بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۶۸۶۹۲
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴
  تدبیر24: باراک اوباما طی هشت سال ریاست جمهوری اش روابط غریبی با عربستان سعودی داشته است و شاخص ترین نمونه آن توافق هسته ای با ایران رقیب منطقه ای سعودی ها است. ریاض سخت مشتاق تغییر این روابط پس از خروج پرزیدنت اوباما از کاخ سفید است.

کارشناسان سیاست خارجی می گویند انتظار می رود در صورت ریاست جمهوری هیلاری کلینتون، کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، روابط گرمتری را با سعودی ها شاهد باشیم.

با وجود حمایت های هیلاری کلینتون از توافق هسته ای با ایران، او همچون همسرش بیل کلینتون در جهت تحکیم روابط با ریاض قدم برخواهد داشت.

روشن نیست دونالد ترامپ، کاندیدای جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، چه رویکردی را در پیش بگیرد.

تحلیلگران پیش بینی می کنند که طرح های ترامپ چون منع ورود مسلمانان خارجی به آمریکا و درخواست از شرکای آمریکا برای مشارکت بیشتر در حفظ امنیت بین المللی احتمالا برای ریاض خوشایند نخواهد بود.

با این وجود ترامپ نظر منفی به توافق هسته ای با ایران دارد. با توجه به سابقه تاریخی، بعید است او از نقش سعودی ها به عنوان قدرتی منطقه ای حمایت کند.

فارغ از این که چه کسی پا به کاخ سفید بگذارد، ریاض نفس راحتی خواهد کشید.

اوباما صدها میلیارد دلار سلاح به سعودی ها فروخته، از حملات تحت رهبری عربستان به یمن حمایت کرده و به اقدامات دیگری در راستای ادامه دهه ها پشتیبانی از آل سعود دست زده است. با این وجود سعودی ها توافق هسته ای با ایران را ابزاری برای قدرت بخشیدن به رقیب منطقه ای دیرین خود می بینند.

دولت اوباما توافق با ایران را پنجره ای به بازتعریف تعامل آمریکا در خاورمیانه می بیند که در آن احتمالا اتکای کمتری به سعودی ها خواهد شد.

هیلاری کلینتون موضع سخت تری در مورد سوریه و نقش آمریکا در آن کشور خواهد داشت؛ امری که سعودی ها سالها است از دولت اوباما انتظارش را می کشند.

در عین حال، کلینتون و ترامپ هر دو از حامیان طرح مصوب کنگره هستند که به خانواده قربانیان حملات تروریستی یازدهم سپتامبر امکان شکایت از عربستان سعودی را می دهد.
برچسب ها: تدبیر24 ، ملک سلمان
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها