بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۶۷۵۲۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰
تدبیر24:   « سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله شامگاه جمعه در گفت وگو با شبکه المنار ضمن فاش کردن ناگفته هائی از دو جنگ 33 روزه و سوریه تاکید کرد: پیروزی مقاومت در جنگ 33 روزه تابستان سال 2006 در مقابل دشمن صهیونیستی خارج از سنت های طبیعی و ناشی از اراده ، کمک ، یاری و تایید الهی بود و ما تفسیری دیگر برای آن نداریم.

دبیرکل حزب الله در این مصاحبه که دو ساعت و چهل و پنج دقیقه طول کشید به سوالات خانم « کوثر البشراوی» پاسخ گفت. 

وی با تاکید به اینکه « پیروزی وعده خداوند به مجاهدان، مومنان و صابران است»، افزود: وقتی می گوئیم مقاومت به فضل الهی پیروز می شود، یک باور و یقین است زیرا مقاومت برای خداوند و مبتنی بر ایمان به خداوند و تحقق وعده الهی و آمادگی ما در اندازه ای که توانائی داریم، شکل گرفته است.

سید حسن نصرالله اظهارداشت: حزب الله همه تلاش و هر اقدامی را برای تامین موشک هائی که بتواند حیفا و بعداز حیفا را بزند، صورت داد و موشک های استفاده شده در جنگ 33 روزه ساخت داخل و یا ساخت سوریه بودند.

** مقاومت پیروز هر جنگ آینده با اسرائیل
دبیرکل حزب الله تاکید کرد: هرگاه در آینده جنگ جدیدی بر لبنان تحمیل شود، مقاومت قطعا پیروز خواهد شد زیرا در نبرد با اسرائیل ، در جایگاه حق قرار داریم. 
وی خاطرنشان کرد: ما بین سال های 2000 تا 2006 و تا امروز خواب نبوده و با فکر و اندیشه کار کرده ایم و همواره در حال سبقت گرفتن از زمان هستیم ، ما منتظر مدح و ستایش دیگران نیستیم و برای خدا مبارزه می کنیم و برای همین دشمنان ما همواره سراسیمه و نگران بوده ، هستند و خواهند بود.
سیدحسن نصرالله تصریح کرد: مایوس نیستیم و در مقابل اتهام های زیاد و تهمت های بد، صبر کرده و منتظر روز قیامت می شویم زیرا به مال و پول کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و حمایت های آمریکا نیازی نداریم.
دبیرکل حزب الله گفت: مقاومت لبنان در مقابل اسرائیل مردمی بود و به همین دلیل یک تصمیم بین المللی گرفته شده تا این مقاومت را از میان بردارند.
وی افزود: حجم آتشی که اسرائیل در طول جنگ 33 روزه بر سر ما در لبنان ریخت از همه جنگ های عربی – اسرائیلی بیشتر بود و این ناشی از تصمیم بین المللی ومنطقه ای برای از بین بردن مقاومت مردمی لبنان بود.

** هنوز برخی عرب ها و لبنانی ها به پیروزی مقاومت اعتراف نمی کنند
سید حسن نصرالله با بیان اینکه « بعداز جنگ 33 روزه ما پیروزی را به همه لبنانی ها و فلسطینی ها هدیه کردیم» ، اضافه کرد: اسرائیل به شکست در این جنگ اعتراف کرد اما برخی در لبنان و برخی کشورهای عربی حاضر نشدند به پیروزی مقاومت اعتراف کنند.
دبیرکل حزب الله فاش کرد: دولت وقت لبنان در جنگ 33 روزه ارتباطی با مقاومت نداشت، همه موافق پایان جنگ تابستان سال 2006 اسرائیل علیه لبنان بودند بجز دولت لبنان و به همین علت جنگ تا 14 ماه اوت طول کشید.
وی اظهارداشت: عده ای در لبنان و جهان عرب به نتیجه جنگ اسرائیل علیه لبنان دل بسته بوند و شب و روز برای شکست مقاومت و پیروزی اسرائیل کار می کردند.
سید حسن نصرالله تاکید کرد: اکنون در لبنان عده ای همچنان پیروزی مقاومت در جنگ 33 روزه را انکار می کنند اما در اسرائیل با پذیرش شکست درصدد هستند از آن درس و عبرت بگیرند.

** دولت وقت لبنان مخالف توقف جنگ اسرائیل علیه لبنان بود
دبیرکل حزب الله فاش کرد: در جریان جنگ 33 روزه، یکی از سفارتخانه های اروپائی با « نواف الموسوی» مسئول وقت روابط بین الملل حزب الله تماس گرفت و خواستار راه حلی برای تماس با دولت لبنان برای توقف جنگ شده بود زیرا همه حتی اسرائیل ، آمریکا و کشورهای عضو شورای امنیت موافقت کرده بودند بجز دولت وقت لبنان که از سوی برخی طرف های خارجی حمایت می شد.
وی خاطرنشان کرد: دلیل مخالفت آنها این بود که چرا جنگ باید تمام شود اما حزب الله خلع سلاح نشده و اوضاع با قبل از جنگ فرقی نکرده باشد.
سیدحسن نصرالله تصریح کرد: حزب الله بعداز پیروزی در جنگ 2006 خواستار سیطره بر قدرت در لبنان نشد زیرا می دانست به جنگ داخلی منجر می شود.
دبیرکل حزب الله گفت: ما در جریان جنگ 33 روزه نمی خواستیم کینه ها و نفرت های داخلی بزرگ شود و به همین دلیل خواستار حفاظت از وحدت ملی و گشوده نشدن باب نفرت بودیم اما متاسفانه طرف مقابل از سال 2005 میلادی برخلاف این مشی ما عمل می کرد.
وی افزود: پیام ما همواره این است که هیچ گزینه ای در مقابل لبنانی ها وجود ندارد مگر وحدت ملی و دلیل آن هم این است که مشکلی نداریم در دولتی واحد با حضور حزب جریان المستقبل مشارکت کنیم.

** نبرد با اسرائیل تمام نشده اما ...
سید حسن نصرالله با بیان اینکه « نبرد ما با اسرائیل تمام نشده و تنها درگیری ها متوقف شده است»، اظهارداشت:« جفری فلتمن» از مقامات آمریکا در مقابل کنگره این کشور اعتراف کرده است که این کشور 500 میلیون دلار به عناصر رسانه ای و سیاسی لبنان داده تا مردم را از حزب الله دور کنند.

** مهمترین صحنه جنگ 33 روزه
دبیرکل حزب الله در پاسخ به سوالی خاطرنشان کرد: مهمترین صحنه در جنگ 33 روزه ثبات ، طمانیه و آرامش، بیداری وقدرت درک مردم لبنان بود.
وی با بیان اینکه در طول جنگ 33 روزه فقط نیم ساعت با خانواده اش ملاقات کرده است، تصریح کرد: یکی از مهمترین ارکان پیروزی مقاومت در جنگ 33 روزه ایستادن خانواده های لبنانی در کنار مقاومت بود.
سید حسن نصرالله تاکید کرد:از تجلیات پیروزی مقاومت این بود که مردم صبح روز 14 اوت سال 2006 با وجود شرایط سخت و تنها با اعلام برقراری آتش بس به خانه هایشان در شهرها و روستاهای ویران شده بازگشتند و هرگونه توطئه و دسیسه ای را ناکام ساختند.

** زندگی طبیعی دارم
دبیرکل حزب الله این ادعا را که می گوید سیدحسن نصرالله در مخفیگاه زندگی می کند، نادرست خواند و اظهارداشت: همواره از مسئولان و میهمانان استقبال می کنم ، رفت و آمد دارم و ترتیبات و برنامه های مشخصی هم وجود دارد که آنها را انجام می دهم.
وی گفت: بعداز جنگ 33 روزه هم از همه گروه های سیاسی ، مردمی و دوستان استقبال می کنم ، زندگی طبیعی دارم ، در مخفیگاه نیستم و تاکنون چند بار از همه مناطق به ویژه بقاع در شرق و همچنین جنوب لبنان دیدن کرده ام.

** برخی درصدد درگیری ارتش ومقاومت درجریان جنگ بودند
سیدحسن نصرالله با بیان اینکه« متاسفانه برخی در جریان جنگ 33 روزه درصدد ایجاد درگیری بین ارتش و مقاومت بودند» ، گفت: «فواد السنیوره» نخست وزیر وقت لبنان در یک مرحله تصمیمی سیاسی گرفته بود تا ارتش لبنان کامیون سلاح های مقاومت اعزامی به میدان جنگ با اسرائیل را مصادره کند.
دبیرکل حزب الله خاطرنشان کرد: خوشبختانه این مشکل با هماهنگی با ژنرال « امیل لحود» رئیس جمهوری وقت و «نبیه بری» رئیس مجلس نمایندگان حل شد».
وی تاکید کرد:با این وجود اگر تهدید ما به پاسخگوئی لازم به تصمیم سیاسی مصادره کامیون های سلاح مقاومت نبود و این روند ادامه می یافت، لبنان وارد یک مرحله خطرناک می شد. 

** عده ای مانع ارتش برای پایان نبرد با تکفیری ها در بلندی های عرسال هستند
سیدحسن نصرالله تصریح کرد: جنوب لبنان در امنیت ، شکوفائی و ثبات بسر می برد و تنها مشکل هم که نتیجه کوتاهی دولت است ، بیکاری می باشد.
دبیرکل حزب الله گفت: ثبات کنونی در لبنان مشابه آن بعداز جنگ 33 روزه دیده نشده و علت آن هم فداکاری های نیروهای ارتش و رزمندگان مقاومت است که جلوی ورود هرج و مرج به لبنان را سد کرده اند.
وی افزود: با وجود برخی تصمیم های سیاسی، ارتش لبنان در جنگ 33 روزه با عقیده ملی رفتار و فداکاری کرد و با همه امکاناتش به مقاومت کمک و حتی شهیدانی را تقدیم کرد.
سیدحسن نصرالله اظهارداشت: مشکل امروز ارتش در رویاروئی با تروریست های تکفیری در بلندی های شهرک عرسال در شمال شرق لبنان ، روحیه ملی ، اراده و توان نیست بلکه مشکل همان تصمیم سیاسی است.
دبیرکل حزب الله با بیان اینکه « تنها مشکل لبنان امروز تهدید داعش در مرزها است و البته نیروهای ارتش در مقابل آنها صف آرائی کرده اند»، تاکید کرد: عده ای مخالف هستند به ارتش لبنان اجازه داده شود تا تکلیف نبرد با تکفیری ها در بلندی های عرسال را یکسره و نهائی کند.

** اگر می توانستم در گفت وگوهای ملی شرکت می کردم
وی خاطرنشان کرد: برای تامین منافع ، ثبات و امنیت لبنان و مردم آن و حتی آوارگان ، آماده نشستن پشت یک میز حتی با کسانی هستیم که ما را دشمن می خوانند و حتی اگر خودم می توانستم، شخصا در گفت وگوهای ملی شرکت می کردم.

** دوستان مقاومت
سید حسن نصرالله بر روابط حزب الله با مقاومت فلسطین تاکید و تصریح کرد: دوستان مقاومت در جهان ، بسیاری از سران ، رهبران ، مراجع ، رسانه ها، نویسندگان و متفکران کشورها هستند اما برای اینکه مشکلی برای آنها ایجاد نشود، از هیچ طرفی نام نمی برم. 
وی با بیان اینکه مسئله پایان موجودیت صهیونیست ها در منطقه فقط وقت است، تاکید کرد: جنبش های مقاومت فلسطینی نمی توانند در مقابل عادی سازی روابط سعودی با اسرائیل سکوت کنند به ویژه اینکه فلسطین عامل تفرقه ما نخواهد بود.

** هدف جنگ 33 روزه ایجاد فاصله بین مقاومت با ایران بود
دبیرکل حزب الله در پاسخ به سوالی گفت: هدف تحمیل جنگ 33 روزه بر لبنان، نابود کردن مقاومت در لبنان ، سوریه و فلسطین وهمچنین ایجاد فاصله بین مقاومت با ایران بود.
وی افزود: هدف جنگ امروز علیه سوریه هم گرفتن انتقام از این کشور و تکمیل هدف جنگ 33 روزه علیه لبنان است.
سید حسن نصرالله اضافه کرد:نکته بسیار مهمی را که اسرائیلی ها گفته اند، این است که اگر بخواهیم حزب الله را شکست دهیم ، نبرد مستقیم و یا جنگ با ایران فایده ندارد بلکه تنها گزینه خارج کردن سوریه از محور مقاومت است.
** سوریه تنها یک پل ارتباطی نیست
دبیرکل حزب الله تاکید کرد: سوریه تنها یک پل ارتباطی نیست بلکه بخش اساسی محور مقاومت است و ضربه خوردن و خارج شدن آن از دور، پشت مقاومت را می شکند.
وی خاطرنشان کرد: دشمنان برای جدا کردن سوریه از محور مقاومت ابتدا راهکار سیاسی را در پیش گرفتند و به همین علت « عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه وقت سعودی به سوریه سفر کرد اما دسیسه آنها به دلیل اراده و استقلال تصمیم گیری سیاسی سوری ها شکست خورد.
سید حسن نصرالله با بیان اینکه« مشکلی که غرب امروز در سوریه با آن مواجه است همین استقلال سیاسی است»، تصریح کرد: زمانی که موج بهار عربی راه افتاد، غربی ها و برخی کشورهای عربی درصدد برآمدند تا با سوء استفاده از این فرصت به سوریه ضربه بزنند و انتقام شکست دسیسه سیاسی خود و موضع دمشق در جنگ 33 روزه را بگیرند.
دبیرکل حزب الله اظهارداشت: مشکل غربی ها با « بشار الاسد» رئیس جمهوری سوریه این است که او تسلیم سیاست ایجاد خاورمیانه جدید نشده و به معنای بهتر در جرگه حاکمانی که در مقابل آمریکا زانو زده اند، درنیامده است.
وی گفت:طرح خاورمیانه جدید که توسط « کاندالیزارایس» وزیر خارجه وقت آمریکا مطرح شد، به دلیل موضع سیاسی سوریه شکست خورد و به همین دلیل آنها به جنگ علیه سوریه روی آوردند و در این چارچوب ایجاد گروه های تکفیری مانند داعش و جبهه النصره در دستور کار آنان قرار گرفت.

** داعش سلاح قوی در دست ترامپ در انتخابات آمریکا
سید حسن نصرالله با بیان اینکه نبرد ما با اسرائیل، نبرد اصلی است و نبرد با تکفیری ها ، نبرد فرعی و نیابتی است، تاکید کرد: طرح تکفیری هیچ آینده ای در منطقه ندارد.
دبیرکل حزب الله افزود: گروه های تروریستی تکفیری مانند داعش و جبهه النصره یکی و ساخته دست آمریکا هستند و آمریکائی ها که روزی داعش را ایجاد کردند، امروز می خواهند عناصر آن را بکشند.
وی بابیان اینکه « داعش امروز یک سلاح قوی در دست دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای مقابله با هیلاری کلینتون نامزد دموکرات ها است»، خاطرنشان کرد: ترامپ همواره کلینتون و« باراک اوباما» رئیس جمهوری کنونی آمریکا را متهم می کند که آنها پشت سر داعش در سراسر جهان قرار دارند. 

** نقش سعودی ها در جنگ سوریه
سیدحسن نصرالله همچنین تصریح کرد: سعودی ها همه عناصر مسلح را از سراسر جهان برای جنگ با محور مقاومت وارد سوریه کرده اند.
دبیرکل حزب الله اظهارداشت: بیشتر عناصر مسلح موجود در سوریه از اهالی چچن هستند و سعودی ها سرکردگی آنها را برعهده دارند.

** ترکیه باید بپذیرد طرح جنگ در سوریه پایان یافته است
وی تاکید کرد: اگر ترکیه امروز مرزهایش با سوریه را ببندد، سعودی ها قادر نخواهد بود عناصر مسلح را وارد سوریه کند و یا با هواپیماها سلاح و پول و مهمات به تروریست های تکفیری برسانند و به نظر می رسد این مسئله در مذاکرات روسیه و ترکیه مطرح شده باشد. 
سید حسن نصرالله گفت: اگر ترکیه بپذیرد طرح جنگ در سوریه به پایان رسیده و باید در مسیر حل سیاسی حرکت کند، می توانیم بگوئیم به پیشرفتی دست یافته ایم زیرا در این صورت ورود عناصر مسلح و سلاح به سوریه متوقف خواهد شد.

** هرگاه بخواهیم می توانیم از مجاهدان بخواهیم وارد الجلیل شوند
دبیرکل حزب الله افزود: ما در سوریه به عنوان یک سازمان و تشکیلات بزرگ و با استفاده از انواع سلاح می جنگیم و درعملیات های جنگی بزرگ و وسیع شرکت داریم و عناصر مسلح تروریست را از مساحت های جغرافیائی وسیع بیرون می کنیم و معنای آن این است که رزمندگان مقاومت تجربه های رزمی و هجومی بزرگی را بدست آورده اند.
وی تاکید کرد: هرگاه بخواهیم و تصمیم بگیریم می توانیم از مجاهدان حزب الله بخواهیم وارد الجلیل در فلسطین اشغالی شوند زیرا امروز با مشارکت در جنگ سوریه تجربه های زیادی را کسب کرده ایم.

** اسرائیل بازنده اول هرج و مرج در منطقه خواهد بود
سید حسن نصرالله اظهارداشت: اگر در همه منطقه هرج و مرج ایجاد شود، اسرائیل بازنده اول خواهد بود و این رژیم و همه منافع آمریکا از بین خواهند رفت.
دبیرکل حزب الله خاطرنشان کرد: اسرائیلی ها مجبور خواهند شد از فلسطین خارج شوند و در نتیجه تحولات هیچ آینده ای برای صهیونیست ها در منطقه قابل تصور نخواهد بود.

** در دولت لبنان همپیمانان جبهه النصره وجود دارد
وی تصریح کرد: آنچه را اسرائیلی ها نتوانستند در جنگ 33 روزه انجام دهند امروز برخی در دولت لبنان تلاش می کنند، محقق سازند.
سید حسن نصرالله با بیان اینکه« امروز در دولت لبنان برای جبهه النصره همپیمانانی وجود دارد»، گفت که آنها یک روز می گویند ارتش باید به تنهائی از لبنان حمایت کند و روزی دیگر می گویند ارتش سلاح برای آزادسازی بلندی های شهرک عرسال از اشغال داعش و جبهه النصره ندارد.
دبیرکل حزب الله افزود: در قضیه داعش و جنگ سوریه سحر جادوگر به خودش برگشته است و اسرائیلی ها امروز نگران تجربه های هجومی و نه دفاعی حزب الله هستند و آنگونه که وانمود می کنند، از آنچه در سوریه می گذرد، خرسند نیستند.

** تعداد عناصر تکفیری در سوریه
وی در بخش دیگری از این مصاحبه خاطرنشان کرد: عناصر مسلح تکفیری در سوریه دهها هزار نفر و بیشتر آنها غیر سوری هستند.
سید حسن نصرالله تصریح کرد: دلم هرگاه یک اسرائیلی کشته می شود، نمی سوزد اما هنگامی که یک فریب خورده که برای جنگ با ما به سوریه آمده است، کشته می شود، دلم می سوزد.

** عادی سازی روابط با اسرائیل
دبیرکل حزب الله اظهارداشت: اقدامات اسرائیل نتیجه معامله ای است که با برخی امیران و شاهان عرب برای عادی سازی روابط انجام داده تا محیط اطراف آن امن و اطمینان بخش باشد. 
وی گفت: متاسفانه به دلیل نبود یک تصمیم سیاسی عربی؛ ارتش های عربی همواره در معرض اهانت قرار دارند.

** نبرد در منطقه ، بین شیعه و سنی نیست
سید حسن نصرالله توصیف نبرد در منطقه به جنگ بین شیعه و سنی را نادرست خواند و افزود: این ادعا که جدائی شدیدی بین شیعه و سنی ایجاد شده، یک سخن مبالغه آمیز بیش نیست و البته برخی تلاش می کنند این گونه وانمود کنند و حتی در این زمینه تحریک می کنند و در راس آنها برخی رسانه های عربی قرار دارند.
دبیرکل حزب الله تاکید کرد:معتقدم اوضاع وحدت جهان اسلام آن طور که برخی رسانه ها به تصویر می کشند، دردناک نیست.
وی خاطرنشان کرد: مهمترین عوامل پیروزی در فلوجه عراق مشارکت اهل سنت در جنگ با تروریست های تکفیری در کنار بسیج مردمی و نیروهای ارتش عراق بوده است واین بهترین دلیل برای این است که نبرد کنونی بین شیعه و سنی نیست.
سید حسن نصرالله با بیان اینکه « اهل سنت نمی توانند در یک کشورداعشی و جبهه النصره ای زندگی کنند»،تصریح کرد: حمایت ملت تونس از مقاومت هم دلیلی دیگر است بر اینکه نبرد در منطقه شیعه و سنی نیست.

** طرح فتنه در منطقه آینده ای ندارد
دبیرکل حزب الله اظهارداشت: طرح فتنه در منطقه آینده ای ندارد و پیروزی نهائی مقاومت دور نیست به ویژه اینکه امروز اسرائیل در تنگنای راهبردی قرار دارد.
وی گفت: در سال 2000 میلادی طرح اسرائیل بزرگ شکست خورد و در سال 2006 موجودیت رژیم اسرائیل مرحله نابودی کامل آن آغاز شد.
سید حسن نصرالله افزود: اگر اسرائیلی ها امید خود به آینده را از دست بدهند، فلسطین را ترک خواهند کرد همانطور که در سال 2000 مجبور شدند جنوب لبنان را ترک کنند و در آینده فقط یهودیان در فلسطین باقی می مانند.

** به وظایف واجبم عمل می کنم
دبیرکل حزب الله در پاسخ به سوالی تاکید کرد: تلاش می کنم به وظایف واجب دینی و شرعی خودم عمل کنم و گزینه مقاومت را انتخاب کرده ام زیرا تربیت و فرهنگ ما از اعتقاد به دنیا و آخرت سرچشمه گرفته است و از همین جایگاه معتقدیم روزی خداوند ما را بازخواست می کند.
وی خاطرنشان کرد: مدتی طولانی است که به علت درگیر بودن با تحولات در پرونده های سوریه و اسرائیل نتوانسته ام زمان زیادی را برای مطالعه کتاب صرف کنم اما همواره مطالعات متنوع دیگری دارم.

** المنار باید المنار باقی بماند
سیدحسن نصرالله ، جنگ علیه شبکه المنار را بخشی از جنگ علیه محور مقاومت دانست و تصریح کرد: به برادران خود در المنار می گویم با وجود محاصره و جلوگیری از پخش آن توسط شبکه های ماهواره ای باید به کار خود با قدرت ادامه دهند.
دبیرکل حزب الله اظهارداشت: پیشنهادی بود که در شبکه المنار تغییراتی بدهیم و شبکه جدیدی را راه اندازی کنیم اما مخالت کردیم زیرا معتقدیم که المنار باید المنار بماند و نمی توان براحتی یک تاریخ پر افتخار را کنار گذاشت ، المنار باید به کار خود ادامه دهد اما تلاش هائی برای شکستن محاصره آن صورت می گیرد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها