بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۶۷۰۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
اندیشمندان حوزه اجتماعی مدت‌هاست از دولت تدبیر و امید می‌خواهند بالاخره حقوق شهروندی را در ایران تعریف و بر رعایت آن پافشاری کند.
امیر محمود حریرچی - شب گذشته رئیس جمهور بار دیگر در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رو در رو با مردم سخن گفت. مانند سخنرانی‌های چند ماه اخیر این بار هم حسن روحانی برجام و دستاورد‌های آن را موضوع اصلی گفته‌های خود قرار داد. هر چند در این گفت‌وگو به اقتصاد و بهبود وضع اقتصادی به دنبال به سر انجام رسیدن برجام پرداخته شد، اما بار دیگر مسایل اجتماعی دست دومی تلقی و از اولویت خارج شد. مباحث زیادی درباره گفته‌های اقتصادی و سیاسی رئیس‌جمهور و آنچه ایشان دستاورد‌های برجام می‌خوانند وجود دارد، اما در این مجال شاید بد نباشد به مسائل اجتماعی و تعبیری که پیش و پس از برجام توسط جامعه شناسان جعل شده بود بپردازیم و آن چیزی نیست جز برجام اجتماعی. مدت‌هاست جامعه شناسان بر لزوم برجام اجتماعی در کنار برجامی که با تلاش طاقت‌فرسای تیم مذاکره کننده هسته ای به دست آمد اشاره می‌کنند. برجام اجتماعی بیش از هر چیز به مساله حقوق شهروندی اشاره دارد. اندیشمندان حوزه اجتماعی مدت‌هاست از دولت تدبیر و امید می‌خواهند بالاخره حقوق شهروندی را در ایران تعریف و بر رعایت آن پافشاری کند. ناگفته پیداست که اعتماد به یک دولت و امیدوار بودن به برنامه‌های آن در‌گرو این است که شهروندان خود را محرم اسرار آن دولت بدانند و به صداقت دولتمردان اطمینان داشته باشند. در یک چارچوب حقوقی مشخص و زمانی که حقوق و تکالیف افراد مشخص باشد می‌توان انتظار حمایت از دولت و همراهی با آن را از جانب مردم داشت. شهروندان ایرانی در سال‌های اخیر مشکلات و مصائب مختلفی را پشت سر گذاشته و بردبارانه و امیدوارانه به بهتر شدن اوضاع فکر کرده و برای آن تلاش کرده‌اند. اکنون دیگر نوبت دولتمردان است که پاسخ این صبوری را بدهند و پاسخ مناسب در حال حاضر چیزی جز عمل به وعده‌ای نیست که بیش از سه‌سال پیش رئیس‌جمهور در جریان تبلیغات انتخاباتی داد: رعایت حقوق شهروندی. اکنون انتظارات برای تحقق برجام اجتماعی به درازا کشیده است. مردم به دنبال وعده‌های جدید نیستند، بلکه تحقق وعده های پیشین را مطالبه می کنند.

* جامعه شناس
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها