بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۶۸۳۸۱
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴
تدبیر24:در هفته های اخیر، دلواپسان با هماهنگی رسانه ای بین خودشان، حملات دامنه داری را علیه پیوستن ایران به مقررات FATF آغاز کرده اند. FATF یا همان "گروه ویژه اقدام مالی" یک نهاد بین المللی است که هدفش مبارزه با پولشویی و تأمین منابع مالی تروریسم است.

در این باره، موافقان و مخالفان، بسیار سخن گفته اند که در این میان،  4 نکته زیر، قابل تأمل است:

1 - تا همین چند وقت اخیر، در کل دنیا فقط سه کشور در لیست سیاه FATF قرار داشته اند: ایران، کوبا و کره شمالی.
کشورهایی که در لیست سیاه قرار می گیرند، عملاً از تعاملات مالی گسترده و رسمی در سطح بین المللی محروم می شوند چون همه کشورها و شرکت ها برای انجام معاملات خود، به فهرست FATF مراجعه می کنند و اگر ببینند کشوری در فهرست سیاه است، ولو آن که تحت تحریم سازمان ملل نباشد، از معامله با آن اجتناب می کنند.

کوبا اخیراً با پذیرش مقررات بین المللی FATF ، از لیست سیاه خارج شده است. ایران نیز در مذاکرات اخیر با FATF توانسته است موافقت اش را برای خروج موقت از لیست سیاه جلب کند. در این مدت، قوانین مربوط به پولشویی و مبارزه با تروریسم در ایران شفاف سازی شده و به اطلاع FATF رسانده خواهد شد تا ایران نیز همانند قریب به 200 کشور دیگر بتواند مراودات مالی رسمی و شفاف در جهان داشته باشد.

حالا کمی عقل مان را به کار گیریم و انصاف دهیم که آیا همه کشورهای دنیا که مقررات FATF را رعایت می کنند، نمی فهمند و فقط کره شمالی و چند دلواپس در ایران می فهمند؟!
تازه، کره شمالی نیز اخیراً مذاکرات با FATF آغاز کرده است ولی هنوز یک عده در ایران، فکر می کنند تافته جدا بافته از کل دنیا و بشریت اند!

همه جهان اشتباه می کنند جز کره شمالی و چند دلواپس ایرانی؟!

2 - باید تکلیف کلان کشور را مشخص کرد؛ یا به توصیه آن خطیب دلواپس "باید دور کشور دیوار بکشیم" و ما باشیم و کره شمالی؛ یا این که خواسته اکثریت ایرانی ها و نص صریح سخن رهبری در این خصوص که اقتصادمان باید "درون زا و برون گرا" باشد را ملاک عمل قرار دهیم.

اگر قرار باشد راه نخست را انتخاب کنیم، حق با دلواپسان است و نیازی به FATF نداریم چرا که اصلاً قرار نیست با دنیا کار کنیم؛ حتی می توانیم از سازمان ملل هم خارج شویم.

اما خوشبختانه چنین قراری نداریم و اراده عمومی بر ارتقای سطح روابط با جهان استوار است. بنابر این، چاره ای جز همراهی با مقررات بین المللی نداریم.

3 - همان جریانی که مدام می کوشد برجام را زمین بزند تا از آن استفاده تبلیغی و انتخاباتی کند، می خواهد ایران را در FATF زمینگیر کند چرا که می داند تا دولت نتواند گره های اقتصادی را بگشاید در انتخابات به مشکل بر می خورد؛ اگر ایران مقررات FATF را رعایت نکند، عملاً برجام نیز بی فایده خواهد شد و این، همان هدف اصلی جریان دلواپس است.

حال فرض را بر این بگذاریم که اینان، نیت خیر دارند. اگر چنین است بگویند راهکار جایگزین شان چیست؟ گیریم که حرف شان را پذیرفتیم و FATF را کنار گذاشتیم. چگونه با جهان مراوده مالی داشته باشیم؟ البته نگویند که قرار است بار دیگر افرادی مانند بابک زنجانی به میدان بیایند و به بهانه دور زدن تحریم ها، مال مردم را غارت کنند و برخی ها به آلاف و الوف برسند؟!

نمی شود که فقط ساز مخالف زد ولی با همه ادعاها، حتی یک راه جایگرین هم نداشت!

4 - عربستان سعودی، کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس، اسراییل و لابی صهیونیستی آیپک در آمریکا، تلاش های خود را برای بازگرداندن ایران به فهرست سیاه FATF آغاز کرده اند چون می دانند ماندن ایران در این لیست به معنای انزوا و زیان مستمر است؛ همسویی صددرصدی دلواپسان داخلی با اینان، شرم آور و البته تأمل برانگیز است. 
برچسب ها: تدبیر24 ، تروریسم
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها