بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۶۷۷۰۷
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲
  تدبیر24:  محققان در بدن شتر ویروسی مشاهده کرده‌اند که شبیه به ویروس سرماخوردگی بوده و منجر به بیماری "مرس" (MERS) یا "نشانگان تنفسی خاورمیانه" (Middle East Respiratory) می‌شود.

این ویروس از خانواده کوروناویروس محسوب شده و بر اساس آمار بدست آمده یک سوم قربانیان را به کام مرگ می‌کشاند. گفتنی است این ویروس پس از ورود به بدن ابتدا علائم سرماخوردگی را در بیمار ایجاد کرده و سپس سیستم تنفسی را هدف قرار می‌دهد.

از جمله علائم این بیماری مهلک که نخستین بار در سال 2012 در عربستان سعودی گزارش شد، می‌توان به تب، سرفه و تنگی نفس اشاره کرد.

اکنون محققان دانشگاه بن آلمان به شواهدی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد منشأ ویروس سرماخوردگی درست مثل بیماری مرس شترها بوده‌اند.

سرپرست تیم تحقیقاتی در این خصوص گفت: ما در ابتدا قصد داشتیم بیماری مرس را مورد بررسی قرار دهیم اما در روند پژوهش متوجه شدیم که پاتوژن‌های HCoV-229E متعلق به ویروس مرسوم سرماخوردگی در 6 درصد نمونه هزار تایی شترها به چشم می‌خورد.

وی ادامه داد: این امر باعث شد تحقیقات خود را در مورد ویروس‌های سرماخوردگی درون بدن شترها توسعه دهیم. نتیجه تحقیق نشان داد این ویروس‌ها می‌توانند در بدن انسان موجب سرماخوردگی شوند.

لازم به ذکر است بسیاری از بیماری‌ها اولین بار از حیوانات به انسان سرایت کرده‌اند. برای مثال دانشمندان پرندگان را منشأ بیماری آنفلوآنزا می‌دانند. دانشمندان بر این باورند ویروس‌ها قبل از آنکه بین انسان‌ها گسترش یافته و فراگیر شوند چندین بار دچار تغییرات ساختاری می‌شوند.

فرآیند شیوع بیماری ممکن است تلفات شدیدی بر جای بگذارد. برای مثال بیماری آنفلوآنزای اسپانیایی در سال 1918 باعث مرگ 3 تا پنج درصد جمعیت جهان شد.

منبع:باشگاه خبرنگاران
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها