بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۶۸۹۷۰
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۶
رییس اتحادیه سوهانی و حلوایی استان قم با بیان اینکه در استان قم بیش از 800 واحد تولید سوهان وجود دارد و بیش از 4 هزار نفر در این واحدها مشغول به کار هستند، اظهار داشت: این صنعت اصیل و درآمدزا می تواند به عنوان یک تولید بومی مورد توجه جدی قرار گرفته و جایگزین بسیاری از صنایع آلاینده شود.
   تدبیر24:رییس اتحادیه سوهانی و حلوایی استان قم از راه اندازی موزه سوهان و نامگذاری یکی از میادین شهر قم با عنوان سوهان خبر داد.

به گزارش ایرنا، امیر پوریزدی سه شنبه شب در جلسه بنیاد قم پژوهی در مجتمع آموزشی طلوع مهر قم افزود: سوهان بیش از 100 سال قدمت داشته و یکی از اصیل ترین شیرینی های کشور است که به عنوان نماد استان قم و نخستین سوغات زائران شناخته می شود و ما به دنبال جهانی کردن این برند هستیم.

وی با اشاره به ثبت سوهان زرند کرمان در زمره آثار ملی ناملموس، بر قدمت و اصالت بی نظیر سوهان قم تاکید کرد و گفت: شناسایی پیشینه و تاریخچه، اصطلاحات و واژگان صنعت سوهان قم که تاکنون آنگونه که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته، در دستور کار است و دستگاه های قدیمی و سنتی سوهان پزی در قم احیا و نگهداری می شوند.

رییس اتحادیه سوهانی و حلوایی استان قم با بیان اینکه در استان قم بیش از 800 واحد تولید سوهان وجود دارد و بیش از 4 هزار نفر در این واحدها مشغول به کار هستند، اظهار داشت: این صنعت اصیل و درآمدزا می تواند به عنوان یک تولید بومی مورد توجه جدی قرار گرفته و جایگزین بسیاری از صنایع آلاینده شود.

وی با بیان اینکه سوهان قم به حدود 40 کشور جهان صادر می شود، بر ضرورت توسعه صادرات و ارسال محصولات بیشتر و با کیفیت بالاتر به بازارهای هدف تاکید کرد و گفت: عدم ثبات بازار و قیمت مواد اولیه، کاهش نیروی انسانی ماهر و عدم تمایل جوانان به اشتغال در صنعت سوهان و عدم برنامه ریزی جهت صادرات این محصول ارزشمند از جمله مشکلات این صنعت بشمار می رود.
پوریزدی با اشاره به صادرات اندک سوهان قم به کشورهای غربی به دلیل قند و چربی موجود در این محصول و عدم تمایل آنها به استفاده از این محصول پرانرژی، خاطرنشان کرد: نرخ شناور سوهان در قم باعث ایجاد رقابت میان برندهای معروف سوهان قم شده و تعداد بسیار اندکی واحدهای متخلف وجود دارند که از مواد نامرغوب برای تولید سوهان استفاده می کنند که به شدت مورد کنترل و ارزیابی قرار می گیرند.

وی در پایان با بیان اینکه آب قم یکی از رمزهای مطلوبیت و موفقیت سوهان قم است، نداشتن راهکاری برای ماندگاری طولانی تر سوهان را مورد توجه قرار داد و گفت: شیوه تولید سوهان با گذشته تفاوت چندانی پیدا نکرده است و ما برای رسیدن به سطح بالاتری از تولید و صادرات سوهان، باید برای رسیدن به کیفیت بالاتر و بسته بندی هرچه جذاب تر تلاش کنیم.

سوهان نوعی حلوا بوده که از جوانه گندم تهیه می شود و بیشترین و متنوع ترین نمونه آن در استان قم تهیه و تولید شده و مشهورترین سوغات قم به شمار می رود و به شکل ها و انواع مختلفی نظیر عسلی، کنجدی، حلوایی، بادامی، گزی، لقمه، کره ای، پشمکی، دسر و غیره تولید و عرضه می شود. 
برچسب ها: تدبیر24 ، سوهان
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها