بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۶۶۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
تدبیر24:  رشد سریع شهرنشینی در جامعه امروزی باعث شده تا تغییرات اساسی در بافت و سبک زندگی ایجاد شود.رشد تجملات،چشم هم چشمی و تبعیت از رفتارهای ناپسندی که قبول جامعه و فرهنگ نیست الگوها و معیارهای اخلاقی را تغییر داده است.

یک جامعه شناس و استاد دانشگاه در مقایسه نسل گذشته با نسل جدید عصر حاضر گفت:امروزه در جامعه با نسل مصرف کننده رو به رو هستیم و همین موضوع مهم تغییراتی اساسی در اقشار مختلف ایجاد کرده است.

دکتر محمدتقی شیخی جامعه شناس و استاد دانشگاه الزهرا در گفت و گو با خبرنگار آستان افزود:در سال های اخیر و طی این چند دهه افراد در کلانشهرها به مصرف گرایی تمایل بیشتری پیدا کردند و تقریبا در همه طبقات اجتماعی قابل مشاهده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه رشد مصرف گرایی به مرور زمان نحوه زندگی را تغییر می دهد و بر سبک درست زندگی تاثیرگذار است ادامه داد:ترویج رفتارهای ناپسندی چون چشم و هم چشمی،رقابت های ناسالم،خودنمایشی و... شیوع پیدا می کند و در این خانواده ها مدیریت اقتصاد لجام گسیخته خواهد شد.

وی با بیان این مهم که اغلب کودکانی که در خانواده های تجملاتی پرورش پیدا می کنند این سبک نادرست را به دامنه جامعه می کشانند گفت:کودکان این قبیل خانواده ها اصول درست و بهنجار را فراموش کرده و معیارها و ارزش های واقعی اخلاقی برای شان کمرنگ می شود از این رو معیارهای فرعی را جایگزین معیارهای درست می کنند.

به گفته دکتر شیخی:فرزندان خانواده های تجملاتی در تعلیم علم و دانش در مدارس نیز درس را در اولویت های آخر زندگی قرار داده و نسبت به علم و یادگیری علاقه چندانی نشان نمی دهند از این رو یک نوع فرهنگ بی پایه و کم ثبات در بین نوجوانان و جوانان این خانواده ها پایه ریزی شده و شکل می گیرد.

دکتر شیخی با اشاره به اینکه کشورهای توسعه یافته و پیشرفته خود مولد و مبتکر بسیاری از کالاها هستند تصریح کرد:با اینکه در کشورهای صنعتی و رشدیافته شاهد وفور تولید امکانات و خدمات و تکنولوژی هستیم اما آنها از این وسایل و ابزارها استفاده غیر معقول ندارند و در حد متعارف بهره وری می کنند.

وی بیان کرد:در کشورهای صنعتی این وسایل در حد اندازه منطقی در دسترس کودکان،نوجوانان و جوانان قرار می گیرد به همین دلیل هم نوعی فرهنگ مصرف با اصول منطقی در بین آنها رواج یافته و مشاهده می شود.در حالیکه ضعف در مصرف و افراط در استفاده از خدمات امروزی در بین کلانشهرها بیداد می کند و دست به فخرفروشی و ...می زنند.

این استاد دانشگاه الزهرا ادامه داد:شکل گیری این خمیره ناصحیح رفتاری در بین گروه های سنی مختلف جامعه باعث می شود این رفتارها را به عرصه های دیگر زندگی چون ازدواج و... تعمیم دهند و سلامت خانواده با این قبیل رفتار ناپسند اجتماعی و اقتصادی در خطر باشد.

شیخی تصریح کرد:جامعه پذیری سالم و منطقی در چارچوب متعادل در تضمین سلامت رفتاری  تاثیرات فراوانی دارد.در برخی موارد دیده می شود افرادی که احساس حقارت میکنند سعی دارند با فخرفروشی به دیگران این عقده حقارت را پنهان کنند و این خود به جامعه و سلامت روانی و اجتماعی افراد دیگر لطمه های جبران ناپذیری وارد می کند.

وی ادامه داد:مقایسه های نابجا،رقابت های ناسالم و چشم و هم چشمی باعث شکل گیری باورهای غیرمنطقی شده و علت اصلی سردرگمی و دوران بحران هویت به شمار می رود.از این رو پایه گذاری معیارهای اخلاقی در سنین کودکی به طور مستقیم با رشد روانی دوره های مختلف در ارتباط است و توجه نکردن به این مهم بحران هویت را که یک اختلال جدی است رقم می زند.بنابراین توصیه می شود خانواده ها نکاتی چون عدم مصرف گرایی،مدیریت اقتصاد،حفظ سلامت اخلاقی و... را در اصول تربیتی بیشتر مورد توجه قرار دهند تا مانع از شکل گیری نسلی مصرف کننده درجامعه شود.
برچسب ها: تدبیر24 ، کلانشهر
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها