بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۶۹۰۰۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹
  تدبیر24: دکتر پرویز کردوانی جغرافیدان و استاد دانشگاه تهران و پدر کویرشناسی ایران معتقد است آب در ایران همانند یک کودک بی پدر و مادر است.

سایت "نواندیش" در گفت و گو با این استاد دانشگاه بحران آب در ایران را مورد واکاوی قرار داده است.  دکتر کردوانی: آب در ایران مانند کودک بی پدر و مادر است

جغرافیدان برجسته ایران در پاسخ به این سوال که چرا در ایران ما شاهد بحران آب هستیم، گفت: "در اصل مدیریت بد بود که بحران آب را در کشور ما به وجود آورد. در گذشته‌ای نه چندان دور توسعه شهرها، صنایع و حفر چاه‌ها بدون برنامه‌ریزی‌های دقیق در دستور کار قرار گرفت، تا جایی که اکنون شاهد وضعیت اسف‌بار در زمینه آب هستیم."


او با اشاره به این موضوع که ساختن سدها با هدف جلوگیری از هرز رفتن آب انجام شد و این آب در اختیار شهرهای مختلف مانند یزد، اصفهان و... قرار گرفت،ادامه داد: فرهنگ‌سازی در مورد این موضوع که آب کم است و این آب از جاهای دیگر به شهر شما آورده شده است و باید با مدیریت از آن بهره برد، در دستور کار قرار نگرفت.


کردوانی تصریح کرد: پس از وارد کردن آب شهرهای دیگر به یزد و اصفهان و... آنها بر اثر نبود فرهنگ استفاده درست از آب از آن در کارواش‌ها و فضای سبز استفاده کردند و به این ترتیب بر دامنه مشکلات افزوده شد.


او به این موضوع اشاره کرد که با ادامه توسعه شهرها، روستائیان هم به شهرها آمدند و گفت: بر اثر افزایش استفاده از آب و عدم اطلاع‌رسانی مناسب در این زمینه، بحران آب به وجود آمد.


استاد دانشگاه تهران درباره استفاده نادرست از آب در شهرهای مختلف گفت: مثلاً، در اصفهان که شهر کم آبی به شمار می‌رود تا شعاع 50 کیلومترصنایع توسعه یافته‌اند و آنها نیاز به آب دارند و این موضوع بحران آب را تشدید می‌کند.


این جغرافیدان برجسته در پاسخ به سوالی درباره " درست بودن سیاست های مقابله با بحران آب با اشاره به نادرست بودن این سیاست ها گفت:  اکنون که کشور با بحران آب مواجه شده، مسئولان برخورد با بخش کشاورزی را در دستور کار قرار داده‌اند و این سیاست غلط است.


وی ادامه داد: اکنون از حفر چاه‌ها در روستاها و در بخش‌های کشاورزی ممانعت می‌شود، امّا، حفر چاه‌ها در بخش‌های شهری همچنان ادامه دارد و این به معنای مدیریت نادرست است.


این جغرافیدان ایرانی تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود که 92 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، دروغ است و اگر هم در این بخش آب زیادی مصرف می‌شود، اکنون همین آب را دارند به بخش‌های شهری تزریق می‌کنند و این اقدامی نادرست است.


او با اشاره به این موضوع که در حال حاضر در شهرها هیچ اقدامی برای مقابله با هدر رفت آب انجام نمی‌شود و فقط به بخش کشاورزی تمرکز کرده‌اند، گفت: راه درست این است که به تمامی بخش‌ها به یک اندازه توجه کنند و از هدر رفتن آب در تمامی بخش‌ها جلوگیری کنند.


پدر کویرشناسی ایران در پاسخ به این سوال که مدیریت نکردن بحران آب چه مشکلاتی را برای کشور به دنبال خواهد داشت، گفت: بدترین نوع وابستگی به خارج، وابستگی در زمینه مواد غذایی است و کم کردن آب بخش کشاورزی به معنی وابسته شدن ایران به کشورهای خارجی در این زمینه است.


وی ادامه داد: از سویی دیگر، وقتی بخش کشاورزی آسیب ببیند روستائیان به شهرها می‌آیند و آنها نیز به خیل مصرف‌کنندگان اضافه می‌شوند.


او تصریح کرد: دیگر برای انجام اقدامات پیشگیرانه در زمینه بحران آب دیر شده است، امّا، اگر باز هم دولت بخواهد اقدامی انجام دهد باید سیاست‌هایی سنجیده و با برنامه‌ریزی دقیق را در دستور کار قرار دهد. 


وی ادامه داد: باید وزارت جهاد کشاورزی فعال شود و بذر اصلاح شده را در اختیار کشاورزان قرار دهد تا با افزایش راندمان زمین‌های کشاورزی، مصرف استفاده از آب کاهش یابد.


جغرافیدان ایرانی تصریح کرد: اگر قرار است که در بخش کشاورزی از سهم آب کاسته شود، باید امکانات به کشاورزان داده شود تا تولید کاهش نیابد، مثلاً، ارائه بذر و کود اصلاح شده به آنها باید در دستور کار قرار گیرد.


وی تصریح کرد: از سویی دیگر، اگر در بخش خانگی، شهری و صنایع هم از سهم آب می‌کاهند باید امکانات در اختیار آنها قرار دهند، مثلاً، در بخش خانگی وظیفه دولت است که شیرهای کم‌مصرف، دوش‌های کم‌مصرف و... را در اختیار مردم قرار دهد. از سویی دیگر، نهادهای مربوطه نباید به ساختمان‌ها تا زمانیکه تمهیدات مربوط به مدیریت استفاده از آب را اعمال نکرده‌اند، مجوز پایان کار بدهند.


کردوانی تصریح کرد که شهرداری‌ها باید کاشت چمن‌ها را که به محیط زیست صدمه می‌زند، آب زیادی مصرف می‌کند و مقرون به صرفه نیست را از دستور کار خودش خارج کند. از سویی دیگر، نباید گونه‌های گیاهی و درخت‌هایی که نیاز به آب زیادی دارند، کاشته شوند و باید سیاست‌های مدیریت استفاده از آب به صورت منسجم و یکپارچه در کشور به اجرا گذاشته شود.


وی خاطرنشان کرد که حتی سدها هم نیاز به مراقبت و نگهداری دارند و اگر این موضوع مورد توجه قرار نگیرد در آینده برای ساکنین شهرهایی که در اطراف این سدها هستند، مشکلات عدیده‌ای به وجود می‌آید.


پدر کویرشناسی ایران گفت: رسوب‌گیری سدها، اقدامی مهم است که باید دولت آن را مورد توجه قرار دهد و از طریق شست و شوی هیدرولوژیک، رسوب‌گیری انجام شود تا در آینده خطرات عدیده جامعه را تهدید نکند.


استاد برجسته دانشگاه تهران در پایان تصریح کرد: آب در ایران مانند یک کودک بی پدر و مادر به حال خود رها شده است و به نظر بنده، تنها راه برای مقابله با این بحران در کشور این است که آب تمامی بخش‌ها اعم از شهری، صنایع و کشاورزی به صورت همزمان کاهش یابد و در طرف مقابل امکانات لازم در اختیار این حوزه‌ها قرار گیرد.
برچسب ها: تدبیر24 ، کردوانی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها