بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۶۸۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸
گر هیچ تحریمی هم نمی شدیم به دلیل رتبه بدمان در پولشویی، باز هیچ بانک بزرگی در دنیا حاضر به همکاری با ما نبود.
  تدبیر24:ادامه مخالف سرایی‌های عجیب و غریب دلواپسان درباره پیوستن به FATF مسئولان و کارشناسان اقتصادی را بر آن داشت تا درباره موضوعی که به نحوی غرض ورزانه با مسائل مختلف پیوند زده می‌شود، اظهار نظر کنند. بعد از اینکه روز سه شنبه شورای عالی پولشویی بیانیه مهمی در این زمینه صادر و عنوان کرد که پیوستن به FATF کاملا قانونی است، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز توضیحات تازه ای در این باره ارائه داد. علی طیب نیا در یک برنامه تلویزیونی عنوان کرد: ایران هیچ اطلاعاتی به FATF نمی‌دهد و مسائلی که برخی در این زمینه مطرح می‌کنند ناشی از نداشتن اطلاعات است. او همچنین تصریح کرد که ایران تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی را قبول نداشته و افرادی که هنوز در فهرست تحریم‌های پیوست برجام قرار دارند آزادانه می‌توانند در داخل کشور مبادلات بانکی خود را انجام دهند.
رتبه بد در پولشویی
روز گذشته یک فعال سیاسی اصلاح طلب، کارشناس اقتصادی و از دولتمردان سابق در گفت‌و‌گویی مفصل بسیاری از انتقادات اقتصادی نسبت به دولت یازدهم را بی اساس دانست و در پاسخ به انتقادات مخالفان دولت درباره ادامه تحریم های بانکی تاکید کرد: اگر هیچ تحریمی هم نمی شدیم به دلیل رتبه بدمان در پولشویی، باز هیچ بانک بزرگی در دنیا حاضر به همکاری با ما نبود. محسن صفایی فراهانی هر چند اشاره مستقیمی به موضوع FATF نداشت، اما ناگفته پیداست که پیوستن به FATF حرکتی در راستای مقابل با پولشویی است. این در حالی است که برخی افراد و رسانه‌های منتسب به طیف های خاص عملا به دنبال زیر سوال بردن موفقیتی هستند که به دنبال برجام حاصل شده است. آنها از تعابیری مانند «خود تحریمی» برای پیوستن به FATF استفاده می‌کنند، حال آنکه کارشناسان اقتصادی عنوان می‌کنند بر عکس چنین مساله ای صادق است. روز گذشته عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران در این باره گفت:عضویت در گروه ویژه اقدام مالی FATF و رعایت تمهیدات آن با لحاظ‌کردن منافع ملی هیچ گونه ایرادی ندارد. به گزارش خبرآنلاین، غلامحسین دوانی اظهار داشت: این سازمان به منظور مقابله با پولشویی و تامین مالی گروه های تروریستی و سرمایه‌داری جناحی تشکیل شده است. در حال حاضر بسیاری از کشورها عضو آن هستند. چنانچه کشوری یا سازمانی در لیست سیاه آن قرار بگیرد، بانک ها عملیات مالی خود را با آن کشور یا آن افراد قطع خواهند کرد و علاوه بر آن مجازات های دیگری نیز علیه آن اشخاص به کار گرفته خواهد شد. او افزود: کشورها باید براساس کنوانسیون‌های سازمان ملل متحد و مقررات گروه اقدام ویژه مالی تمهیداتی را فراهم کنند تا بتوانند علاوه بر آنکه در بازار‌های جهانی تحریم نشوند با پولشویی در کشور خود نیز مبارزه کنند. دوانی ادامه داد: به طور مثال موسسات مالی اعتباری و بانک‌ها باید توجه ویژه ای به خطرات ناشی از پولشویی که ممکن است آنها را دچار تحریم کند، داشته باشند. بنابراین عضویت در این نهاد مالی و رعایت تمهیدات آن با لحاظ‌کردن منافع ملی هیچ گونه ایرادی ندارد. در غیر این صورت واحد اطلاعات مالی این نهاد (FIU) کشور را دچار مشکلات اساسی خواهد کرد و نقل و انتقال های پولی و بانکی را غیر ممکن ساخته و عملا دوباره دچار مشکلات تحریم خواهیم شد.
پیوستن به FATF برای جهانی شدن
همزمان دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری با اشاره به مباحث مطرح‌شده در خصوص پیوستن ایران به FATF گفت: FATF یکی از الزامات جهانی شدن است تا بتوانیم تعامل با دنیای خارج را شکل بدهیم. به گزارش ایلنا، بهروز خدارحمی با بیان اینکه ما نسبت به تغییرات بین‌المللی نمی‌توانیم بی‌اعتنا باشیم، گفت: در گذشته نیز برای مظاهر تکنولوژی مانند ویدئو، ماهواره و شبکه‌های اجتماعی مخالفت‌هایی وجود داشت و آنها نیز ممنوع بودند. او افزود: یک راه حل در خصوص پدیده‌های نوظهور پاک کردن صورت مساله است و اینکه بگوییم ما این موضوع را به رسمیت نمی شناسیم اما در حوزه‌های مختلف باید پاسخگو باشیم و مجبور هستیم تا هزینه‌های زیادی را بابت فعال نبودن در این حوزه بپردازیم. او تصریح کرد: در خصوص منشأ پو‌لشویی اختلاف نظرهای زیادی در کشورهای گوناگون وجود دارد، پولی که از خرید و فروش مواد مخدر و الکل به دست می‌آید و منشأ پاکی ندارد بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ممنوع است و پول پاکی تلقی نمی‌شود. دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران با بیان اینکه ما در ۹۰ درصد مسائل مربوط به پولشویی با دنیا اجماع داریم گفت: تنها در ۱۰ درصد ممکن است اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد که آن هم مربوط به همین موضوع خرید و فروش الکل است که در برخی از کشورها مجاز شناخته می‌شود.او در پاسخ به این پرسش که علت مخالفت‌ها برای الحاق به FATF چیست، گفت: دلیل منطقی برای این موضوع وجود ندارد اما بهترین موضع این است که همه ارکان دلسوز نظام کمک کنند تا در قالب منافع کشور حرکت کنیم و بی‌رحمانه و بدون اینکه اشراف و آشنایی با این موضوع داشته باشیم در مورد آن اظهار نظر نکنیم. خدارحمی با اشاره به کندی مراودات بانکی خاطر نشان کرد: پیدا کردن کارگزاری در بانک‌های بزرگ کار آسانی نیست و باید به ابعاد مختلف آشنایی داشت. او افزود: با توجه به هزینه بر بودن این مراودات، نیازمند یکپارچگی و شفافیت در فضای بین‌المللی هستیم و قرار نیست اطلاعات محرمانه کشور که مربوط به ارگان‌ها و نهادهای امنیتی است افشا شود. از طرف دیگر، علی دیلمقانیان نایب رئیس اتاق بازرگانی ارومیه گفت: اظهارات غیرکارشناسانه‌ای که این روزها درخصوص FATF مطرح می‌شود در نهایت به ضرر کشور و اقتصاد ایران است و افرادی که مخالف پیوستن به آن هستند باید در آینده پاسخگو باشند.
برچسب ها: تدبیر24 ، تحریم
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها