بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۶۷۳۸۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۶
  تدبیر24: فریده فرهی تحلیلگر مسائل ایران با انشار مقاله ای در سایت "لوب لاگ" که نزدیک به دموکرات ها و لابی نایاک (لابی ایرانی امریکایی برای بهبود روابط تهران – واشنگتن است) اشاره می کند در حالی که ایالات متحده به سوی برگزاری انتخابات پیش می رود بنظر می رسد که ایران نیز در حال آغاز رقابت های غیر رسمی انتخاباتی است.
به گزارش "سايت روزنو"، او می نویسد:"قرار است یک ماه زودتر از روند معول انتخابات ايران برگزار شود. ثبت نام نامزد ها احتمالا زودتر از تاریخ 11 آوریل انجام نخواهد شد. در آن زمان نتایج انتخابات امریکا مشخص می شود و بر روی تداوم توافق هسته ای نیز تاثیرگذار خواهد بود. قطعا حسن روحانی رییس جمهوری کنونی نیز مایل است که براساس سنت تمام روسای جمهوری پیشین دو دوره ای باشد. 
علاوه بر آن، نشانه هایی وجود ندارد که نشان دهد ائتلاف اصلاح طلبان و اعتدالیون که در سال 2013 میلادی به پیروزی روحانی کمک کرد و در انتخابات پارلمانی در سال 2015 میلادی نیز موج گسترده ای را به راه انداخت با فروپاشی مواجه شده باشد. از سوی دیگر در طیف اصولگرایان عدم وحدتی که در میان آنان درباره حمایت از یک نامزد واحد در انتخابات سال 2013 میلادی وجود داشت هنوز هم بلای جان رهبران محافظه کار آن جریان شده است. با اين حال اصولگرایان هیچ نامزد بالقوه قدرتمندی را ندارند که بتواند ائتلاف میانه روها و اصلاح طلبان را در هم بشکند".
این سایت اما اشاره می کند که تاثیر محدود و کند اقتصادی ناشی از برجام بر روی زندگی مردم می تواند خطری برای اصلاح طلبان و اعتدالیون باشد و در این باره می نویسد:"سعید جلیلی" مذاکره کتنده هسته ای پیشین ایران از این موضوع انتقاد کرده و به نظر می رسد بار دیگر می خواهد نامزد شود. اما واقعیت آن است که ناخشنودی عمومی از تاثیر کند وضعيت اقتصادی كشور ناشی از برجام بر روی زندگی معیشتی، مردم را به نفع رد و یا برهم زدن برجام سوق نمی دهد. 
حضور جلیلی در رقابت های انتخاباتی کاری را خواهد کرد که در دور قبلی روی داد بسیاری از مردم برای جلوگیری از انتخاب شدن او به روحانی رای خواهند داد. انتظار می رود همین وضعیت در صورت نامزدی احمدی نژاد نیز حاصل شود و فضا دو قطبی شود البته اگر شورای نگهبان صلاحیت احمدی نژاد را تایید کند که بسیار بعید بنظر می رسد. شاید به دلیل همین چشم انداز بد سیاسی برای محافظه کاران است که آنان حملات علیه روحانی را به بدترین شیوه ممکن تشدید کرده اند".
او در ادامه می نویسد:"برای مثال، علم الهدی امام جمعه مشهد این هفته ، روحانی را فردی ساده لوح خواند و برجام را بی نتیجه خوانند. علم الهدی توافق هسته ای را صرفا ابزاری دانست تا ایران به بازاری برای کالاهای ارزان وارداتی تبدیل شود. هم چنین حمید روحانی، روحانی دیگری رییس جمهوری را خائن خوانده و کسی که مقام معظم رهبری را به گفته او محبور به مذاکره کرد. او حسن روحانی را با بنی صدر مقایسه کرده است و خواستار استیضاح او شده  است آن هم به جرم خیانت به کشور، دروغ و فاصله گرفتن از رهبری. او تا جایی پیش رفته که خطر اصلی برای نظام را نه اسرائیل و امریکا که حسن روحانی و راه و اندیشه او می داند".
فریده فرهی در ادامه اشاره می کند که با افزایش صادرات نفت و حل و فصل تدریجی مسائل و مشکلات مرتبط با مبادلات بانکی و بیمه در صورت کاهش قیمت جهانی نفت روحانی می تواند از مزایا و مواهب اقتصادی آن بهره مند شود. او معتقد است که گام بعدی باید جذب سرمایه گذاری خارجی در حوزه نفت و گاز باشد. او می نویسد:"در شکل تازه قراردادهای نفتی سرمایه گذاری در پروژه های بالادست ایران جذاب تر هستند و اجازه مدت زمان طولانی تر را به سرمایه گذار خارجی می دهند. نمایندگان تندرو در مجلس مخالف طرح بودند اما بیژن زنگنه وزیر نفت گفت که تغییراتی برای بهتر شدن طرح داده شده تا مورد تصویب نمایندگان قرار گیرد".
او در بخش پایانی مقاله خود می نویسد:"در شرایط پسا برجام مرحله بعد آن است که مشخص شود آیا پیشنهادات تازه ایران برای شرکت های نفتی غربی جذاب خواهند بود یا خیر و ایا تحریمهای امریکا لغو می شوند یا نه. به گزارش روزنو،توتال فرانسه هم برای توسعه میدان نفتی ازادگان جنوبی با ایران قرارداد امضا کرده است اما پیشنهادات فنی هنوز هم به توافق نرسیده اند اگر قراردادهای بلند مدت بالادست 25 و یا 30 سال با شرکت های اروپایی اجرایی و نهایی شوند هراس مخالفان روحانی از مسیری که او در آن قرار گرفته بیش تر خواهد شد". 
برچسب ها: تدبیر24 ، روحانی ، جلیلی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها