بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۶۸۸۶۲
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶
 تدبیر24:  مسئول کمیته نظارت بر اجرای سرشماری 95 بدون اعلام آمار سرشماری اینترنتی در روز نخست، مشارکت مردم را بی سابقه دانست.

اشکان شباک روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، به اهمیت برگزاری سرشماری امسال و اهداف تعیین شده برای آن اشاره کرد و از مردم خواست برای تحقق اهداف تعیین شده و برنامه ریزی از آمارها، همکاری کاملی با ماموران سرشماری داشته باشند.
وی تاکید کرد: پاسخ دادن به پرسش های ماموران سرشماری باعث تامین نیازهای اطلاعاتی برنامه ریزان کشور در سال های آینده خواهد شد لذا همکاری در ارایه پاسخ های صحیح، به نفع کشور است.
وی ادامه داد: نتایج سرشماری، پایه برنامه ریزی در کشور است، در واقع اطلاعات درست می تواند به بهبود تنظیم و تدوین برنامه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کمک کند.
وی گفت: به طور کلی سه نوع روش جمع آوری اطلاعات شامل «سرشماری، روش ثبتی و یا نمونه گیری» وجود دارد.
عضو هیات علمی پژوهشکده آمار خاطرنشان ساخت: یکی از کاربردهای مهم سرشماری، علاوه بر گردآوری اطلاعات پایه ای، ساختن چارچوب های لازم برای طرح های آمارگیری است که به صورت نمونه گیری در فواصل، میان سرشماری ها استفاده می شود. همچنین به تهیه اطلاعات اولیه و پیشین برای انجام برآورهای لازم در نمونه گیری ها منجر می شود.
شباک گفت: با توجه به روش ترکیبی و بهره گیری از اطلاعات ثبتی در سرشماری امسال، تعداد پرسش ها در سرشماری 95، کاهش یافته به طوری که پاسخ به همه سئوالات به شکل حضوری بیش از ١٥ دقیقه وقت نیاز ندارد. 
وی به ضریب نفوذ بالای 40 درصدی اینترنت در ایران نیز اشاره کرد و افزود: پیش بینی می شود بیش از ٣٥ درصد مردم در سرشماری به شکل اینترنتی مشارکت کنند.
این کارشناس آمار به سطح بین المللی آمارها نیز اشاره کرد و گفت: در نظام بین المللی آمار رسمی، اهمیت استانداردهای آماری تا آنجاست که در اصل نهم آن - که توسط بخش آمار سازمان ملل تهیه و ابلاغ شده و به عنوان منشور مهمی توسط همه سازمان های آماری ملی جهان مورد استناد است- به طور مشخص استانداردهای آماری را اشاره می کند.
وی توضیح داد: با استفاده از استانداردهای آماری بین المللی، طبقه بندی های استاندارد و سایر استانداردها از دیرباز مورد توجه سازمان های بین المللی بوده است، بنابراین، سازمان های بین المللی برای پدیده های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، استانداردها را تهیه و استفاده از آنها را به کشورهای عضو توصیه کرده اند.
شباک گفت: استانداردهای آماری ارائه شده توسط کمیسیون آماری سازمان ملل(UNSD)، سازمان بین المللی کار(ILO)، صندوق بین المللی پول(IMF)و سازمان همکاری اقتصادی و توسعه(OECD) و ...، نمونه هایی از سازمان های بین المللی مرجع است که در موضوع های مختلف استانداردهای آماری را ارائه داده اند. 
به گفته شباک، از سوی دیگر کمیسیون آمار سازمان ملل نیز در دستورالعمل هایی که برای اجرا به همه مراکز آماری جهان توصیه می کند، به صراحت بر وجود یک واحد سازماندهی شده مسئول برای توسعه استانداردهای آماری و همچنین پشتیبانی کردن از برنامه های حوزه های آماری در توسعه استانداردهایی که پیشتر وجود نداشته اند یا به هنگام نبوده اند، تاکید می کند. 
وی با اشاره به تعاریف آماری در سطح ملی گفت: در بند «و» از ماده سه قانون تأسیس مرکز آمار ایران، تهیه تعاریف، تعیین مفاهیم، معیارها و طبقه بندی های آماری برعهده این مرکز گذاشته شده و ماده هشت همان قانون، وزارتخانه ها، موسسه های دولتی و شرکت های وابسته به دولت را ملزم به تبعیت از تعاریف و مفاهیم، روش ها، معیارها و طبقه بندی های مرکز آمار ایران کرده است.
به گزارش ایرنا، هشتمین سرشماری کشور به دو شکل اینترنتی و حضوری برگزار می شود.
سرشماری اینترنتی از روز گذشته (سوم مهرماه) شروع شده که تا 24 مهرماه ادامه دارد. خانوارهایی که اطلاعات خود را از طریق سامانه اینترنتی www.sarshomari95.ir وارد کنند دیگر نیازی نیست در سرشماری حضوری شرکت کنند.
همچنین پس از پایان سرشماری اینترنتی، کدی به فردی که اطلاعات را وارد سامانه کرده است داده می شود که خانوار باید در حفظ این کد کوشا باشد؛ زمانی که مامور سرشماری به درب خانه آنها مراجعه کرد با دادن کد به مامور، دیگر سرشماری حضوری نخواهند شد.
کارشناسان مرکز آمار ایران معتقدند، در صورتی که 35 درصد از خانوارهای کشور در سرشماری اینترنتی مشارکت کنند، ایران در زمره کشورهای توسعه یافته به لحاظ آماری قرار می گیرد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها