بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۶۷۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۵
رسانه ها در روسیه از سال 1991 پس از فروپاشی شوروی، 13 ژانویه را به عنوان روز ملی خبرنگار گرامی می دارند که دلیل این نامگذاری تاسیس «ودو موستی» نخستین روزنامه روسی به دستور پطر کبیر تزار این کشوردر سال 1703 است.
تدبیر24: هادی مولوی نیا و ژودیکس سرخوش - از سال 1917 همزمان با پیروزی بلشویک ها به رهبری ولادیمیر ایلیچ لنین رهبر انقلاب کمونیستی، هر گونه فعالیت رسانه ای و اطلاع رسانی غیرکنترل شده خارج از نفوذ و برنامه ریزی دولت ممنوع شد و در سراسر پهنه 22 میلیون و 500 هزار کیلومتری اتحاد جماهیر شوروی تا زمان فروپاشی، رسانه های مکتوب، شنیداری و دیداری مستقل وجود نداشت.
در این دوران 10 رسانه فعالیت داشتند که تاس یا ایتارتاس کنونی تنها خبرگزاری شوروی بود و بخش اصلی عمر 100 ساله این رسانه نیز مربوط به زمان حاکمیت کمونیسم است.
در بخش رسانه های مکتوب و نشریات هم پراودا مهم ترین روزنامه شوروی بود که اکنون با شمارگان اندک به کار خود ادامه می دهد و نشریه های مختلفی نیز فعالیت می کردند که برخی از آنها مانند ماسکوفسکی کامسامولتس و ساوتسکی اسپورت هنوز هم منتشر می شوند. 
چند شبکه تلویزیونی و رادیویی نیز زیر نظر یک سازمان وابسته به حزب کمونیست فعالیت داشت که به صورت کاملا کنترل شده اطلاعات و اخبار لازم را ارائه می کردند.
دو شبکه سیاسی و یک شبکه علمی تلویزیونی و همچنین ایستگاه های متعدد رادیویی برای داخل و پخش در خارج به زبان های مختلف زیر نظر سازمان رادیو و تلویزیون مرکزی شوروی موظف بودند، افزون بر برنامه های سیاسی، اقتصادی و همچنین بازتاب وقایع جهانی، حتی در سرگرمی، تفریحی و مسابقه دیدگاه های حزب کمونیست و آرمان های کمونیستی را ترویج و فکر سازی کنند.
در سال های دهه 70 میلادی دو کانال دیگر تلویزیونی با نام های چهارم و لنینگراد کار خود را آغاز کردند که در همان چارچوب سه شبکه دیگر مدیریت می شد و تا فروپاشی فعالیت می کردند.
پس از پایان ممنوعیت های کمونیستی پیامد فروپاشی شوروی در سال 1991، یک جامعه بزرگ اما بسته و ایزوله شده ناگهان در برابر موج انتشار اطلاعات در جهان بویژه رسانه های غربی مواجه شد و در مدت کوتاهی نیز ده ها شبکه رادیویی و تلویزیونی فعالیت خود را در روسیه آغاز کردند.
انتشار صدها عنوان رسانه مکتوب در روسیه نیز از دیگر دستاوردهای فروپاشی اردوگاه کمونیست بود بگونه ای که در عرض 17 سال پس از نابودی شوروی شش هزار و 698 عنوان رسانه منتشر می شد.
این وضعیت در 14 جمهوری دیگر شوروی که مستقل شده بودند نیز شکل گرفت و اکنون می توان گفت، تصور کردن واقعیت نظام اطلاع رسانی در شوروی سابق با شرایط کنونی کمتر ممکن است.
در بخش رسانه های دیداری نیز در حالیکه زمان فروپاشی شوروی فقط پنج کانال سراسری و 9 شبکه تلویزیونی محلی فعالیت می کرد، اکنون شمار این رسانه ها به 330 شبکه تلویزیونی رسیده است که 16 کانال آن سراسری و هفت شبکه برون مرزی می باشد. 
براساس تازه ترین آمارها، اکنون در روسیه میراث دار ممنوعیت های سخت شوروی سابق بیش از 93 هزار رسانه وجود دارد که 27 هزار عنوان آن روزنامه و نشریه است.
همگی این رسانه ها زیر نظر آژانس فدرال رسانه ها و ارتباط جمعی روسیه فعالیت می کنند و در چارچوب قوانین جاری و حفظ منافع ملی، آزادی اطلاع رسانی دارند و مسائل مورد اختلاف به ندرت در دادگاه ها مطرح می شود.
به پاسداشت شرایط کنونی، جامعه رسانه ای در حال شد روسیه 13 ژانویه هر سال به صورت سراسری و با حضور مقام های بلندپایه سیاسی، رسانه ها، شخصیت های فرهنگی و اجتماعی همراه میهمانان خارجی، مراسم روز خبرنگار را که عنوان اصلی آن «کارمندان رسانه» است گرامی می دارد. 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها