بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۶۷۰۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵
تدبیر24: روزنامه ابتکار در شماره سه شنبه 12 مرداد در تیتر یک با اشاره به نقش مجلس در انتخابات ریاست جمهوری از دیدگاه کارشناسان، نوشت: برخی کارشناسان معتقدند که دیدگاه سیاسی مجلس هیچ نقشی در موفقیت یا شکست کاندیداهای ریاست جمهوری ندارد. تعدادی از کارشناسان نیز معتقدند که دیدگاه سیاسی برخی نمایندگانی که با رای مستقیم مردم به ویژه در تهران وارد مجلس شورای اسلامی شده اند می تواند نقش موثری در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری نیز داشته باشند.

این روزنامه با انتشار عنوان انقلابی بودن، یعنی داشتن ملتی آزاد، می نویسد: حجت الاسلام حسن روحانی، در همایش سالگرد تاسیس شرکت ملی گاز ایران که صبح دیروز در پژوهشکده ی نفت برگزار شد با بیان این که از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی، استقلال و آزادی بوده است اظهار کرد: انقلاب یعنی مستقل بودن یعنی دست نیازمان به سوی کسی دراز نباشد و با اراده خود تصمیم بگیریم و متکی به رای مردم باشیم و این که فقط سرمان را دربرابر مردم خودمان فرود آوریم. رییس جمهوری با تاکید بر این که معنی انقلابی بودن، یعنی داشتن ملتی آزاد همراه با آزادی اندیشه، بیان و نقد و انتقاد، یادآور شد: این که امروز مردم در فضای مجازی، سلیقه و نظر خود را نسبت به حاکمیت و دولت و برنامه ها و تصمیم ها ابراز می کنند نشانی آزادی نقد است. وی با اشاره به اینکه آزادی بیان را امروز در فضای حقیقی و مجازی به خوبی مشاهده می کنیم افزود: اینکه دولت اصرار داشت شبکه های اجتماعی باز بماند و فشارهای بسیاری را در این راستا تحمل کرد، به همین خاطر بود و دولت پهنای باند مناسب در اختیار ملت ایران قرار داد، تا مردم بتوانند مطلع باشند و نظراتشان را بیان کنند از تصمیمات نقد کنند و اراده شان در کشور حاکم شود.
روزنامه ابتکار با اشاره به عنوان افغان ها در سرزمین برادری، آورد: افغان ها ایرانی ها را دوست دارند اما ایرانی ها چطور؟ آیا ایرانی ها افغان ها را به چشم شهروندان ایران می نگرند؟ شاید در وهله اول شنیدن چنین سوالاتی شما را به یاد دیدگاه نژاد پرستانه بیندازد اما پاسخ آنها می تواند روشن کننده حال و روز مهاجران افغانی باشد که در ایران زندگی می کنند. آمارهای ارائه شده از سوی وزارت امور مهاجرین افغانستان می گوید که اکنون بیشتر از 2 میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می کنند که یک میلیون و 400 هزار تن از آنها فاقد اسناد قانونی مهاجرت هستند. مهاجرانی که به رغم تلاش های دولت یازدهم و اعلام حسن روحانی مبنی بر عدم اخراج آنها از ایران همچنان در تاریک و روشنی زندگی می کنند. گرچه آمار رسمی یا پژوهشی علمی در رابطه با دیدگاه ایرانیان به پناهندگان افغان وجود ندارد اما شواهد و قراین نشان می دهد که قشر جوان امروز ایران با وجود اینکه به افغان ها نگاهی نژادپرستانه ندارند اما معتقدند که عامه مردم به پناهندگان افغان با دید منفی می نگرند. حسن جوانی 25 ساله است.
عمیقا درباره مسائل معیشتی مردم دغدغه دارم؛ عنوان دیگر این روزنامه محسوب می شود، در این مطلب می خوانیم: هزاران نفر از اقشار مختلف مردم از استان های سیستان و بلوچستان، کرمان، لرستان، کرمانشاه، اردبیل و آذربایجان غربی صبح روز دوشنبه با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند. حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار مشکلات معیشتی مردم را دغدغه عمیق و مستمر خود خواندند و با تاکید بر تکیه بر ظرفیت های داخلی به عنوان تنها راه حل مشکلات مردم افزودند: بر جام، به عنوان یک تجربه، بی نتیجه بودن مذاکره با امریکایی ها، بدعهدی آنها و ضرورت بی اعتمادی به وعده های امریکا را بار دیگر ثابت کرد و نشان داد راه پیشرفت کشور و بهبود وضع زندگی مردم، توجه به داخل است نه دشمنانی که مدام در منطقه و جهان در حال مانع تراشی برای ایران هستند. 
روزنامه ابتکار با انتخاب عنوان ردپای کاسبان تحریم در رتبه های سیاه جهانی، نوشت: تحریم های ظالمانه کشورهای غربی سبب شد تا فروش نفت ایران نه از راه های مرسوم بین المللی که توسط افراد و یا نهاد هایی صورت بگیرد که در نهایت بروز فساد را نیز سبب شد. سربرآوردن افرادی مانند بابک زنجانی یکی از پیامدهای این تحریم ها بود، تا بهانه برای قرار گرفتن ایران در صدر لیست پولشویی توسط نهادهای بین المللی وجود داشته باشد. بدون شک سرمایه گذاری خارجی و داخلی در شرایطی صورت می گیرد که ریسک های ترکیبی مالی، اقتصادی و سیاسی بالایی در کشور حاکم باشد. هرچند به گفته برخی کارشناسان قرار گرفتن ایران در رتبه نخست پولشویی یک اقدام سیاسی محسوب می شود اما از طرف دیگر ایران در سایر معیارهای جهانی مانند شفافیت مالی و یا فساد اداری از رتبه مناسبی برخوردار نیست هرچند بعد از به نتیجه رسیدن برجام اقتصاد ایران در رتبه های فضای کسب و کار مناسب و یا شفافیت مالی بهبود چند پله ای پیدا کرده است اما هنوز در مقایسه با بسیاری از کشورهای همسایه رتبه قابل قبولی نداریم.
این روزنامه همچنین در صفحه نخست عنوان های «کارشناسان مشکلات بانکی در اتصال به شبکه بین المللی پرداخت را بررسی کردند: نظام پولی کهنه»، «جایگاه سیاه بازی در فضای نمایش امروز ایران بررسی شد: سیاه، زنده بمان!»، «واکنش به توقیف نشریه ی یالثارات: توقیف در برابر توهین» و «آیت الله هاشمی رفسنجانی: اگر متحجران سکوت می کردند انقلاب الگوی ملت های مسلمان می شد» را منتشر کرد و در ستون سرمقاله عنوان «عبور از روحانی با کدام عابر؟!» به قلم حامد کمیلی را به چاپ رساند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها