بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۶۸۹۴۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳
تدبیر24: شبکه خبری "بلومبرگ" با انتشار گزارشی به تحلیل نظر اخیر مقام معظم رهبری درباره نامزدی احتمالی یک چهره سیاسی که بسیاری از رسانه ها از آن به عنوان کسب اجازه احمدی نژاد از ایشان یاد کرده اند پرداخته است.

به گزارش روزنو، این شبکه خبری می نویسد:"مقام عالی رهبری ایران به محمود احمدی نژاد رییس جمهوری سابق توصیه کرده اند که در انتخابات سال اینده نامزد نشود. ایشان معتقدند که در صورت نامزدی او فضا قطبی می شود و این به نفع کشور نیست. ایشان اشاره کردند که این به معنای حکم و دستور نبوده بلکه نظر شخصی ایشان در راستای منافع کشور بوده است. 
این پیامی است که از یک فایل صوتی منتشر شده در خبرگزاری فارس دریافت شده است. این فایل گمانه زنی های صوت گرفته درباره این که احمدی نژاد خواستار نامزدی در رقابت های انتخاباتی بود را تقویت می کند و هم چنین مشخص می کند که این گمانه زنی نیز درست بوده است که او قادر به کسب حمایت رسمی و عمومی نخواهد بود. این پرسش اما هنوز مطرح است که چه کسی در جریانات تندرو حاضر به حمایت از اوست. حسن روحانی رییس جمهوری کنونی در دور اول زمامداری خود موفق شد توافق هسته ای را سال گذشته با قدرت های جهانی به سرانجام برساند و تحریم های اقتصادی فلج کننده علیه ایران پایان یابد. تقریبا به نظر می رسد انتخاب مجدد او در دور بعدی قطعی شده است".
بلوبرگ در ادامه می نویسد:"احمدی نژاد در طول دوره دوم ریاست جمهوری خود با مقام های مذهبی درگیر شد و اظهارات تندش در حوزه سیاست خارجی سبب منزوی شدن بیش تر جمهوری اسلامی ایران شد. 
"محجوب زویری" استادیار در حوزه تاریخ و سیاست خاورمیانه در دانشگاه قطر در این باره می گوید:"او شانسی در درون نظام سیاسی ایران ندارد. روحانی اما از سوی دیگر یکی از فرزندان اصلی بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران قلمداد می شود یکی از نزدیک ترین افراد به ایشان و به نظر می رسد نسل اولیه انقلاب از ادامه کار او خرسند خواهند بود".
بلومبرگ در ادامه اما اشاره می کند در حالی که توافق هسته ای سبب افزایش امکان فروش نفت ایران در بازارهای جهانی شد و درهای آن کشور به سوی سرمایه گذاری خارجی را باز کرد اما هم چنان مردم ایران منتظر فراهم شدن شرایط بهتر معیشتی هستند و به نظر می رسد حس سرخوردگی در میان ایرانیان افزایش یافته است. 
این شبکه خبری می نویسد:"در نتیجه نظرسنجی ای که در ماه جولای منتشر شده بود نارضایتی در حال رشد بود. نظرسنجی مربوط به ایران پال مرکزی در تورنتو بود که برای مرکز مطالعات امنیت و مسائل بین الملل دانشگاه مریلند فعالیت می کند و ارزیابی اش مبتنی بر این بود که وضعیت معیشتی مردم تغییر چشگیری نکرده است. تنها 42 درصد از پاسخ دهندگان گفته بودند که وضعیت بهتر شده است این در حالیست که سال گذشته 57 درصد چنین نظری را داده بودند. نزدیک به سه چهارم پاسخ دهندگان گفته بودند که روحانی تا حدودی و یا بسیار ناموفق در کاهش نرخ بیکاری بوده است. نتیجه نظرسنجی نشان داد در صورتی که پیش از توافق هسته ای نگاه بسیار مثبت به روحانی 61 درصد بوده در این میان پس از برجام این میزان به 38 درصد کاهش یافته است. با این حال، طیفی تقریبا قوی در حدود کمتر از 20 درصد نسبت به عملکرد روحانی ابراز نارضایتی شدید کرده اند".
بلومبرگ در ادامه اشاره می کند که اوایل این ماه نیز انتشار بیانیه ای از سوی سردار سیلمانی در این باره که او گفته بود دوست دارد تا پایان عمر سرباز ولایت باقی بماند نوعی واکنش تند در مقابل گمانه زنی در رسانه ها در این باره بود که او ممکن است نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود. این خبرگزاری می نویسد:"محبوبیت سردار سلیمانی بسیار بالاست او اصلی ترین چهره ایرانی است که علیه تروریست های سنی افراطی اقدام می کند".
این شبکه خبری در ادامه به نقل از فواد ایزدی استاد مطالعات بین المللی در دانشگاه تهران می گوید که در فقدان احمدی نژاد میان محافظه کاران افراطی و اصولگرایان میانه رو اختلاف ایجاد می شود و بخشی از اصولگرایان به اردوگاه روحانی می پیوندند با این حال، او معتقد است که این موضوع لزوما به نفع روحانی نیست چرا که احمدی نژاد می تواند از نامزدی حمایت کند که مشابه او فکر می کند و با مشکل رد صلاحیت احتمالی احمدی نژاد نیز مواجه نیست. ایزدی می گوید مطمئن است در حال حاضر نیز شمار قابل توجهی از نامزدهای احتمالی در حال ملاقات با احمدی نژاد هستند.به گزارش روزنو،زویری اما باور دارد که در انتخابات بعدی شاهد بیش از یک نامزد از سوی محافظه کاران و اصلاح طلبان خواهیم بود. او اما معتقد است ک این موضوع موجبات اضطراب کمی را برای روحانی به منظور نامزدی در انتخابات فراهم خواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها