بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 17
کد خبر: ۶۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۵
قاضی دادگاه محمد مرسی دادگاه را بدلیل شعار دادن متهمان و خودداری آقای مرسی از پوشیدن لباس زندان به تعویق انداخته است.
تدبیر24: این در حالیست که دادگاه با دو ساعت تاخیر کار خود را شروع کرد و به احتمال زیاد ساعاتی بعد از سر گرفته خواهد شد.

مرسی و ۱۴ نفر از اعضای ارشد اخوان المسلمین متهم به صدور دستور کشتار معترضان در مقابل کاخ ریاست جمهوری در یازده ماه پیش هستند و امروز نخستین روز محاکمه آنان است.

حضور آقای مرسی در صحن دادگاه اولین حضور او در انظار عمومی بعد از دستگیری به شمار می‌رود. در صورتی که دادگاه آقای مرسی و دیگران را مجرم تشخیص دهد ممکن است آنها را به مرگ محکوم کند.

در همین حال تدابیر شدید امنیتی برقرار شده و به گفته ناظران در فضای متشنج فعلی هر لحظه ممکن است خشونت و ناآرامی آغاز شود.

دادگاه مرسی و چهره‌های برجسته اخوان المسلمین از جمله محمد بلتاجی و بدر عبدالعطی در دانشکده پلیس قاهره برگزار می‌شود.

به این ترتیب در مصر محاکمه دو رییس جمهور سابق، محمد مرسی و حسنی مبارک همزمان و در یک مکان در جریان است.

به گفته یک مقام ارشد امنیتی مرسی با هلی‌کوپتر به دادگاه منتقل شده است و دیگران در ساعتهای منع رفت و آمد با خودرو به محل دادگاه در شرق قاهره برده شده‌اند.

به گفته رادیو دولتی مصر مرسی در لحظه ورود به ساختمان از فاصله دور و با لباس شخصی دیده شده است.

تلویزیون دولتی مصر تجمع هواداران مرسی را بیرون محل دادگاه نشان داد اما صدای شعارهای آنها را که عبدالفتاح سیسی فرمانده ارتش را خائن می‌نامیدند بسرعت قطع کرد.

محل دادگاه دیروز ناگهان تغییر کرد و از زندان طره به محل فعلی منتقل شد. گفته می‌شود دلیل این اقدام جلوگیری از تجمع طرفداران  مرسی در اطراف دادگاه و ایجاد موانع امنیتی بیشتر بوده است.

طرفداران مرسی در اعتراض به دادگاه برای تظاهرات گسترده فراخوان داده‌اند و پلیس و نیروهای امنیتی در آماده باش کامل هستند.

در اسکندریه ۱۸ نفر بدلیل آنچه تلویزیون دولتی مصر "آشوب" نامیده دستگیر شده‌اند و اوضاع در این شهر ناآرام است.

انتظار می رود ۲۰۰۰۰ پلیس و نیروی امنیتی برای برقراری نظم مستقر شوند.

این نیروها ایستگاه های اتوبوس و قطار را برای جلوگیری از گردهمایی اسلام‌گراها زیرنظر دارند و بعضی از خطوط متروی نزدیک محل برگزاری دادگاه را بسته‌اند.

مرسی بعد از برکناری حسنی مبارک، اولین رییس جمهور مصر شد که با انتخابات آزاد به قدرت رسید اما در سیزده ماه زمامداری خود با نهادهای مختلف اختلاف پیدا کرد و سرانجام با دخالت ارتش از ریاست جمهوری برکنار شد. او از آن زمان در مکان نامعلومی در بازداشت بوده است.

طرفداران مرسی این اقدام ارتش را کودتا و غیرقانونی خواندند و خواستار بازگشت مرسی به ریاست جمهوری هستند.

پس از برکناری مرسی تحصن طرفداران او با خشونت ارتش مواجه شد که باعث کشته شدن صدها نفر شد.

در ماههای گذشته هم مصر دستخوش نا آرامی و زدوخورد بین ارتش و طرفداران مرسی بوده و شمار کشته شدگان در این مدت هزار نفر تخمین زده می‌شود.

روز شنبه روزنامه الوطن بعد از چهار ماهی که از بازداشت مرسی می‌گذرد نخستین تصاویر را از او منتشر کرد. این تصاویر که از سوی منابع مختلف تایید نشده‌اند مرسی را در لباس گرمکن و روی یک مبل نشان می‌دهند.

به گفته خبرنگاران مردم نگران نا آرامی و خشونت در روزهای آینده هستند و بیم آن را دارند که شکاف و تفرقه در جامعه مصر هر چه شدیدتر شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها