بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۶۷۰۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸
 تدبیر24: هستي قاسمي- افكارعمومي قاضيان بدون وامداری و وامداران بي‌قاضي‌اند. حقايق روشن است و نيازي به زورآزمايي ندارد. هر اندازه جريان و دولتي بخواهد خطاها و اشتباهات خود را نفي و ملتي را ازحق دانستن محروم کند، باز هم عاقبت روزي حقيقت هويدا خواهد شد. با اين همه انتخابات رياست‌جمهوري ۹۶ نشان خواهد داد كه اصولگراها با توجه به كارنامه ناموفق گذشته تا چه اندازه شانس برد دارند. گرچه عده‌اي در اين جريان معقدند كه اصولگراها نبايد براي انتخابات رياست‌جمهوري پيش رو سرمايه‌گذاري كنند بلكه بايد اين جريان تخم مرغ‌هايشان را در سبد شوراي شهر بگذارد و از سويي نتيجه نهايي صندوق‌ها نشان مي‌دهد كه اصلاح‌طلبان و اعتدالگراها تاچه اندازه از اقبال عمومي برخوردارند. بر اين اساس سید محمد رضا مير تاج الديني معاون پارلماني دولت دهم معتقد است: اصولگراها براي انتخابات رياست جمهوري نه برای ۱۴۰۰ بلكه برای سال ۹۶ مي‌انديشند و ديگر اشتباهات گذشته را تكرار نخواهند كرد. در اين راستا گفت‌وگوي « آرمان» با سیدمحمدرضا ميرتاج الديني معاون پارلماني دولت دهم و فعال سياسي اصولگرا را در ادامه از نظر مي‌گذرانيد.
برنامه اصولگراها در انتخابات سال ۹۶ چيست؟ كانديداتوري محمدرضا باهنر در انتخابات دوازدهم تا چه اندازه محتمل خواهد بود؟
اصولگرايان به صورت شورايي در انتخابات رياست‌جمهوري عمل خواهند كرد. در كشور ما نظام حزبي هنوز شكل نگرفته، به همين علت احزاب به صورت جبهه‌اي در فرايند سياسي عمل مي‌كنند. جبهه اصولگرايان با دو رقيب سياسي اصلاح‌طلب و اعتدال در كشور روبه رو است؛ اعتداليون كه نزديك به اصلاح‌طلبان بوده و احزاب اصولگرا كه خود داراي كانديداي متعدد هستند. اصولگراها در اين دوره مانند دوره‌هاي قبل ساز وكاري براي خود در انتخابات پيش رو تعريف كرده و بر اساس آن نيز عمل مي‌كنند. در اين دوره هم تصميمات آنها شورايي خواهد بود. در انتخابات مجلس شوراي اسلامي اخير اصولگراها داراي شوراي ۲۴ نفره بودند كه اين شورا درباره كانديدا و ليست اصولگراها خصوصا در تهران تصميم مي‌گرفت. در اين دوره نيز اصولگراها با روشي مشابه روش انتخاباتي مجلس عمل مي‌كنند. اما درباره احتمال كانديداتوري مهندس باهنر ايشان بايد خود در اين مورد اظهارنظر كند. بر اساس آخرين موضع باهنر در مصاحبه اخير بايد گفت كه احتمال كانديداتوري وي در انتخابات پيش رو ضعيف است.
تصور مي‌كنيد در انتخابات سال آینده چه گزينه‌هايي را از سوي اصولگراها خواهيم داشت؟
قبل از اينكه گزينه‌هایي را معرفي كنيم روش و مدل انتخاباتي براي ما اصولگراها مهم‌تر است. قطعا پيوسته شخصيت‌هاي مختلفي خود را در معرض رقابت‌هاي انتخاباتي قرار داده و خود را حائز شرايط براي كانديداتوري رياست‌جمهوري مي‌دانند. بنابراين با توجه به اين روند بايد يك سازو كاري براي انتخاب نهايي اين افراد وجود داشته باشد. به ويژه در سيستم سياسي ما كه نظام حزبي نهادينه نشده و بر اساس آن نيز عمل نمي‌شود. حزب‌هاي موجود در كشور بسيارمحدودند. در ابتداي انقلاب حزب جمهوري اسلامي را به عنوان يك حزب فراگير داشتيم و بعدها همه طيف‌ها و جريان‌هاي راستگرا و چپگرا از دل حزب جمهوري برخاستند. يا در كنار اين احزاب، نهادهاي روحاني مانند جامعه روحانیت مبارز تهران و جامعه مدرسين حوزه وجود داشت كه عملكرد آنها هيچ گاه حزبي نبود؛ اگرچه اين نهاد‌ها نقش محوري و ليدري گروه‌هاي سياسي را دارند. بنابراين بر اساس اين شرايط پيش بيني مي‌شود تعدادي از چهره‌هاي اصولگرا به صورت غير رسمي مطرح خواهند شد تا كانديداي نهايي اصولگرايان انتخاب شود. در اينجا لازم است اين نكته گفته شود که جريان اصولگرا در انتخابات سال ۹۶ كانديداي مستقل خواهد داشت، برخي‌ در اين مورد كنايه‌هايي به اصولگراها وارد ساختند مبني بر اينكه جريان اصولگرا كانديداي مستقلي ندارد يا بايد براي سال ۱۴۰۰ به جاي ۱۳۹۶برنامه‌ريزي كند، اين سخن درست نيست. بايد گفت كه جريان اصولگرا براي ورود به عرصه رياست جمهوري سال ۹۶ مي‌انديشد. بنابراين كانديدايي هم معرفي خواهند كرد، مساله دوم روش انتخاب كانديداي نهايي است. در انتخابات پيش رو مدل قابل پيش بيني اين خواهد بود كه افراد شاخص كه در خط نخست كانديداتوري رياست جمهوري هستند به‌طور قطع مطرح خواهند شد و در نهايت يكي از آنها انتخاب مي‌شود. به‌طور كلي اصولگراها براي انتخاب و معرفي كانديداي خود نخست پايبندي به اصول و ارزش‌هاي انقلاب، سپس توانمندي و مديريت در سطح اداره كشور و رياست جمهوري و داشتن اقبال عمومي و مردمي را ملاك قرار مي‌دهند. اصل ماجرا اين خواهد بود كه اصولگراها يك كانديدا خواهند داشت و افرادي كه به طور مستقل براي ماندن در عرصه رقابت پافشاري كنند، قطعا كانديداي اصولگرا نخواهند بود. چراكه آنها به صورت انفرادي به عرصه انتخابات ورود پيدا كرده و بدنه جريان اصولگرا و مردم بر روي يك نفر متمركز خواهند شد.
شما از مدل انتخابات و برنامه اصولگراها سخن گفتيد اما همچنان پرسش من درباره گزينه‌هاي اصولگراها بدون پاسخ مانده است!
اكنون معرفي هر فردي تنها در حد گمانه زني و احتمال است. زيرا هنوز كسي به طور قطعي اعلام نكرده كانديداي اصولگرا در انتخابات رياست‌جمهوري سال ۹۶ خواهد شد. افرادي كه در انتخابات رياست‌جمهوري ۹۲ در انتخابات حضور پيدا كردند، برخي از آنها مانند قاليباف، حداد عادل و سعيد جليلي در اين دوره هم احتمالا مطرح شوند. در مورد كانديداهاي جديد هم علاوه بر احتمال حضور باهنر، ضرغامي را نيز در انتخابات پيش رو خواهيم داشت. افرادي كه به صورت انفرادي وارد عرصه مي‌شوند به عنوان كانديداي رسمي اصولگراها مطرح نمي‌شوند. در نهايت منتظر هم نخواهند ماند كه جريان اصولگرا درباره آنها تصميم بگيرند. مانند احمدي‌نژاد و محسن رضايي كه در گذشته به صورت مستقل وارد شدند. اما در اين دوره هنوز افراد مذكور به صورت رسمي اعلام نكرده‌اند كه وارد عرصه مي‌شوند يا نه.
به‌طور قطع اصولگراها مانند دوره‌هاي قبل گزينه‌هايي خواهند داشت اما با توجه به تجربه ۹۲ و ۹۴ آيا باز هم قدرت راي آوري بالا را براي گزينه‌هاي احتمالي اصولگراها مي‌بينيد؟
انتخابات رياست‌جمهوري سال ۹۲ تجربه بسيار سنگيني براي جريان اصولگرا بود كه با تعدد كانديدا شكست را تجربه كردند. قطعا يك جريان سياسي قوي تجربه تلخ گذشته را يك‌بار ديگر تكرار نمي‌كند، در حقيقت اصولگراها از يك سوراخ دو بار گزيده نمي‌شوند. چنانچه در انتخابات مجلس شوراي اسلامي مشاهده شد كه اصولگراها يك ليست واحد ارائه كردند. در انتخابات سال ۹۶ مساله تعدد كانديداها تكرار نمي‌شود. ديگرآنكه آقاي روحاني در همان زمان هم آراي ۵۰ درصد شركت‌كنندگان و نه حتي آراي همه حائزان شرايط راي‌دهندگان را داشت. بنابراين ۵۰ درصد جامعه به ايشان راي ندادند و اكنون پس از يك دوره فعاليت كه شعارهاي خود را در معرض عمل و قضاوت مردم قرار دادند، افكار عمومي در انتخابات پيش رو به داوري مي‌نشيند؛ بنابراين ممكن است عده‌اي به طرفداران وي اضافه شوند و برعكس چون بخش قابل توجهي از شعارهاي وي از جمله در حوزه اقتصادي در جامعه عملياتي نشده، در مقابل عده‌اي هم از وي در آينده حمايت نكرده و اين مسائل در نهايت سدي پيش روي روحاني براي ورود به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود. بنابراين با در نظر گرفتن اين نكته بايد اذعان داشت كه راي ايشان در سال ۹۲ در لبه مرز بود. اگر اين دو مساله را رقيب سياسي مقابل حل كند حتي اگر كانديداي قوي ديگري هم وجود داشته باشد، بنابراين حمايت اصولگراها و بخش عظيمي از مردم از روحاني و پيروزي او در انتخابات آینده دور از دسترس نيست.
اشاره كرديد راي روحاني لب مرزي بوده و همچنين راي مردم به روحاني بيشتر جنبه جرياني داشته است، آیا منظورتان اين بوده كه راي مردم به جريان مقابل پاسخي به اقدامات احمدي‌نژاد بوده است؟ تا آنجا كه حتي علم الهدي هم گفته بود كه اگر احمدي‌نژاد بيايد به كانديداي اصلاح‌طلب راي مي‌دهم!
آيت ا... علم الهدي قبلا حمايت از اصلاحات را تكذيب كرد، بهتر است كه در اين مورد سخن گفته نشود! حتي اگر هيچ كانديداي مقبولي هم در جبهه اصولگرايي نباشد باز هم هيچ گاه آقای علم الهدي به سمت و سوي اصلاح‌طلبي ميل پيدا نخواهند كرد. اما در رابطه با جرياني بودن آراي روحاني بايد گفت حتي اگر كانديداي ديگري نيز از سوي جبهه معتدلان و اصلاح‌طلبان معرفي مي‌شد باز هم ممكن بود بخشي از اين آرا را به سمت خود جلب كند. همواره يك بخش از آرا را شخصيت فرد كانديدا و از سويي بخشي از آن جريان سياسي حامي اوست كه اين آرا را جذب مي‌كند. در انتخابات سال ۹۲ بسياري از آرا را حاميان روحاني مانند آيت ا... هاشمي، كارگزاران، اعتداليون و اصلاح‌طلبان جذب كردند. از منظر سياسي ۶۰ درصد مردم جامعه يا راي‌دهندگان دارای آراي خاكستري هستند، اين گروه از جامعه معمولا هفته آخر به قضاوت مي‌نشينند، كانديداي مطرح چه شعارهايي دارد و چه مقدار از انتظارات مردم را تامين مي‌كند؛ عمده برنامه‌هاي او در حوزه سياسي، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي چيست؟ از ديد اين ۶۰ درصد جامعه وعده‌هاي اقتصادي و فرهنگي فرد بر موارد ديگر ارجح است. در حقيقت گرايش مردم در هفته‌هاي آخر رياست‌جمهوري نسبت به عملكرد آنها شكل خواهد گرفت.
با توجه به اينكه گرايش سياسي مردم در هفته‌هاي پاياني دولت‌ها، شعارها و وعده‌هاي كانديداها شكل مي‌گيرد، بنابراين مي‌توان گفت كه آراي مردم به روحاني ناشي ازعملكرد دولت قبل بوده است؟
در هفته‌هاي پاياني مردم به بررسي عملكرد دولت گذشته، واكاوي شعارها و وعده‌هاي كانديدا مي‌پردازند. بنابراين اين مساله را نمي‌توان نفي كرد كه دو چيز در شكل‌گيري گرايش و اذهان جامعه موثر است؛ مسئولان و ديگري فضاي تبليغاتي كه شكل مي‌گيرد. علاوه بر اين بايد در نظر داشت اگر يك تخريب سنگين عليه مسئولان و دولت قبل شكل بگيرد و امكان دفاع هم به آنها داده نشود، اين مساله هم بر جامعه تاثير دارد. مانند مساله فيش‌هاي حقوقي كه نسبت به آن تصوري در اذهان عمومي شكل گرفته و مسئولان سعي دارند اين فضا را خنثي كنند. حال اگر مجموعه‌اي را سه سال به صورت پي در پي بكوبند و امكان دفاع هم نداشته باشد، طبيعي است قضاوت منفي عليه دولت شكل گيرد. همواره عملكرد مسئولان در معرض قضاوت و داوري مردم قرار مي‌گيرد، بنابراين اين مساله كه مردم نسبت به جرياني اقبال نشان مي‌دهند و نسبت به جرياني هم اقبال نشان نمي‌دهند، نتيجه عملكرد افراد است. در نظام جمهوري اسلامي كه در دل آن دموكراسي نهادينه شده است مردم در پاي صندوق‌ها با انتخابشان حرف خود را مي‌زنند. مردم و جريان‌ها در پاي صندوق‌ها دولتي را مي‌برند و به جاي آن دولتي را بر سر كار مي‌آورند. اين در حقيقت هنر نظام جمهوري اسلامي است. بنابراين آراي مردم در همه زمان‌ها مي‌تواند انتقال قدرت‌ها و دولت‌ها را به دنبال داشته باشد.
گفته مي‌شود بسياري از مسائل مربوط به فيش‌هاي حقوقي به انحلال سازمان برنامه و بودجه و همچنين عدم نظارت ديوان محاسبات در آن دوره و نتايج ناشي از آن باز مي گردد كه موجب شده تا امروز ما مشكلاتي پيرامون فيش‌هاي حقوقي داشته باشيم، آيا در كل به نظر شما منصفانه بود كه با مساله فيش‌ها از دولت انتقام بگيرند؟
انتقام به‌طور كل منصفانه نيست، اما خود دولت روحاني مساله تخريب را باب كرد. دولت سه سال تمام از دولت قبل انتقاد و آن را تخريب كرد؛ بديهي است كه پاسخي هم بشنوند. روحاني خود به نوعي از مساله فيش‌ها از سوي جريان مقابل پاتك خورده است! مساله فيش‌ها، ساير بريز و بپاش‌ها و تخلفات مالي را نشات گرفته از انحلال سازمان برنامه و بودجه نمي‌دانم. اين سازمان تنها نامش تغيير كرد اما محتوا و ماهيت آن به همان شكل بود. در حقيقت انتخاب رئيس و معاون سازمان برنامه و بودجه بر عهده رئيس‌جمهور است. چنانچه بر اساس اصل ۶۰ و ۱۲۶ قانون اساسي نظارت بر امور كل برنامه، بودجه، امور استخدامي و اداري كشور زيرنظر مستقيم رئيس‌جمهور است. زيرا خود رئيس‌جمهور يا نماينده وي بر امور واقف بوده و كارها را تمشيت مي‌كنند. مدیریت سازمان برنامه و بودجه در قالب معاونت يا سازمان به عهده رئيس‌جمهور است، نماينده‌هاي رئيس‌جمهور در استان‌ها نيز استانداران هستند. در تهران هم وزرا بايد برنامه‌هاي رئيس‌جمهور را مورد پيگيري قرار دهند. اگر سياست و برنامه‌هاي هر يك از استانداران با رئيس‌جمهور همخواني نداشته باشد اهداف و برنامه‌ها آن طور كه بايد پيش نمي‌رود. تبديل سازمان برنامه و بودجه به مفهوم انحلال آن نبود، بلكه تنها نام آن از سازمان به معاونت تغيير كرد. البته معاونت در اين سازمان بهتر از رياست سازمان است. زيرا در اين صورت سازمان در استان‌ها مستقل از استاندار عمل مي‌كند اين مساله موجب مي‌شود چاقوي اجرايي دولت كه در استان‌ها استاندار است، كند شود.
نقدي هم بر عدم نظارت و رسيدگي ديوان محاسبات به مساله فيش‌ها وارد است؟
ديوان محاسبات نيز بايد بر مسائل حقوقي و بودجه دولت و شركت‌هاي دولتي رسيدگي كند اما اين نحوه نظارت و رسيدگي در شركت ها به صورت غير مستقيم بوده است، به هر رو ديوان محاسبات در مجلس قبل بايد پاسخگو باشد. البته نسبت به ديوان محاسبات به عنوان منتخب مجلس اعتراض‌هايي صورت گرفت، رئيس مجلس هم اعلام كرد كه آنها بارها طي نامه‌هايي اين مسائل را به دولت سابق اعلام كردند اما دولت توجه نكرد. شوراي تصميم‌گيري درباره سطح حقوق‌ها براي مدتي تعطيل شده بود. بنابراين برخي از مشكلات مالي هم از تعطيلی اين شورا نشات مي‌گيرد.
قوانين مربوط به فيش‌ها مربوط به دولت قبل بوده است؟
در سال ۹۳ ابلاغيه‌اي اعلام شد كه از همان زمان روزنه‌هايي براي اداره‌ها و شركت‌هاي دولتي ايجاد شده است، بنابراين مديران از آن ابلاغيه استفاده و حقوق‌هاي كلاني براي خود ايجاد كردند. بر اساس دستور العمل فوق‌العاده خاص اعضاي هيات‌مديره بانك‌هاي دولتي و بيمه ايران در اين سازمان‌ها تغييراتي در روند حقوق‌ها به وجود آمد. از سويي اين ابلاغيه توسط وزير اقتصاد، طيب‌نيا و سخنگوي دولت، نوبخت، اعلام شد. اگر مشكلي وجود نداشت دولت به عزل برخي از مديران خود اقدام نمي‌كرد.
اصولگراها در طول ۸ سال گذشته دولت‌های نهم و دهم بسياري از شانس‌هاي خود را از دست دادند، آسيب‌هاي زيادي همچنان از دولت قبل مانند فسادهاي مالي و رانتي، كاهش شديد ارزش‌هاي اجتماعي و اخلاقي و... متوجه كشوراست تا آنجا كه اصولگراها خود نيز از حمايت احمدي‌نژاد رويگردان شدند، با توجه به اين مسائل باز هم گمان مي‌بريد اصولگراها شانس برد دارند؟ اساسا مردم با چه رويكردي بايد به اصولگراها راي دهند؟
خدمات جريان اصولگرا در سه دوره مجلس و ۸ سال دولت احمدي‌نژاد قابل دفاع است و اين بدين مفهوم نيست كه ما اصولگراها هيچ ايرادي نداشتيم، يا احمدي‌نژاد اشكالي نداشت. جرياني كه حدود ۱۲ سال در عرصه‌هاي مختلف حاكميت حضور داشتند، بخشي از كارنامه آنها در دولت و بخشي هم در مجلس نماد پيدا مي‌كند، ما در اين دوران برخي از اقدامات بزرگ اقتصادي را كه در دولت كارگزاران و اصلاحات صورت نگرفت، انجام داديم! اگر هم به اين امور رسيدگي نمي‌شد اكنون وضعيت اقتصادي كشور بسيار بدتر از وضعيت كنوني بود. براي نمونه اصلاح مصرف انرژي و هدفمند‌سازي يارانه‌ها يك جراحي بزرگ اقتصادي بود كه در دوره اصولگراها صورت گرفت. كاهش اتكاي بودجه دولت به نفت يكي از سياست‌هاي كلي نظام است در دوره اصولگراها عملياتي شد. بودجه صندوق توسعه ملي كه با ۲۰ درصد درآمدهاي نفتي شروع و به ۳۰ درصد افزايش پيدا كرد و به‌طور مستقيم بخشي از درآمدهاي نفتي كشور به صندوق توسعه منتقل مي‌شد، به مفهوم كاهش وابستگي به نفت در آن دوران بود. فعاليت‌هاي عمراني درعرصه مسكن، راه، جاده‌ها و سدها، نيروگاه‌ها، انرژي و پتروشيمي‌ها در آن دوره صورت گرفت. ما در فرایند زماني گذشته حدود ۲تا سه ميليارد صادارت پتروشيمي نداشتيم در دوره اصولگراها اين حجم از صادرات تقريبا به ۲۰ ميليارد دلار رسيد.
پس چرا ۲۰ ميليارد بودجه صادرات نفتي در جهت رفاه عمومي به كار گرفته نشد؟
آمارهاي اقتصادي نشان مي‌دهد كه فاصله طبقاتي در دوره اصولگراها كمتر شد! توزيع سهام عدالت در جهت تقويت طبقات محروم جامعه انجام گرفت. حدود ۳۰ ميليون نفر سهام عدالت دريافت كردند. برنامه‌ريزي مسكن اقدام كوچكي براي جامعه نبود، حدود ۲ ميليون خانوار شهري و قريب به ۲ میليون نيز خانوار روستايي مسكن مهر به آنها تعلق گرفت كه پس از آن دولت روحاني بر روي كار آمد. به خاطر چند تا اشكال همه خدمات دولت احمدي‌نژاد را نبايد ناديده گرفت! در دوره گذشته اين كشور فضايي و هسته‌اي شده و در فناوري‌هاي نو مانند صنعت ليزري و نانو و بيوتكنولوژي پيشرفت داشتيم.
افزايش نرخ آمار بيكاري، نرخ تورم و مهاجرت نخبگان به خارج از كشور را هم انكار مي‌كنيد؟
اگر اين طور است چگونه در ۶ سال نخست دولت احمدي‌نژاد نرخ تورم پايين بود. در ۶ سال نخست دولت احمدي‌نژاد و در زمان آغاز اجراي يارانه‌ها نرخ تورم به ۵/۱۰ درصد هم رسيد و پس از اجراي يارانه‌ها تحت تاثير هدفمند‌سازي يارانه‌ها نرخ تورم به ۵/۱۸درصد رسيد اما در سال آخر دولت دهم كه تحريم‌ها تشديد پيدا كرد نرخ تورم به ۵/۳۰ درصد رسيد، در زمان تحويل دولت به روحاني نرخ تورم به ۳۴ درصد رسيد؛ بنابراين بايد۶ سال گذشته را نيز در نظر داشت.
اشاره كرديد كه احتمال حمايت اصولگراها از روحاني ضعيف است در حالي كه اخيرا آقای مصباحي مقدم اعلام كرده كه اگر روحاني در انتخابات سال آتي کاندیدا شود، اصولگراها از وي حمايت به عمل مي‌آورند، آقاي مصباحي مقدم از جبهه خودتان است؟
اظهارات شخصی افراد را به كل جريان نمي‌توان نسبت داد. حتي برخي از رسانه‌ها گفته‌هاي باهنر را به حمايت از روحاني منتسب كردند. در حالي كه ايشان گفتند اگر روحاني برخي از اقداماتي كه بايد انجام مي‌داده در اين يكسال انجام ندهد در انتخابات رياست‌جمهوري ۹۶ با دشواري مواجه خواهد شد. حتي مهندس باهنر پيش بيني كرده كه ممكن است روحاني با رقيب خود به مرحله دوم برسد. در اين صورت رقيب روحاني در دور دوم راي مي‌آورد.
البته باهنر عنوان كرد اگر روحاني مساله ركود را حل كند، اصولگراها از او حمايت مي‌كنند
بله، به اين مساله هم اشاره كرد.
با توجه به اظهارات اخير سیدمرتضي نبوي و محمدرضا ترقي در رابطه با اقدامات دولت و چرخش موضع آنها از نقد به سمت تمجيد، آیا مي‌توان گفت بخشي از اصولگراها از روحاني حمايت خواهند كرد؟
آقایان نبوي و ترقي از شخصيت‌هاي سياسي منصف هستند. بنابراين اصولگراها هيچ گاه اقدامات مثبت دولت را انكار نمي‌كنند و در آنجا كه اقدامات دولت مثبت بوده از دولت حمايت كرده‌ايم. اما اين اظهارات دليل بر آن نمي‌شود كه از كانديداي خود عدول كرده و از كانديداي رقيب حمايت كنيم. آقاي نبوي يك طرف جريان اصولگرا است اما در آينده خواهيم ديد كه حزب موتلفه هم ازكانديداي اصولگرايان حمایت خواهد كرد.
چرا حاميان احمدي‌نژاد به ويژه دولتمردان او پس از پايان دولت نسبت به حمايت از او اعلام برائت كردند؟
بايد از خودشان پرسيد.
آیا گمان نمي‌بريد كه همراهي با احمدي‌نژاد سبب می شود كه حاميان وي فرصت خود را در آينده از دست بدهند؟
آقاي احمدي‌نژاد آن طور كه اصلاح‌طلبان گمان مي‌برند، نيست؛ اظهارات جريان مستقل اصلاح‌طلب نشان مي‌دهد كه احمدي‌نژاد در ميان بدنه اجتماع آرايي دارد. اصلاح‌طلبان مردم را تا آنجا مي‌پسندند كه به آنها راي دهند! اگر مردم به آنها راي ندهند در غير اين صورت مردم را متهم به ناآگاهي مي‌كنند و اين تفاوت جريان اصلاح‌طلب با اصولگراست. ما اصولگراها به آراي مردم احترام مي‌گذاريم؛ تمكین به آراي مردم بايد نهادينه شود، چگونه است كه جريان اصولگرا در انتخابات سال۹۲ انتخاب روحاني با۲۵۰ هزار راي بالاتر از حد نصاب را پذيرفتند اما در انتخابات سال ۸۸ که تفاوت آرا ۱۱ ميليون بوده و ۸ ميليون بالاتر از حد نصاب بود در آنجا اصلاح‌طلبان سعي نكردند به آراي مردم تمكين كنند.
پس چرا بعد از انتخابات هفتم اسفند سال۹۴ برخي از اصولگراها مانند آقاي شجوني مردم را به خاطر راي به ليست تهران متهم كرد و آنها را انگليسي خواند در حالي كه ليست اميد به‌طور كامل مورد اقبال مردم در تهران واقع شد؟
اين نظر خود آقاي شجوني است و سخن يك نفر را نمي‌توان به حساب كل نوشت. پس از اينكه ليست اميد در تهران راي آورد آقاي حداد عادل و سايران در مصاحبه خود عنوان كردند كه به آراي مردم تمكين مي‌كنند، سخنان اين افراد بايد به حساب جريان اصولگرا گذاشته شود.
شايعه شده كه جنابعالي در مجلس دهم رفت و آمد مي‌كنيد و اين رفت و آمدها در جهت اتحاد مخالفان دولت براي استيضاح وزرا و كارشكني در اقدامات دولت انجام مي‌گیرد...
اين مساله از ريشه دروغ است. من نماينده ادوار مجلس هستم؛ از گذشته رفت و آمد به مجلس دارم. همچنان نيز بعضا به مجلس رفت و آمد دارم. مجلسي‌ها خود جلسات فراكسيوني تشكيل مي‌دهند، كسي از فضاي بيروني نمي‌تواند بر آنها تاثيرگذار باشد. اين مسائل ناشي از همان سوء ظن‌هاي رسانه‌اي است و ما در جهت تقويت جريان اصولگرا و نه در جهت مخالفت با دولت عمل مي‌كنيم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها