بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۶۸۳۸۵
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۳
مديرعامل مجمع هنرمندان خراسان گفت: آيين بزرگداشت استاد موسيقي ايران محمدرضا شجريان روز يكم مهرماه در مشهد برگزار مي‌شود.
 تدبیر24: بزرگان آواز و موسيقي ايران به مشهد مي‌روند! تمايل و گرايش به هنر در نزد انسان غيرقابل انكار است، به نحوي كه حتي بی تفاوت ترین افراد هم در برهه‌هایي از زندگي خود با مشاهده آثار زيباي هنري یا گوش سپردن به موسيقي در درون خود احساس خوبي دارند. بنابراين در ابتدا بايد منكر بي‌علاقگي بشر به هنر شد، اما برخي افراد و شخصيت‌ها هستند كه تمايل به برخي هنرها را مصلحت نمي‌دانند، به ويژه اگر در مقام مسئول يا در جايگاه تصميم‌گير و با تريبون باشند كه اين ديدگاه خود را علنا اعلام و به صورت حکم مطرح مي‌كنند. مانند آنچه چندي پيش آیت‌ا... علم‌الهدي از تريبون نماز جمعه مشهد اينچنين اعلام كرد: «كسي كه در شهر زيارت و امام رضا زندگي مي‌كند بايد اين شرايط را بپذيرد، ديگر سر لغو يك كنسرت ما نبايد چانه‌زني با برخي مسئولان بر سر كوته‌فكري‌شان داشته باشيم؛ مگر در اين مملكت شما شبكه تلويزيوني قرآن نداريد؟ موسيقي حلال و حرام هرچه هست به‌جاي خود محفوظ، هركس پيرو مرجعش هست، مگر شبكه قرآن در اين تلويزيون نيست؟ مگر همه شبكه‌هاي تلويزيون موسيقي ندارد؟ چرا شبكه قرآن موسيقي ندارد؟ مي‌گويند كنار قرآن نمي‌شود تار زد، اين خلاف قداست قرآن است، كنار گنبد امام رضا نمي‌شود كنسرت برگزار شود، اين خلاف حيثيت و هويت اين شهر است، تو كنسرت مي‌خواهي، مشهدي نباش، برو يك شهر ديگر زندگي كن!» همين اظهارات سبب چالش‌هاي زيادي درجامعه شد، چنان كه وزير ارشاد به مشهد رفت و اعلام كرد كه در اين شهر كنسرت برگزار نمي‌شود، اما اين اظهارنظر او با واكنش رئيس‌جمهور مواجه شد كه گفت وزرا حق عقب‌نشيني ندارند. اماكمي بعد ظاهرا علم‌الهدي از موضع خود كوتاه آمد و در يك برنامه تلوزيوني اظهار داشت كه«به شخصه برخي از موسيقي‌ها را گوش مي‌دهم. كنسرت در شكل جاري يك واقعيت ديگر است و آن عبارت است از اينكه ارائه موسيقي همراه با يك سلسله حركات و هيجانات مبتذل است. بروند در هر كنسرتي كه خواستند فيلم را بگيرند و بگذارند جلو مراجع كه آنها بگويند كه برگزاري كنسرت به اين شكل اشكالي ندارد. ما گفتيم اين حرام به حرمت امام رضا (ع) در مشهد انجام نشود.» اين اظهارات علم‌الهدي كه به معني مخالفت او با لغو كنسرت، تنها در مشهد است، مورد توجه برخي قرار نگرفت، چنان كه كنسرت هاي شهرام ناظري خواننده موسيقي سنتي كشور هم لغو شد كه همين امر گلايه‌هايی را پديد آورده است.
توهين به رئيس‌جمهور درکامنت‌ها
با نگاهي به سايت آيت‌ا... علم‌الهدي موضوعاتي از سوي مخاطبان اين سايت منتشر شده كه جاي تامل دارد و نشان مي‌دهد آنان برداشت دقیقی از موسيقي و كنسرت نداشتند كه اين‌چنين لغو كنسرت‌ها را داراي اهميت بالايي دانسته و ابراز خوشحالي مي‌كنند. به عنوان نمونه در بخش تماس با ما در سايت علم‌الهدي، يكي از مخاطبان چنين نگاشته است:«خدمت حاج آقاي بزرگوار، ضمن تشكر از جلوگيري اجراي كنسرت در مشهد به استحضار عالي مي‌رساند: تولد امام رضا (ع) به مشهد مشرف شديم واز طرف مركز مديريت حوزه علميه قم ما را براي تفريح بردند به سرزمين موج‌هاي خروشان. البته جاي خوبي بود براي خستگي دركردن مسافر وخود من مايل به رفتن نبودم ولي به اصرار همسرم كه امام جمعه جلفا ومدير ستادي حوزه علميه تبريز هست، رفتم با اين عنوان كه خبر بياور كه چه برنامه‌اي دارند؟! ومتاسفانه اين همه امكانات رفاهي و ورزشي در آن مكان بود. در كنار آن سالن رقص با موزيك گوشخراش هم داشتند كه در كنار نماز خانه بود! تعجب كردم گفتم از كنسرت منع شده‌اند در اينجا عقده گشايي مي‌كنند.» متاسفانه در اين كامنت‌ها به رئيس‌جمهور هم چنين توهين شده است:«طبيعي است كسي كه از سال ۵۸ بدون مدرك دكتراي حقوق - آن هم با وجود عدم تسلط به زبان خارجه از كشور استعمار پير انگليس ...گرفته باشد دولتش معضل حقوق‌هاي نامتعارف و فيش‌هاي حقوقي نجومي پيدا مي‌كند!»... در نهايت اما با تمام اين توهين‌ها، موسيقي قابل حبس نيست و مردم هيچگاه خوانندگان و نوازندگاني كه سال‌ها با آنها خاطره داشتند را فراموش نمي‌كنند.
برگزاري آيين بزرگداشت شجريان در مشهد
بر همين اساس ديروز خبر رسيد كه بزرگان موسيقي در مشهد يعني همان شهري كه كليد لغو كنسرت‌ها در آن زده شد، حضور پيدا مي‌كنند. مديرعامل مجمع هنرمندان خراسان گفت: آيين بزرگداشت استاد موسيقي ايران محمدرضا شجريان روز يكم مهرماه در مشهد برگزار مي‌شود. مهدي يميني افزود: در اين مراسم كه در سالروز تولد استاد محمدرضا شجريان برگزار مي‌شود، استادان بزرگ موسيقي ايران همچون شهرام ناظري و شاگردان و فرزندان ايشان نيز حضور خواهند داشت. وي اظهار كرد: در صورت مساعد بودن حال استاد شجريان، ايشان نيز در مراسم شركت خواهد كرد. وي گفت: مراسم تجليل از محمدرضا شجريان كه قرار بود در ماه مبارك رمضان در تهران برگزار شود به دلايلي به تعويق افتاد و مقرر شد اين مراسم در مشهد برگزار شود. يميني با بيان اينكه يكي از وظايف تعريف شده براي مجمع هنرمندان خراسان، تجليل و گراميداشت چهره‌هاي ماندگار و برجسته فرهنگي و هنري است، افزود: هر چند اين حركت در خراسان، دشواري‌ها و موانع خاص خود را دارد، اما تلاش مي‌شود شرايط به بهترين شكل ممكن براي برگزاري چنين مراسمي مهيا شود. وي با اشاره به انتخاب مشهد به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ خاطرنشان كرد: يكي از رويكردهايي كه در اين زمينه بايد اتخاذ شود آغاز نهضت تكريم از سرمايه‌هاي فرهنگي ايران اسلامي است. وي گفت: شجريان در دامان خانواده‌اي مذهبي تربيت شده و دانش‌آموخته مكتب اهل بيت (ع) است كه هيچگاه هنرش را به ابتذال آلوده نكرد. محمدرضا شجريان كه اول مهر ماه ۱۳۱۹ در مشهد به دنيا آمد، از برجسته‌ترين هنرمندان موسيقي سنتي ايران است و آلبوم‌هاي بسيار در اين زمينه منتشر كرده است. مجمع هنرمندان خراسان، متشكل از پيشكسوتان و فعالان ادبي و هنري خراسان، از سال ۱۳۷۹ با هدف همگرايي و حمايت از هنرمندان خراساني، توليد آثار هنري فاخر و ارتقاي شاخص‌هاي فرهنگي ايراني اسلامي در تهران تاسيس شد.
برچسب ها: تدبیر24 ، شجریان
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها