بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 17
کد خبر: ۶۸۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۳
در مساله کرامت انسانی زن و مرد تفاوتی ندارند، چون روح انسان از روح خداست و روح خدا جنسیت بردار نیست. در ارتباط با مساله عدالت جنسیتی هر دو جنس مرد و زن به هر حال مخاطب قانونگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی هستند.

تدبیر24: سهیلا جلودارزاده-مساله عدالت جنسیتی این روز‌ها بیش از گذشته مطرح شده و بنابراین است که اصلاحاتی در راستای تحقق عدالت جنسیتی انجام شود. ما یک واژه عدالت داریم و یک واژه برابری. درباره مساله برابری باید عنوان کرد که به دلیل تفاوت هایی که میان زن و مرد هست در برخی قوانین و مقررات و عملکرد حکومت‌ها تفاوت هایی برای دو جنس وجود دارد، هر چند در مساله کرامت انسانی زن و مرد تفاوتی ندارند، چون روح انسان از روح خداست و روح خدا جنسیت بردار نیست. در ارتباط با مساله عدالت جنسیتی هر دو جنس مرد و زن به هر حال مخاطب قانونگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی هستند. در این ارتباط باید قوانین و احکام از زاویه عدالت جنسیتی وضع شود و هر جنس در جایگاه شایسته و بایسته خود قرار گیرد. عدالت یعنی هر چیزی سر جای خودش باشد. با وجود این که عدالت در هر حوزه از جمله در حوزه جنسیتی امری پسندیده است و بر آن تاکید می‌شود، اما حساسیت‌هایی در این زمینه وجود دارد که بیش از هر چیز ناشی از دیدگاه سنتی و جایگاهی است که سال‌ها فرودست بودن زنان برای آنها به وجود آورده است. برخی افراد با دید سنتی و با ذهنیتی نادرست زن را پایین تر از مرد می‌دانند. اعمال خشونت علیه زنان در ملأ عام در جامعه ما بسیار ناچیز است، اما این به معنای این نیست که هیچ خشونتی وجود ندارد. برخی بررسی‌ها و شواهد نشان می‌دهد این خشونت در خانه و دور از چشم دیگران اعمال می‌شود و بر این اساس باید عنوان کرد هنوز باید به سمت عدالت جنسیتی و رفع ستم و تبعیض علیه زنان حرکت کرد. ما در مواردی با افرادی رو به‌رو هستیم که حتی حاضر به صدا کردن همسر خود با اسم خودش نیستند و یا اسامی پسرانه به همسر خود می‌دهند. این درست است که برخی مردان علاقه ندارند در فضای عمومی همسر خود را با اسم خودش صدا بزنند، اما باید دید این مساله آیا تنها محدود به فضای عمومی می‌شود یا این که در جاهای دیگر نیز آنها همسر خود را فرمانبردار و تحت سلطه تلقی می‌کنند. از هر منظر که به مساله عدالت جنسیتی نگاه کنیم شاهد این هستیم که بر این مهم تاکید شده است. از پیامبر اسلام(ص) نقل می‌شود که می‌فرمایند اگر هدیه‌ای برای فرزندان خود خریدید ابتدا این هدیه را به دختر خود بدهید. واقعیت این است که دختران احساساتی هستند و برای مثال نسبت به پسران احساسات و وابستگی مثبت بیشتری نسبت به پدرخود دارند. همین مساله مورد توجه قرار گرفته و توصیه می‌شود پاسخی مثبت به احساسات مثبت بدهیم. بر این اساس ما باید تلاش کنیم عدالت جنسیتی را محقق کنیم و همان طور که عنوان شد هدف این مساله قرار دادن هر فرد در جایگاه واقعی خود است تا زمینه شکوفایی استعداد‌ها و توانایی‌های فرد به وجود بیاید.

* عضو فراکسیون زنان مجلس
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها