بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۶۸۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۴
  تدبیر24: آیت‌ا... هاشمي مانند سال‌هاي قبل زيارت حرم امام هشتم را فراموش نكرد و به مشهد رفت. صلابت و اقتدار آیت‌ا... هاشمي به اندازه‌اي بود كه دلواپسان تنها توانستند به صورت جزئي و آن هم در فضاي مجازي هجمه به رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام را در حد انتشار دو شايعه سازماندهي كنند كه وقتي با بي‌اعتنايي افكار عمومي مواجه شدند مانند هميشه سكوت كردند. آیت‌ا... هاشمي رفسنجاني كه در بدو ورود به مشهد، از فرودگاه به حرم امام رضا (ع) رفته بود، در تالار آينه با آیت‌ا... رئيسي، توليت آستان قدس رضوي ديدار كرد.
آنجايي كه مردم بتوانند قانوني وضع كنند بايد طبق آن عمل شود
آیت‌ا... هاشمي رفسنجاني در افتتاحيه اجلاس آزادانديشي در دانشگاه آزاد اسلامي واحد مشهد، بر گسترش آزادانديشي به ويژه در دانشگاه‌ها تاكيد كرد. وي به آيه شريفه «لااكراه في الدين» اشاره كرد و «آن را يك اصل بسيار مهم در آزاد انديشي ديني دانست و اينكه«اين آيه يعني هيچ اكراهي در زندگي نيست كه خداوند آن را جزو دين بداند. يعني اگر كسي نخواهد مطلبي را قبول كند در اين امر آزاد است» و آنچه«درمسير آزاد انديشي مشكل ايجاد كرده كه متوليان مذاهب آن را به صورت دگم درآورده‌اند» و «آنچه كه ما مي‌خواهيم بگوييم اين است كه اديان اين گونه نيستند، بلكه متوليان اديان در دوره‌هاي بعد براي خود دكان درست مي‌كنند و نمي‌خواهند بشريت راه خود را انتخاب كند.»آیت‌ا... هاشمي رفسنجاني با اشاره به اهميت موضوع كرسي‌هاي آزاد انديشي ادامه داد: اين مساله بسيار مهمي است و خيلي خوب است كه اين جلسات برگزار شود تا كساني كه مي‌توانند حرف تازه‌اي داشته باشند، آن را ابراز كنند. وي افزود: هدف نهايي ما از راه‌اندازي اين دوره‌ها اين است كه هر كس مطلبي اساسي در هر موضوعي از عقايد و تفقه دارد آن را به يك مقاله تبديل كرده و بازگو كند. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه در دانشگاه‌ها محدوديتي براي اين مسائل وجود ندارد اظهار كرد: آنچه كه مشكل درست كرده است تفكرات مذهبي است كه آن را به صورت دگم در آورده است. اين روش در كليساهاي قرون وسطي جريان داشت و در آن دوره دادگاه‌هاي تفتيش عقايد برگزار مي‌شد. هاشمي رفسنجاني تاكيد كرد: بشر را خداوند اينگونه خلق كرده و به او عقل و اختيار داده است، بنابراين اين‌ها مسائلي فطري است. وي تصريح كرد: اين ماهيت هويت انسان است و پس از آن است كه عده‌اي راه درست و عده‌اي راه نادرست را انتخاب خواهد كرد اما آنجايي كه مردم بتوانند قانوني وضع كنند بايد طبق آن عمل شود. او به فلسفه انتخاب نام دانشگاه آزاد اسلامي اشاره كرد و گفت: «هدف ما از انتخاب اين اسم بعدهاي مختلفي دارد. در ابتداي تشكيل اين دانشگاه ما به دنبال اين بوديم كه هر آن كسي كه استعداد و توان درس خواندن دارد، وارد دانشگاه شود. با نظر شوراي عالي انقلاب فرهنگي قرار شد آزمايشي براي ورود افراد در نظر گرفته شود. اين دانشگاه با هزينه مردم ايجاد شد و به حيات خود ادامه داد و به دانشگاهي مردم‌نهاد تبديل شد. در نتيجه ما بايد سعي كنيم در بسياري از جهات چه در زمينه آزادانديشي و چه ساير جنبه‌ها از دانشگاه دولتي، آزادتر عمل كنيم.»
رهبري بر اجراي كرسي‌هاي آزاد انديشي تاكيد كردند
آیت‌ا... هاشمي رفسنجاني با اشاره به تاكيدات مقام معظم رهبري درباره اجراي كرسي‌هاي آزاد انديشي در دانشگاه‌ها عنوان كرد: اين كرسي‌ها ممكن است هر جايي به صورت خود به خود برگزار شود، اما دانشگاه وضع ديگري دارد. مقام معظم رهبري به اين نتيجه رسيدند كه كرسي‌هاي آزاد انديشي در دانشگاه‌ها اجرا شود و ما هم آن را پذيرفتيم. وي ادامه داد: در اين راستا دفتر تبليغات قم كه مجموعه‌اي بسيار ارزشمند از نيروهاي عالم است نامه‌اي به من نوشتند و سوالاتي در آن نامه مطرح شد، من هم به اين نامه پاسخ دادم كه مجموعه آن تبديل به كتابي درباره مباني آزاد انديشي شد. در اين كتاب نمونه‌هاي آزاد‌انديشي ذكر شده است.
عمده مسائل در دين اسلام به صورت دگم نيامده است
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام خطاب به برگزار كنندگان طرح آزاد انديشي ديني گفت: خواهش من اين است كه مساله را بسيار جدي گرفته و در محافل خود بحث كنيد. به نظر من امروز مساله و ابهام زياد است و اسلام نيز روش برخورد با آن را به ما نشان داده است. وي تصريح كرد: در دين اسلام عقل و شرع در كنار يكديگر اهميت دارد و تنها مسائل تعبدي است كه بايد پذيرفت. عمده مسائل در دين اسلام به صورت دگم نيامده است، انسان آزاد است و بايد تبعات آن را بپذيرد. با اين حال اگر مساله‌اي به قانون تبديل شد آن امري عرفي است كه خود جامعه تصميم گرفته است. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان كرد: ما بايد مسائل و افكار را با رويه‌اي عقلاني بحث كنيم. اميدوارم با توسعه كرسي‌هاي آزاد انديشي گامی در جهت تفكر عالمانه‌ برداريم.
افتتاح يادمان شهدا در دانشگاه آزاد مشهد
روز گذشته همچنين آیت‌ا... هاشمي رفسنجاني، رئيس هيات امنا و هيات موسس دانشگاه آزاد و دكتر حميد ميرزاده، رئيس اين دانشگاه به همراه جمعي از معاونان و مديران دانشگاه آزاد اسلامي، در دانشگاه آزاد اسلامي واحد مشهد حضور پيدا كردند. رئيس هيات امنا و هيات موسس دانشگاه و رئيس دانشگاه آزاد اسلامي بعد از ورود به واحد مشهد، بر مزار شهداي گمنام اين واحد حاضر شدند و به مقام شامخ شهدا اداي احترام و يادمان شهداي ساخته شده در اين واحد را افتتاح كردند. اين يادمان كه از طرح‌هاي ماندگار فرهنگي دانشگاه است با هزينه تقريبي ۶۰۰ ميليون تومان از سوي واحد مشهد ساخته شده است. همچنين با حضور آیت‌ا... هاشمي رفسنجاني و حميد ميرزاده، عمليات عمراني ساخت ساختمان آموزشي و كتابخانه مركزي اين واحد آغاز شد. اين پروژه ۱۲هزار متر مربع مساحت دارد و در ۶ طبقه ساخته مي‌شود. زمان اتمام اين پروژه يك سال برآورد شده است. آیت‌ا... هاشمي رفسنجاني ساختمان پست واحد مشهد را هم افتتاح كرد.
برچسب ها: تدبیر24 ، هاشمی ، مشهد
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها