بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۶۷۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷
به والدین توصیه می شود چنانچه قصد دارند هزینه های سرسام آوری را برای ثبت نام فرزندان خود در نظر بگیرند قبل از هر تصمیم به توان آموزشی،استعداد،هدف و برنامه های متنوع مدرسه توجه بیشتری نشان دهند.
 تدبیر24: متخصصان علوم رفتاری و روان شناسان تربیتی بر این باورند یکی از مهم ترین دلایلی که مدارس غیر انتفاعی ارقام بسیار بالایی را برای ثبت نام فرزندان دریافت می کنند برنامه های و آموزش های موثر فوق برنامه های است که برای دانش آموزان در نظر می گیرند.

یک روان شناس تربیتی با اشاره به اینکه از نیمه مرداد ماه والدین درگیر ثبت نام مدارس می شوند گفت:دریافت ارقام گزاف برای ثبت نام در مدارس غیرانتفاعی همیشه دغدغه والدینی بوده است که تصور می کنند فرزندان شان را باید به این مدل از سیستم آموزش و پرورشی بسپارند.

دکتر ابوالفضل شعبان پور روان شناس تربیتی و استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار آستان افزود:برنامه های آموزشی و پرورشی طبعا هزینه های بالایی را برای اولیای مدارس و در نهایت والدین در پی خواهد داشت.نکته قابل توجه و شایان ذکر این است که این قبیل امکانات و امور آموزشی در برخی موارد نه تنها مفید به نظر نمی رسد بلکه می تواند عواقب جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به مسائل آموزشی و رفتاری که می بایست مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد ادامه داد: در بسیاری از موارد مشاهده می شود در این مدارس آموزش هایی به دانش آموزان ارائه می شود به خصوص در مقطع پیش دبستانی و ابتدایی که به هیچ عنوان از نظر علمی و توانایی یادگیری متناسب با سن دانش آموزان نیست.

وی تاکید کرد:آنچه که در آموزش و پرورش به عنوان اصول طبقه بندی آموزشی تایید و تصویب شده است بر اساس تحقیقات علمی و نظریه های تربیتی متناسب با سنین مختلف تعیین شده ولی در بسیاری از مدارس فوق مشاهده می شود امور آموزش پیچیده تر و در سطحی بالاتر نسبت به سن دانش آموزان،آموزش داده می شود.در اصل این سبک آموزشی فقط رضایت مندی والدین را در نظر می گیرد و به دیگر جنبه های آموزشی توجهی ندارد.

این روان شناس تربیتی افزود:در چنین سبک آموزشی والدین غافل از آن هستند که این آمزوش ها می تواند یادگیری فرزندان شان را به دلیل نامتناسب بودن و فشار مضاعف دچار اشکال کرده و حتی در سال های آتی بی میلی تحصیلی را به بار آورد.

این استاد دانشگاه با اشاره به میزان استعداد و هوش دانش آموزان گفت:مسئله دیگر که باید مورد توجه قرار گیرد میزان استعداد و هوش دانش آموز است همان که می دانید کودکان از نظر سطح هوشی با یکدیگر متفاوت هستند و محیط غنی نهایتا تا 15درصد نمره هوشی می تواند کودک را ارتقا دهد.

وی ادامه داد:ولی بارها مشاهده شده است که والدین کودکان باهوش متوسط حتی پایین تر،فرزندان خود را به اجبار در چنین مدارسی ثبت نام می کنند و چون فرزند آنها نمی تواند رقابت متناسبی با همسالان خود داشته باشد از نظر میل تحصیلی و حتی اعتماد به نفس دچار افت می شود.

دکتر شعبان پور با بیان این مهم که آموزش هایی که در مدارس غیرانتفاعی به دانش آموزان ارائه می شود نقش چندانی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ندارد گفت:مشاهده می شود بسیاری از این دانش آموزان با معدل های بالا موفقیت چشمگیری در آزمون های ورودی دانشگاه ها نداشته اند و نمی توانند در رشته دانشگاهی مطلوب و مورد انتظار ادامه تحصیل دهند.

این روان شناس تربیتی با اشاره به مسائل رفتاری که باید در خصوص مدارس غیرانتفاعی بررسی کرد ادامه داد: در مدارس غیردولتی با هزینه سرسام آور معمولا دانش آموزان ساعت های طولانی را در مدرسه می گذرانند و کلاس های آموزشی،فوق برنامه آموزشی،کلاس های تمرین طولانی مدت و.... برای آنها تدارک دیده می شود که همین امر موجب رکود تحصیلی دانش آموزان می شود.

وی افزود:در سیستم آموزشی سایر کشورها سراغ نداریم که دانش آموزان تا این حد در مدارس حضور داشته و تا این اندازه تمرینات اضافی در کلاس برای آنها برگزار شود.حتی مشاهده می شود برخی مراکز پیش دبستانی تا 6 عصر کودکان را در محیط آموزشی نگه می دارند در حالیکه این میزان ساعت آموزشی برای کودکان در این سن کاملا نامتناسب است.

این استاد دانشگاه با اشاره به برنامه ریزی مدارس غیردولتی برای نوجوانان گفت: نوجوانان نیاز به اوقات فراغت دارند و در نهایت می بایست ساعاتی را در کنار خانواده سپری کنند در حالیکه دیده می شود در این مدت در مدرسه حضور دارند و تحت فشارهای آمزوشی قرار می گیرند این روند باعث می شود تا روابط خانوادگی و همچنین شادابی و روحیه پرنشاط آنها تضعیف شود.

دکتر شعبان پور تصریح کرد:گاهی اوقات فرزندان در این قبیل مدارس به دلیل حمایت های زیادی که از سوی اولیای مدرسه صورت می گیرد نسبت به سایر هم نوعان خود احساس برتری و در نهایت خودشیفتگی می کنند.مطمئنا این تفکر بر رفتارهای اجتماعی آنها در آینده تاثیرات منفی خواهد گذاشت.همچنین اغلب این دانش آموزان به دلیل رفتارهای سازگارانه غیرطبیعی اولیای مدرسه متوقع بار می آیند.

وی در ادامه بیان کرد:در مدارس عادی به دلیل برخورد یکسان با تمام دانش آموزان مشکلاتی که در بالا ذکر شد دیده نمی شود.همچنین چنانچه دانش آموزان تحت فشار رفتارهای نامتعادل آموزشی،افکار متعصبانه و... قرار گیرند علاوه بر استرس و اضطراب دچار سرخوردگی و رقابت ناسالم می شوند.

به گفته شعبان پور:هزینه های سنگینی که والدین برای ثبت نام در این مدارس پرداخت می کنند این احساس را در دانش آموزان ایجاد می کند که با دیگران فرق دارند و همین برتری باعث می شود تا تصور کنند دیگران همیشه باید در خدمت آنها باشند. در نهایت یک احساس خود بزرگ  بینی غیرمنطقی را به دنبال خواهد داشت.می توان نتیجه گرفت والدین با وجود آنکه هزینه بسیاری را متحمل می شوند و انتظار بالایی را تصور می کنند اما به نتیجه مطلوبی دست پیدا نمی کنند.

وی در پایان با توصیه به والدینی که تصور می کنند تحصیل در مدارس غیرانتفاعی تضمین کننده ورود به بهترین دانشگاه هاست خاطر نشان کرد:مشاهدات چنین تفکری را تایید نمی کند هنوز هم بسیاری از پذیرفته شدگان رشته های مطلوب دانشگاهی دانش آموزانی هستند که درمدارس عادی تحصیل کردند و با کمبود امکانات رو به رو بوده اند.به  والدین توصیه می شود چنانچه قصد دارند هزینه های سرسام آوری را برای ثبت نام فرزندان خود در نظر بگیرند قبل از هر تصمیم به توان آموزشی،استعداد،هدف و برنامه های متنوع مدرسه توجه بیشتری نشان دهند.

منبع:آستان
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها