بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۶۸۵۱۶
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱
به گفته مفسرین در زمان صدر اسلام، عرفات مکتب خانه بود. آخرین سوره قرآن در این جایگاه بر پیامبر اسلام (ص) نازل شد و ایشان این سوره را که جامع ترین سوره های قرآن بود و قوانین و احکام دین مبین اسلام را دربرداشت به مردم و شاگردانش تعلیم می داد.

**عرفه چیست؟ عرفات کجاست؟
عرفه روز نهم ذی الحجه است. در چنین روزی حاجیان در سرزمین وحی و پس از احرام در بیابانی به نام عرفات که مساحتی حدود 18 کیلومتر دارد و در شرق مکه و میان طائف و مکه قرار دارد به راز و نیاز می پردازند. حاجیان در آن روز از ظهر روز نهم تا اذان مغرب به دعا و نیایش مشغول هستند.
از ویژگی های روز عرفه دعا و نیایش است. در چنین روزی مقدمات دستیابی انسان به سوی سعادت فراهم می شود. ازجمله این مقدمات آمرزش گناهان، قبولی طاعات و عبادات، تفکر و تأمل در گذشته ، برآورده شدن حاجت به جهت توجه ویژه خداوند متعال به بندگانش است.
در چنین روزی تحول درونی و انقلابی از جنس معنوی در انسان رخ می دهد و خداوند متعال نیز در چنین روزی خوان نعمت های مادی و معنوی خود را برای بندگانش می گستراند.آری این است عظمت عرفه.
خداوند متعال در این مورد می فرماید: "هرگاه می خواهید از بیابان عرفات کوچ کنید خداوند را در مشعرالحرام یاد کنید، او را به یاد آرید همان طور که شما را هدایت کرد گرچه شما قبل از آن از گمراهان بودید.(بقره / 198)
امام صادق(ع) فرمود: اگر شخصی گناهکار نتواند در شب های با برکت ماه رمضان بویژه شب های قدر، خود را در معرض نسیم رحمت الهی قرار دهد و آمرزیده شود، او تا سال آینده بخشوده نمی شود مگر اینکه عرفه را درک کند و از امتیازات آن روز بهره گیرد.
'ابن عباس' درباره نامگذاری روز عرفه چنین می گوید: وقتی حضرت ابراهیم(ع) در خواب دید که پسرش اسماعیل را در راه خدا قربانی می کند تمام آن روز در اندیشه بود که آیا این خواب از جانب خداست یا نه؟
تا اینکه دوباره در شب دوم خواب را دید چون صبح شد مطمئن گردید که این دستور از سوی خداست و آن روز عرفه بود.
پیامبر اسلام در روز عرفه طبق مشهور میان محدثان، پیامبر اسلام (ص) در روز عرفه سخنان تاریخی خود را در اجتماعی با شکوه از حجاج بیان داشت:
ای مردم سخنان مرا بشنوید! شاید دیگر شما را در این نقطه ملاقات نکنم. شما به زودی بسوی خدا باز می گردید. در آن جهان به اعمال نیک و بد شما رسیدگی می شود. من به شما توصیه می کنم هرکس امانتی نزد اوست باید به صاحبش برگرداند. هان ای مردم بدانید ربا در آئین اسلام اکیداً حرام است. از پیروی شیطان بپرهیزید. به شما سفارش می کنم که به زنان نیکی کنید زیرا آنان امانت های الهی در دست شما هستند و با قوانین الهی برشما حلال شده اند.
مسلمانان جهان با یکدیگر برادرند و چیری از اموال مسلمانان بر مسلمان دیگری حلال نیست مگر این که به طیب خاطر به دست آورده باشد.

**امام حسین و صحرای عرفات
بعدازظهر روز عرفه حضرت سیدالشهدا، امام حسین (ع) به همراه فرزندان و جمعی از اصحاب از خیمه های خود در صحرای عرفات بیرون آمدند و همایشی با موضوع های شناخت خدا و ذات مقدس الهی، خودشناسی و شناخت دنیا و آخرت، خودسازی با صفات الهی و دورکردن صفات نکوهیده با تسبیح پروردگار، تبدیل خودپرستی نفس به خداپرستی و فراگیری راه تعلیم و تربیت از خدا با شناخت پیامبران برگزار کردند.
"بشیر دهان” روزی خدمت امام صادق(ع) آمده و گفت: مولای من! من گاهی نمی توانم در روز عرفه در عرفات حضور یابم، لذا سعی می کنم خود را به کربلا برسانم و امام حسین را زیارت کنم. پیشوای ششم فرمود: آفرین بر تو ای بشیر! اگر شخصی در روز عرفه با شناخت و معرفت کامل به مقام امام حسین(ع) به زیارت کربلا برود پاداش هزار حج و هزار عمره قبول شده و هزار غزوه که در کنار پیامبر یا امام عادل به جهاد پرداخته باشد برایش منظور می شود. وقتی بشیر از این همه ثواب تعجب کرد امام صادق(ع) فرمود: ای بشیر ! مطمئن باش هرگاه یکی از اهل ایمان در روز عرفه به کنار قبر امام حسین بیاید و با آب فرات غسل کند و آنگاه که به زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) بپردازد به تعداد هر قدمی که به سوی حرم امام حسین بر می دارد برایش ثواب یک حج کامل می نویسند.

**برخی اعمال عرفه
در حدیث آمده است که خداوند قبل از آنکه به سرزمین عرفات نظر کند به زائرین امام حسین (ع) نظر می افکند و این نظر انداختن در شب های قدر، عیدفطر، عید قربان وعید غدیر است بنابراین زیارت امام حسین (ع) در چنین روزی تاکید می شود. اما در احادیث به غسل کردن، روزه گرفتن، اعتراف به گناه و طلب آمرزش و دعا برای دیگران توصیه شده است که انجام اعمال سبب انس با خدا ،ایجاد تعادل و آرامش ، افزایش قدرت تحمل در برابر مشکلات و رهایی از وابستگی های مادی دنیوی می شود.

**عرفه را قدر بدانید
امروز روز بزرگی است . روزی برای اعتراف به گناهان و درخواست تطهیر از خداوند. درخواست بخشایش و گشایش.
امروز روز بزرگی است . روزی که در روایت ها از ظهر تا غروب آن سفارش شده است. امروز روز عرفه است. روزی برای خواستن و تمنا کردن . روزی برای گرفتن حاجت، چه مادی و چه معنوی.
امروز را قدر بدانیم. عرفه را قدر بدانیم حتی دور از عرفات. دل را به صحرای عرفات و خانه خدا روانه کنیم و تقاضا کنیم. تقاضای شفای بیماران، تمنای رفع مشکل خود و دیگران ، دعا برای سلامتی پدرها و مادرها و بقا و استمرار دین مبین اسلام و دعا برای ریشه کن شدن ظلم وجور که امروز همه نیازها و رازها با سرعتی بیش از روزهای دیگر به گوش شنونده می رسد.
برچسب ها: تدبیر۲۴ ، عرفه
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها