بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۶۷۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳
 دبیر24:  سفر حسن روحاني، رياست‌جمهوري اسلامي ايران به جمهوري آذربايجان، روز يكشنبه آغاز شد. كارشناسان سياسي و بين‌المللي، اهميت اين سفر و ديدار سه‌جانبه روساي جمهوري ايران، روسيه و آذربايجان را از جنبه‌هاي مختلف مورد كنكاش قراردادند. از سوي ديگر، ديدار حسن روحاني و ولاديمير پوتين، اهميت فوق‌العاده‌اي به اين سفر بخشيده است؛ اما در نخستين بخش سفر رئيس‌جمهور به باكو، الهام علي‌اف، رئيس‌جمهور آذربايجان از همتاي ايراني خود رسما استقبال كرد.
اهداف سفر به باكو
حسن روحاني در جمع خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد، با تشريح اهداف سفر دوروزه خود به باكو گفت: روابط ايران با كشور دوست و برادر، جمهوري آذربايجان در سال‌هاي اخير توسعه خوبي داشته و مناسبات تجاري، اقتصادي و سياسي دو كشور نسبت به گذشته ارتقا يافته است. رئيس‌جمهور همچنين خاطرنشان كرد: روابط ايران و روسيه نيز امروز به سمت روابطي راهبردي پيش مي‌رود و ما در مسائل مختلف منطقه‌اي و بين‌المللي، مشاركت خوبي با يكديگر داريم. وی با اشاره به اينكه اجلاس سه‌جانبه ايران، روسيه و آذربايجان براي رايزني در كريدور شمال - جنوب است، گفت: پيش ‌از اين اجلاس سه‌جانبه ميان روساي جمهور ايران، تركمنستان و قزاقستان در اينچه‌برون و اجلاس سه‌جانبه ديگري ميان روساي جمهور ايران، افغانستان و نخست‌وزير هند در تهران انجام شد كه در تمامي اين نشست‌ها براي برقراري و احيای كريدور شمال و جنوب بحث و تبادل‌نظر شده است. رئيس‌جمهور افزود: در اين اجلاس در زمينه ارتباط راه‌آهن ايران، آذربايجان و روسيه كه موجب اتصال كشورهاي اروپاي شرقي و شمالي به خليج‌فارس، اقيانوس هند و كشورهاي جنوبي مي‌شود، گفت‌وگو خواهيم كرد. او بابيان اينكه جمهوري اسلامي ايران در منطقه‌اي قرارگرفته كه مسير اتصال كشورهاي جنوب منطقه به آسياي مركزي و قفقاز است، گفت: در اين اجلاس درباره همكاري‌هاي سه‌جانبه در زمينه راه‌اندازي راه‌آهن آستارا – رشت گفت‌وگو خواهيم كرد. البته قرار است تا پايان سال ميلادي جاري راه‌آهن آستارا - آستارا راه‌اندازي شود و آذربايجان آمادگي براي مشاركت در اين زمينه را دارد. رئيس‌جمهور كاهش تعرفه گمركي ميان ايران با آذربايجان و روسيه، تجارت آزاد با كشورهاي عضو اوراسيا، مشاركت در خودروسازي و داروسازي در آذربايجان، توسعه تجارت و سرمايه‌گذاري ميان ايران و آذربايجان و همكاري‌هاي منطقه‌اي، مبارزه با تروريسم و همكاري سه كشور در درياي خزر را ازجمله موضوعاتي دانست كه در اجلاس سه‌جانبه ايران، جمهوري آذربايجان و روسيه ميان طرفين بررسي مي‌شود. روحاني بابيان اينكه براي نخستين بار است ميان ايران، روسيه و آذربايجان، اجلاس سه‌جانبه برگزار مي‌شود، گفت: اين ارتباط هم ازلحاظ توسعه روابط ميان همسايگان و هم با توجه به شرايط خاص منطقه براي افزايش ثبات و امنيت در منطقه تاثيرگذار خواهد بود. بعدازاين سخنان، رئيس‌جمهور با بدرقه رسمي اسحاق جهانگيري، معاون اول عازم باكو شد.
گفت‌وگوهاي دوجانبه
با ورود رئيس‌جمهور به باكو، حسن روحاني در كاخ زاگولبا مورد استقبال رسمي الهام علي‌اف، رئيس‌جمهور آذربايجان قرار گرفت. بعد از مذاكرات دوجانبه مقامات عاليرتبه ايران و آذربايجان، نوبت به امضاي اسناد همكاري رسيد. جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان عصر يكشنبه به‌وقت محلي، شش سند و يادداشت تفاهم همكاري در راستاي تعميق و تقويت روزافزون روابط و همكاري‌هاي دوجانبه امضا كردند. اين اسناد و تفاهم‌نامه همكاري با حضور روساي جمهور دو كشور جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان به امضا رسيد. نخستين يادداشت تفاهم همكاري در زمينه استاندارد، بين سازمان ملي استاندارد كشورمان و وزارت اقتصاد جمهوري آذربايجان به امضا رسيد. همچنين يادداشت تفاهم همكاري ميان بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان به امضا روساي بانك‌هاي مركزي دو كشور رسيد. سند برنامه اجرايي همكاري‌ها در زمينه گردشگري ميان دو كشور بين سازمان صنايع‌دستي و گردشگري جمهوري اسلامي ايران و سازمان مربوطه طرف ديگر امضا شد و پروتكل تمايل ميان دولت جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان در زمينه تحقيق كريدور حمل‌ونقل شمال - جنوب بين وزير مسكن و شهرسازي و همچنين وزير حمل‌ونقل جمهوري آذربايجان امضا شد. همچنين در زمينه همكاري‌هاي امنيت الكترونيك تفاهم‌نامه‌اي به امضا محمود واعظي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات و وزير حمل‌ونقل جمهوري آذربايجان رسيد. آخرين يادداشت تفاهم نيز موافقت‌نامه همكاري در زمينه حفظ نباتات و قرنطينه گياهي بود كه به امضا وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران و وزير كشاورزي جمهوري آذربايجان رسيد.
لغو رواديد دوجانبه!
بنا بر توافقي كه ميان روساي جمهور ايران و آذربايجان صورت گرفت، ازاين‌پس شهروندان دو كشور براي مسافرت به كشورهاي يكديگر نياز به اخذ ويزا نخواهند داشت. ايلنا نوشت؛ در جريان نشست خبري مشترك روساي جمهور ايران و آذربايجان كه ظهر يكشنبه در باكو برگزار شد، بنا بر تصميم دو رئيس‌جمهور و اعلام الهام علي‌اف، ويزاي مسافرت آذربايجان براي شهروندان ايراني و همچنين ويزاي سفر به ايران براي شهروندان آذربايجاني لغو شد. بر اين اساس، شهروندان دو كشور براي سفر به كشورهاي يكديگر نياز به اخذ ويزا ندارند و مي‌توانند بدون طي مراحل دريافت ويزا اقدام به مسافرت كنند. همچنين، حسن روحاني در نشست خبري خود با الهام علي‌اف همتاي آذربايجاني او، بابيان اينكه در هر يك از ديدارها با مسئولان عالي آذربايجان، گامي روبه‌جلو برداشته‌شده است، گفت: دو كشور سال‌ها با برادري در كنار هم زندگي كرده‌اند. او افزود: هدف نهايي ما تجارت آزاد بين دو كشور است. همانطور كه ايران در زمينه تعرفه‌ها با كشورهاي اوراسيا در حال رايزني است، با كشور آذربايجان نيز در حال رايزني هستيم تا اين مساله حل شود كه در اين راستا تفاهم‌نامه‌اي به امضاي روساي بانك‌هاي مركزي دو كشور رسيد تا ان‌شاءا... توسعه اقتصادي دو كشور فراهم شود. رئيس‌جمهور ادامه داد: در زمينه صنعت، تكنولوژي و خودروسازي گامي بلندي برداشته‌شده است كه اين پروژه به توليد ۱۰ هزار خودرو در سال خواهد بود.
عفو ولاديمير!
درحالي كه خبرها حاكي از آن است كه حسن روحاني و ولاديمير پوتين، روساي جمهوري ايران و روسيه امروز دوشنبه در باكو، ديداري دوجانبه خواهند داشت، اقدام دوستانه رئيس‌جمهور روسيه، پيش از ديدار با روحاني، نظر تحليلگران را به خود جلب كرد! آن‌طور كه سفير جمهوري اسلامي ايران در مسكو روز يكشنبه در اينستاگرام خود اعلام كرد، پوتين با عفو دو زنداني ايراني در روسيه موافقت كرده است. مهدي سنايي نوشت: دو زنداني ايراني كه حدود سه سال پيش در روسيه دستگير و به ۱۲ و ۱۴ سال زندان محكوم‌شده بودند، دیروز و در آستانه ديدار روساي جمهور ايران و روسيه در باكو مورد عفو قرار گرفتند. او ادامه داد: موضوع آزادي اين زندانيان طي دو سال گذشته به‌صورت مستمر در دستور كار سفارت ايران در روسيه قرار داشت و در ديدارها و مذاكرات پيگيري مي‌شد كه نهايتا رئيس‌جمهور روسيه با عفو اين دو نفر موافقت كرده است.
برچسب ها: تدبیر24 ، باکو ، روحانی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها