بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۶۶۸۸۰
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۵
برندسازی، نشان تجاری و یا نما نام ، واژگان و یا عباراتی دشوار نیست بلکه ویژگی هایی بارز هستند برای ارائه نما و یا هویتی از محصول که به مخاطب اعتماد می بخشد و اینک این موضوع برای صنایع دستی کشور از سوی کارشناسان ضرورت شناخته شده است.
 تدبیر24مرضیه ضامن ایران سترگ هیچگاه فارغ از برند نبوده است؛ حافظ ، سعدی، مولانا ، رازی ، ابوعلی سینا و هزاران هزار نام دیگر نمایی است که نشان از فرهنگ سترگ این سرزمین سپند و سرود و سخن دارد؛ چنان که آبی کاشی کاری اش به نام پرشین بلو به ثبت جهانی رسیده، فرش کاشان زبانزد جهان است و اصفهانش نصف جهان خطاب می شود.
برند برای ایران سرشار است اما به گفته کارشناسان صنایع دستی می بایست این نما نام ها استراتژیک و با برنامه اطلاق شود.
صنایع دستی سفیران فرهنگی یک سرزمین به شمار می آیند که در توسعه جهان بینی و بسط فرهنگ ها نقش برجسته ای را به خود اختصاص می دهد و به جهت کارکرد متفاوت آنها با محصولات و مصنوعات صنعتی بسته بندی و نشانه سازی خاص خود را می طلبند.
معاونت صنایع دستی در دولت یازدهم، شعار هر استان یک برند جهانی و هر شهر یک برند ملی را بنا به ضرورت برگزید و از آن پس، دور مدار صنایع دستی حول این محور دوران گرفت و واژه برند برآیند کلام مدیران صنایع دستی در کشور شد .
حسین قلعه نویی کارشناس صنایع دستی و مدرس این حوزه معتقد است: اگرچه صنایع دستی کشور بویژه صنایع دستی گیلان به رنگ و اصالت و قدمت، نام دار است اما در رقابت جهانی می بایست این نشان ها علمی ، حساب شده و بومی سازی شکل بگیرد.
وی می گوید: نگاه فرهنگی به برند و برندسازی می بایست مستولی باشد، برند و برندسازی فراتر از معادلات ساده و نخست کسب و کار است و کمک می کند که برخی صفات و ویژگی ها، در سطح کلان به یک فرهنگ نسبت داده شود.
وی ادامه می دهد: برند شامل همه احساسات، ویژگی ها و مفاهیمی است که به یک نام گره خورده است؛ برند، برداشت افراد از یک نام است و از این روی، نمی توان سرسری و کلیشه ای برندسازی کرد.
قلعه نویی می گوید: امروز نام سوییس تداعی گر دقت و ظرافت است، شاید زمانی ساعت سوییسی با هویت و دقت و کیفیت خود، به نام سوییس اعتبار می داد اما امروز این روند دگرگون شده و این نام سوییس است که به ساعت ها اعتبار می دهد.
پر واضح است که اصالت، رنگ و قدمت از صنایع دستی ایران و گیلان می تراود؛ اما بیستم خردادماه - روز جهانی صنایع دستی - که فرا می رسد کلیشه های سخن همچون صنایع دستی تجلی گر ذوق، صنایع دستی ما و تاریخ کهنش، صنایع دستی هر استان رنگ و بوی ... ، ما از همه بهتریم و ... فوران می کند.
سخنانی بیش نخ نما و کلیشه راه به کجا می کشاند؟ هر سال و سال های دگر و این در حالیست که صنایع دستی اصیل کشورمان از لابلای صنایع خطی و ماشینی چین و تایلند به سختی نفس می کشند و هنرمندان اگرچه به بهتر شدن وضعیت در دولت تدبیر و امید اذعان دارند، اما همچنان در مشکلاتی چون بیمه، تسهیلات، بازار فروش و ... به سر می برند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان رونق صنایع دستی را در دولت تدبیر و امید چشمگیر توصیف کرد و گفت: این امتیاز با ورود تولیدات این حوزه به بازارهای خارجی قوت بیشتری به خود می گیرد.
رضا علیزاده با بیان اینکه گیلان استانی پیشتاز در احیای صنایع دستی و هنرهای سنتی است، به تعدد مراکز تولید و عرضه صنایع دستی و نیز بازارچه های دائم و موقت آن اشاره کرد و افزود: حدود17 هزار هنرمند صنایع دستی در استان فعالیت می کنند.
وی بازاریابی تخصصی و نوین را از الزامات فروش و انتشار صنایع دستی دانست و بیان کرد: این اداره کل با بهره گیری از نظرات و پیشنهادات متخصصان حوزه بازاریابی و فعالان تجاری در راستای مرتفع ساختن این نیاز تلاش می کند.
وی برندسازی تولیدات مختلف گیلان را عنصری موفق در توسعه این صنعت در استان خواند و گفت: صنایع دستی شاخص هر شهرستان و هر منطقه از استان، با کیفیتی ممتاز با نام و نشان شایسته روانه بازارهای جهانی می شود و در این بین، می توان به شالبافی ماسال، بامبو لاهیجان، مروار آستانه و .... اشاره کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان خاطرنشان کرد: حمایت از تولیدکنندگان صنایع دستی در سال های اخیر جزو اولویت های این اداره کل بوده و توانسته زمینه خودکفایی در این حوزه را فراهم آورد.
علیزاده رفع مشکل بیمه ای هنرمندان و فراهم کردن زمینه حضور این تولیدکنندگان در بازارهای جهانی را از اقداماتی دانست که با جدیت از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان پیگیری می شود و مساعدت دیگر دستگاه های اجرایی را می طلبد.
وی اظهار کرد: قابلیت و ظرافت صنایع دستی گیلان به گونه ای است که توان تسلط بر بازارهای هدف خارجی را دارد لذا حمایت های لازم در زمینه عوارض گمرکی، بازاریابی و ایجاد بازارچه های صنایع دستی و بازارچه های مرزی وضعیت عرضه محصولات را آسان تر می سازد.
وی با بیان اینکه کیفیت افزایی تولیدات صنایع دستی نیازمند بهره گیری از فناوری های دانش بنیان است، گفت: حضور در بازارهای جهانی و رقابت با کالای مشابه خارجی از سوی برخی تولیدکنندگان صنایع دستی گیلان از طریق بهره مندی از شیوه های عملی محقق می شود.
علیزاده پارک علم و فناوری را ظرفیتی قابل اتکاء برای ارائه شیوه یا دانشی کیفی در راستای بهسازی تولید خواند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در اشاره به جایگاه هنرمندان صنایع دستی در تولید ناخالص ملی و نگاه حاکمیتی بر تحقق اقتصاد مقاومتی با تکیه بر اقدام و عمل خاطرنشان کرد: باید تلاش کرد تا با ارائه راهکارهای علمی در راستای توسعه افزایی در تولید و عرضه صنایع دستی به جایگاه ارزنده ای دست یابیم.
از 90 رشته صنایع دستی گیلان، 71 رشته فعال است و تاکنون شش هزار و 300 هنرمند هنرهای سنتی و صنایع دستی استان بیمه شده اند. 
رشتی دوزی ، لباس محلی ، چادرشب بافی ، خراطی ، چوب تراشی ، گره چینی ، نازک کاری ، منبت و معرق چوب ، حصیربافی ، بامبوبافی ، مرواربافی ، سفالگری ، کاشی معرق ، مینای خانه بندی ، چلنگری ، قلمزنی ، گلیم بافی ، جاجیم بافی ، شال بافی ، نمد مالی ، جوراب بافی ، عروسک بافی ، قلاب بافی و …برخی از هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان هستند.
صنایع دستی کشور بر خلاف همه فراز و فرودهای بسیار و حتی برخی بی مهری ها، به قوت گیرایی و اصالت توانسته در زمره با ارزش ترین هنرهای کاربردی جامعه مطرح شود و صنایع دستی ایران با محتوای غنی و مردمی تر از گذشته حتی در عرصه های گوناگون به رشد و شکوفایی چشمگیری برسد. 
موضوع فوق نه تنها از جنبه های فرهنگی بلکه به لحاظ اقتصادی و اجتماعی نیز توانای جلب احترام و توجه جهانیان را داشته بطوری که بسیاری از صاحب نظران، ایران را یکی از سه قطب مهم صنایع دستی و به لحاظ تنوع رتبه نخست جهان می دانند.
به گفته کارشناسان و مسئولان این حوزه، صنایع دستی امروز با تمام قوت ، پیشینه و رنگ با چالش هایی روبروست که یکی از اهم آنها ، نوع بسته بندی و برند سازی است که خود می تواند به عنوان معرف در بازارهای داخلی و خارجی محسوب شود.
به هر روی برندسازی ، نشان تجاری و یا نما نام، واژگان و یا عباراتی دشوار نیست بلکه ویژگی هایی بارز هستند برای ارائه نما و یا هویتی از محصول که به مخاطب اعتماد می بخشد و اینک این موضوع برای صنایع دستی ضرورت است و نمانام های برتر می توانند هیجان و عواطف مصرف کنندگان خود را برانگیزند و مشتریان نیز به این نام ها اعتماد داشته و از آنها انتظار خلق ایده های برتر و نوآوری در محصولاتشان را داشته باشند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها