلب
برچسب ها: تدبیر24 ، روحانی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
0
0
سلام
افتخارات زیادی متاسفانه نبوده
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها