بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 17
کد خبر: ۶۷۴۳۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶
تدبیر24:  مطهره شفيعي- سياست از نوع ايراني در دل خود رازها و پنهان‌هايي دارد كه شايد زمان علني‌شدن و افشاي آن ناپيداها، چندين سال بعد باشد. چه ديدارها و چه مذاكراتي كه در سال‌هاي قبل صورت گرفته بود و اخبار و محتواي آنها امروز از سوي حاضران و حتي وارثان حاضران در آن برنامه‌ها منتشر مي‌شود كه البته ديگر داراي ارزش خاصي نيست و تنها به عنوان يك تجربه مي‌توان به آنها رجوع كرد. مذاكرات در پشت درهاي بسته هر يك با هدف خاصي است و نام هاي مختلفي هم دارد. به عنوان مثال اگر اهداف تعيين شده براي گفت‌وگو در راستاي تضعيف رقيب باشد، به آن جلسات اتاق فكر تخريب مي‌گويند، يا اينكه اگر در راستاي تعامل با رقيب و يافتن راهكارهاي مشترك براي حل مشكلات باشد، از واژه «دوستانه» و «همفكري» براي مذاكرات استفاده مي‌شود. در عرصه سياست خارجي هم مذاكرات در پشت درهاي بسته را ديپلماسي پنهان مي‌نامند، اما در نهايت هر چه باشد همگان واقف هستند كه جلسات سياسي بزرگان معناي ديگري دارد، به‌ويژه آن هنگام كه رقيب تخريب‌هاي انتخاباتي خود را آغاز كرده باشد. مجمع روحانيون مبارز از اصلي‌ترين تشكل هاي تاثيرگذار در تصميمات جبهه اصلاحات است؛ مجمعي كه متشكل از ياران امام (ره) و داراي افكاري فراتر از احزاب سياسي به معناي امروزي است. در دهه‌هاي اخير تلاش زيادي براي حذف اين تشكل از سوي آناني كه در رفتار و گفتار نسبتي با انديشه‌هاي امام نداشتند صورت گرفت كه هيچ يك از آنها به نتيجه نرسيد و بزرگان مجمع روحانيون در سكوت به سمت هدفي كه براي خود تعيين كرده بودند حركت كردند و مي‌كنند.
جاده ۲طرفه روحاني و مجمع روحانيون
رويكرد مجمع روحانيون به حجت‌الاسلام حسن روحاني را بايد حمايتي توصيف كرد؛ چرا كه رئيس‌جمهور با وجود تمام موانعي كه دلواپسان در مسير فعاليت او ايجاد مي‌كنند، حمايت خود را از تشكل هاي ريشه‌دار و به ويژه مجمع روحانيون با آن سبقه ثبت شده دريغ نكرده است. روابط روحاني و مجمع روحانيون را بايد به جاده‌اي دوطرفه توصيف كرد كه تا به امروز سعي شده تعادل هر دو طرف حفظ شود. مجمع روحانيون را كه به سبب سبقه تجارب اعضايش، مي‌توان معتمد و راهنماي خوبي براي اركان مختلف دانست، در سه سال گذشته از همراهي با روحاني دريغ نكرده است، چنانكه در سال گذشته طي نامه‌اي به موضوعاتي اشاره كرد كه دولت و شخص رئيس‌جمهور بايد مورد توجه قرار دهد. از آن طرف هم مجمع روحانيون بود كه حمايت خود از روحاني در انتخابات ۹۶ را اعلام كرد. جالب اينكه دلواپسان بارها سعي كردند چنين وانمود و القا كنند كه حمايت از روحاني در دستور كار مجمع روحانيون نيست، اما اين تشكل روحاني كه چندان تمايلي به انتشار تكذيبيه ندارد در زمان كوتاهي پس از آغاز اين شايعه دروغ طي بيانيه‌اي حمايت قاطعانه خود از حسن روحاني را اعلام كرد.
ديدار روحاني و موسوي خوئيني‌ها
اخيرا شنيده شد دكتر حسن روحاني با آيت‌ا... سيد محمد موسوي خوئيني‌ها ديدار كرده است؛ نشستي كه اگر اظهارات طرفين درآن منتشر شود، تاثيرات زيادي بر فضاي سياسي كشور خواهد داشت. يكي از اعضاي مجمع روحانيون ديدار اين تشكل با روحاني را تكذيب كرد، اما در عين حال ديدار موسوي خوئيني‌ها با روحاني را رد نكرد و به «آرمان» گفت كه«ديدار موسوي خوئيني‌ها با روحاني در قالب مجمع روحانيون نبوده، بلكه ديداري شخصي بوده است.»
منتظر جلسه هفته بعد باشيد
حجت‌الاسلام محمد مقدم عضو ديگر مجمع روحانيون اينگونه به سوالات آرمان درباره ديدار با رئيس‌جمهور پاسخ داد:
شنيده شده كه مجمع روحانيون مبارز نشستي با آقاي روحاني با توجه به موضوع انتخابات رياست‌جمهوري سال ۹۶ داشته است. آیا اين خبر صحت دارد؟
خير. تا امروز چنين جلسه‌اي برگزار نشده است، اما بايد منتظر جلسه اين هفته بمانيم تا اخبار دقيق را بشنويم.
اين احتمال وجود دارد كه با نزديك شدن به انتخابات، چنين جلسه‌اي برگزار شود؟
صحبتي هم در اين خصوص نشده است. مجمع معيارهايي دارد و بر اساس آن عمل مي‌كند. مجمع ضرورتي احساس نكرده كه با ايشان جلسه‌اي بگذارد و صحبت كند.
اصلا در مجمع روحانيون بحثي درباره انتخابات رياست‌جمهوري صورت گرفته است؟
بحث مستقلي در اين خصوص انجام نگرفته و بايد درباره اين موضوع بحث شود و در نهايت، اكثريت تصميم بگيرند.
۲ شخصيت روحاني از يك ريشه
نبايد غافل بود كه ريشه روحاني و موسوي خوئيني ها مشترك است و هر دو شخصيت عضو جامعه روحانيت بودند و پس از انشقاق، روحاني در جامعه روحانيت ماند و موسوي خوئيني‌ها، مجمع روحانيون را سامان داد. شايد بتوان درباره آنچه در اين نشست گذشت، گمانه‌زني كرد، اما پر بيراه نيست كه اصلي‌ترين موضوع ديدار آنها به انتخاباتي ارتباط دارد كه در سال آينده برگزار مي‌شود. روحاني مدت‌هاست مورد هجمه دلواپسان و آناني قرار دارد كه منافعشان كه از مسيرهاي غيرمتعارف تامين مي‌شد. آنها درصدد انتقام از تصميمات و تدابير روحاني هستند و حتي با اينكه مي‌دانند روحاني بالاترين شانس را براي پيروزي در انتخابات رياست‌جمهوري دارد اما باز هم در مسير تضعيف و تخريب او گام بر مي‌دارند تا آرايي كه به او تعلق مي‌گيرد كمتر از سال ۹۲ باشد؛ بنابراين شايد ديدار روحاني با موسوي خوئيني‌ها در راستاي يافتن راهكار براي جلوگيري از بر هم زدن آرامش از سوي اين طيف منتقد و ناراضي باشد. شايد اين سوال مطرح شود كه چرا موسوي خوئيني‌ها براي اين همفكري مناسب است كه پاسخ آن به هجمه‌هايي باز مي‌گردد كه طي سال‌های اخیر متوجه او و مجمع روحانيون بوده و بزرگان اين تشكل با تدابيرشان آنها را دفع كرده‌اند. بنابراين همين تجربه و موفقيت است كه روحاني را ترغيب به مشورت با آنها كرده است.
مشورت براي شفافيت با مردم
شرايط كشور به اذعان همگان شرايطي است كه مي‌توان آن را بسيار مطلوب‌تر از شرايط قبل از ۳ سال گذشته ارزيابي كرد. در عرصه بين‌المللي روابط ايران با كشورهاي ديگر بسيار گسترده و از موضع اقتدار بالا صورت مي‌گيرد. از سويي پس ازتوافق هسته‌اي و حذف تدريجي تحريم‌ها، اقتصاد كشور به رونق خوبي رسيده و خواهد رسيد. در عرصه سياست داخلي اگر چه دلواپسان بر شدت تلاش خود افزوده‌اند اما ياس و نااميدي‌هاي گذشته ديگر قابل مشاهده و لمس نيست و در ساير حوزه‌ها هم وضعيت به همين نحو است اما برخي وعده‌هاي روحاني هنوز محقق نشده است؛ وعده‌هايي كه تحقق آن نيازمند همراهي ساير قواست. در چنين شرايطي شايد روحاني با موسوي خوئيني‌ها ديدار كرده باشد تا درباره در ميان گذاشتن اين موانع با مردم با او مشورت كند؛ چرا كه عضو ارشد مجمع روحانيون به دليل همراه بودن با امام در جمع مردم و آگاهي از ذائقه جامعه بهتر می‌تواند به او كمك فكري برساند.
دغدغه حفظ آرمان‌ها
از سوي ديگر مي‌توان ديدار روحاني و موسوي خوئيني‌ها را در راستاي پاسداشت و صيانت از آرمان‌هاي امام راحل توصيف كرد كه امروز برخي تازه به دوران‌رسيده‌ها و انقلاب نديده‌ها از آن به عنوان ابزار هجمه به مخالف استفاده مي‌كنند كه نمونه آن همين انتشار فايل صوتي منتسب به آيت‌ا... منتظري در سالگرد عمليات مرصاد است. آنچه منتشر شد، بهانه به دست رسانه‌هاي معاند با كشورمان داد تا آنچه در واقعيت جايگاهي ندارد را به نام بنيانگذار انقلاب اسلامي به افكار عمومي ديكته كنند. موسوي خوئيني‌ها، روحاني و ديگر شاگردان امام خميني (ره) به اين نكته واقف هستند كه اگر در مقابل اين موج ناجوانمردانه و كذب ايستادگي نشود تبعات منفي براي كشور خواهد داشت. بنابراين آنها وظيفه خود مي‌دانند تا با فداكاري و از خودگذشتگي موجي كه از سوي نادانان داخلي و دشمنان خارجي در جريان است را متوقف كنند.
مشي ۲ شخصيت روحاني
در نهايت ياران امام اين روزها به آنچه مي‌انديشند، تداوم لبخند رضايتي است كه ۳ سال پيش بر چهره آنها نقش بست و در تلاش هستند كه رضايتمندي جامعه صبور ايران بيش از هميشه باشد. براي بزرگاني از جمله آيت‌ا... موسوي خوئيني‌ها موضوعاتي كه با زندگي و رضايت جامعه سر و كار دارد، ارزشي بسيار بالاتر از مباحث سياسي دارد. بنابراين در اين مسير دست همراهي را نه‌تنها رد نكرده، بلكه از آن استقبال هم مي‌كنند. دكتر حسن روحاني هم سال‌هاست كه نشان داده نسبتي با چالش هاي سياسي ندارد و براي او پيشرفت و رفاه كشور در سايه امنيت و آرامش جامعه ارزشي بالا دارد. بنابراين ديدارهاي اينچنيني چندان عجيب نيست و به ريشه اين شخصيت‌ها بازمي‌گردد كه هر دو شاگرد امام بودند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها