بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۶۷۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹
  تدبیر24:دکتر قربانعلی ابراهیمی جامعه شناس،استاد دانشگاه و عضو هئیت علمی در گفت و گو با خبرنگار آستان گفت:در گذشته به مردان و پسران اهمیت ویژه ای می دادند و زنان و دختران را از برخی امتیازات محروم می کردند در حالیکه تصور جامعه ای فقط مردانه امکان پذیر نبود و بیشتر به همین علت نیز مردان بر همه جوانب زندگی مسلط بودند در حالیکه در جوامع دور دیده می شد که به زنان و دختران به عنوان یک شهروند کمتر نگاه اجتماعی داشتند.

این استاد دانشگاه با اشاره به ورود به دوره مدرنیته و گسترش تکنولوژی ادامه داد:با ورود دوران مدرنیته به زندگی ساختارهای اجتماعی تغییر یافت و ارزش های فرهنگی تا حدودی به نفع زنان و دختران تغییر کرد.

دکتر ابراهیمی افزود:زمانی که زنان مجاز به ورود به جامعه بزرگتری غیر از خانواده شدند و توانستند از امکانات جامعه بهره مند شوند امکانات بهداشتی ،شرایط تحصیلی،شغلی و حتی مشارکت های مدنی و سیاسی برای شان مهیا شد.

به گفته این جامعه شناس:در گذشته اغلب خانواده به دلیل شرایط فرهنگی و اجتماعی،مانع از ورود دختران و زنان به عرصه های اجتماعی می شدند اما خوشبختانه در عصر کنونی با جامعه ای رو به رو هستیم که زنان علاوه بر فعالیت اجتماعی ،مشارکت های مدنی داشته و در عرصه سیاست خوش درخشیدند.همچنین طی سه دهه گذشته آمار دختران برای ورود به مدارس،دانشگاه و مشاغل مختلف چند برابر شده است و این نشان از آگاهی جامعه دارد که به زنان در عرصه های اجتماعی بها داده و ارزش قائل است.

این عضو هئیت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه اغلب اندیشمندان توسعه آگاهی را زیربنای توسعه جوامع معرفی می کنند،افزود:با این دیدگاه می توان به این نتیجه رسید  زمانی که دختران در یک جامعه آگاهی لازم را کسب کنند نقش بسزایی در توسعه اجتماعی خواهند داشت همچنین به عنوان بخش اعظمی در جامعه در افزایش آهنگ توسعه نقش آفرینی می کنند همچنین دختران در آینده به عنوان مادر و همسر در ایفای دو نقش با آگاهی کامل فرزندان شان را تربیت می کنند و در شکل گیری نسل جدید نقش مهمی به عهده دارند.

وی با بیان این مهم که متاسفانه در کل دنیا یک قانون مناسب و بین المللی برای حل مشکلات و معضلات زنان به صورت یکپارچه وجود ندارد،گفت:دختران در همه جوامع برای درمان مشکلات شان نیازمند حمایت های اجتماعی و قانونی هستند و متاسفانه نسخه واحد بین المللی برای درمان مشکلات دختران در همه حوزه ها وجود ندارد که به طور یکپارچه به رفع مشکلات شان بپردازد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد:از آنجا که دختران برای پذیرش نقش همسری و مادر بودن نیازمند افزایش مهارت های لازم نسبت به وظایف و همچنین حقوق مربوط به خود هستند هر جامعه ای باید در برنامه های بلند مدت خود ضرورت های فرهنگی،اجتماعی و اقتصادی لازم را در نظر بگیرد تا بتواند مشکلات جدی که سر راه دختران وجود دارد را کاهش دهد.

وی در ادامه افزود:همچنین تدوین و تصویب قوانین حمایتی از دختران باعث می شود فضای مناسبی برای رشد فکری،جسمانی و فعالیت های مناسب تر ایجاد شود از این رو باید هر جامعه ای برای دختران سرمایه گذاری های بلندمدتی را در نظر بگیرد تا در آینده بازده آن را شاهد باشد.

دکتر ابراهیمی در پایان خاطر نشان کرد:تربیت دخترانی آگاه و توانمند و آگاه ساختن آنها نسبت به وظایف و حقوق شان باعث می شود تا در آینده در قبال مسئولیت های فردی و اجتماعی حتی اقتصادی نکات ظریف را در نظر بگیرند و این وظیفه خطیر همه خانواده های ایرانی است.

منبع:آستان
برچسب ها: تدبیر24 ، دختران
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها