بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۶۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۶
اعتراض به سخنران 13 آبان
برخي نمايندگان انتخاب جليلي را دهن‌كجي به مذاكرات هسته‌اي دانستند
تدبیر24: سیزده آبان ۹۲ با تمام حرف و سخن‌هایی که با خود داشت سرانجام فرارسید. مردم استکبارستیز ایران بار دیگر به صحنه آمدند تا نشان دهند که ابتدا طرفدار و پشتیبان رهبر، نظام و دولت مورد حمایت رهبری هستند و از سوی دیگر نيز نفرت خود را نه تنها نسبت به آمریکا بلکه نسبت به هر مستکبری که قصد داشته باشد جلوی پیشرفت ایران اسلامی‌را بگیرد، اعلام کنند. پیر، جوان، مرد و زن اعم از دانش آموز ودانشجو گرفته تا مقامات کشوری و لشکری همه آمدند تا بگویند در برابر دشمن همه با هم یک صدا هستند.همه چيز خوب پيش مي‌رفت تا اينكه ناگهان صدايي پشت بلندگو نام سعيد جليلي را فرياد كرد . از مدت ها پيش عزت ا... ضرغامي‌به عنوان سخنران مراسم معرفي شده بود.اين اقدام فضاي آرام راهپيمايي را به صحنه انتقاد برخي نمايندگان و چهره هاي سياسي تبديل كرد.
 مردم با تدبیر در راه اميد
 مردم با تدبیر آمده بودند تا به امید کشور در رسیدن به اهداف کمک کنند. از حدود ساعت ۸صبح قطره قطره جمع می‌شدند تا به دریای حمایت از جمهوری اسلامی‌بپیوندند. در ابتدای راه دانش آموزانی كه به همراه مسئولان خود یک روز را در بیرون از مدرسه تجربه می‌کردند با فریاد‌های خود که برخی از آن‌ها شاید معنای گفته‌های خود را درک نمی‌کردند و نمی‌دانستند که چه ضربه‌ای به پیکره دشمن می‌زنند به راهپيمايي مشغول بودند.
 افراط و اعتدال در كنار هم
هر چه به جایگاه برگزاری مراسم نزدیک می‌شدیم چهره‌های سیاسی بیشتر به چشم می‌آمدند. از سیاستمداران، نمایندگان مجلس گرفته تا اهالی رسانه مانند حسین شریعتمداری نیز آمده بودند. دولتمردان قدیم و جدید نیز در صحنه حضور داشتند. محمد شریعتمداری، فرجی دانا، فانی و حسینی وزیر بهداشت از دولت یازدهم و کامران دانشجو و زریبافان نیز از دولت سابق آمده بودند تا نشان دهند در سیاست‌های کلی نظام اهالی سیاست هیچ تفاوت دیدگاهی ندارند. مرگ‌برآمريكا تاثيري بر مذاكرات ندارد بیشترین صوتی که به گوش می‌رسید شعار پر سر و صدای «مرگ بر آمریکا» بود. شعاری که با وجود اينكه محمد جواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان و سكاندار مذاكرات اعلام كرده كه اين شعار هيچ تاثيري بر نتيجه و كار مذاكرات ندارد برخی‌ها از طنین آن ترس داشتند و اعلام می‌کردند این شعار مانعی بر سر راه ادامه مذاکرات است و بعضی دیگر هم این شعار را سبب موفقیت و کسب درآمد برای کشور می‌دانستند. این تفاوت دیدگاه مانع از حضور تفکر‌های سیاسی مختلف در این همایش عمومی‌نشد و در همین راستا حدادعادل که راهپیمایی ۱۳ آبان را موجب تقویت موضع ایران در مذاکرات هسته‌ای می‌داند، گفت: حضور پرشکوه مردم در مراسم روز ۱۳ آبان موجب تسهیل هر چه بیشتر کار دیپلمات‌های ایرانی در مذاکرات هسته‌ای می‌شود.
 صداقت آمريكايي عامل حذف شعار مرگ
در حالي كه سرتاسر مسير راهپيمايي پر از بيلبورد معروف "صداقت آمريكايي" بود، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با توصیه‌ای برادرانه در راستاي صداقت داشتن واشنگتن به سران آمریکا گفت: اگر می‌خواهند شعار مرگ توسط ملت ایران سر داده نشود، راه ساده‌ای دارد؛ آن‌ها باید از سر راه پیشرفت ملت ایران کنار بروند. زماني كه مجري برنامه قصد قرائت بيانيه و قطعنامه مراسم را داشت، مردم دست از همهمه كشيدند تا با تایيد قطعنامه تكبير سر دهند.در اين قطعنامه نيز مردم ايران مانند ادوار گذشته تنها بر حقوق خود تاكيد داشتند و هيچ حق اضافي از دنيا نخواستند.
 رسم رفاقت بعد از رقابت
بازار گفت‌و‌گو‌های حاشيه‌ای داغ بود تا همزمان با دانش آموزي كه برای جلب توجه عکاسان و فیلمبرداران به همراه عكسي از درخت چنار کنار خیابان طالقانی بالا رفته بود، سعید جلیلی نیز به جاي ضرغامي‌به جایگاه رفت و با یادی از امام (س) و شهدا جنایات آمریکا را بازگو کرد و در ادامه گفت: همه ملت باید یکپارچه در مبارزه با استکبار و مقابله با سیاست‌های خصمانه پشتیبان دولت و تیم مذاکره‌کننده باشند تا آن‌ها بتوانند از حقوق ملت ایران دفاع کنند. سخنان جليلي به نوعي نمايانگر آن بود كه رعايت نزاکت در گفتار سياسي بعد از انتخابات امسال به كلي تغيير كرده است و بسته به اينكه جليلي يا روحاني پشت بلند گو بيايند ديگر با وجود اختلاف نظر به يكديگر توهيني نمي‌كنند.
 جليلي و دهن كجي به مذاكرات
البته تمام مسائل به اينجا ختم نشد.نمايندگان اصولگراي مجلس كه از سخنراني جليلي دل خوشي نداشتند زبان به انتقاد باز كردند. غلامرضا اسدالهي، عضو كميسيون برنامه و بودجه با انتقاد شديد از انتخاب جليلي به عنوان سخنران به «قانون» گفت: هر کس به جمهوری اسلامی‌ظلم کند ما مرگ او را از خدا می‌خواهیم و ظلمی‌که آمریکا در گذشته كرده و حال نيز در چارچوب تحريم ها بر ما دارد طبيعي است تا مردم ما از اين كشور ابراز انزجار کنند.همان‌طور كه دیروز همه مردم از هر گروه‌ سياسي و با همه سلایق آمده بودند.از سوي ديگر نيز رهبر معظم انقلاب و نمایندگان مجلس حمایت خود را از تیم مذاکره کننده اعلان کردند و همه چیز آماده یک راهپیمانی مناسب بود تا جایی که مسئولان برقراری مراسم با عوض کردن سخنران، مراسم را به حاشیه بردند. انتقاد ما این است که مدت‌ها قبل مشخص شده بود که سخنران مراسم آقای ضرغامی‌از دانشجویان پیرو خط امام هستند که نا‌گهان در دقیقه نود و هنگامی‌که همگی منتظر سخنرانی ایشان بودند، سعید جلیلی روی جایگاه رفت و ایراد سخنرانی کرد. نكته اينجاست كه حول محور آقای جلیلی حساسیت‌هایی است و از آنجا که شیوه مذاکرات با قبل به کلی فرق کرده است بهتر بود که وی سخنرانی نمی‌کرد. از سوی دیگر اصولگرایان مواضع پایداری را قبول ندارند چراكه وی برای اصولگرایان چالش ایجاد کرد و مسبب شکست اصولگرایان در انتخابات است. از آنجايي كه مواضع جليلي با دولت يازدهم تفاوت دارد سخنراني وی حاشیه ها را دامن زد و این کار دهن‌کجی به مذاکرات و تیم مذاکره کننده بود و شورای هماهنگی تبلیغات باید پاسخگو باشد و بعید نیست که پایداری برای حضور جلیلی در مراسم لابی کرده باشد.
 سخنراني مهم نيست!
در همين راستا عزت ا... یوسفیان ملا نيز در گفت‌وگو با «فردا » با بیان اینکه بهتر بود یک مقام مسئول، سخنرانی این روز ملی را بر عهده می‌گرفت، اظهار داشت: باید کسی را به این مراسم دعوت می‌کردند که در شرایط فعلی مسئولیتی بر عهده داشت. آقای ضرغامی‌که قرار بود سخنران ویژه این مراسم باشد خود عضو شورای امنیت ملی، رئیس سازمان صدا و سیما و جزو دانشجویان پیرو خط امام بوده است. این نماینده مجلس شورای اسلامی‌همچنین خاطر‌نشان کرد: البته سخنرانی مراسم اهمیت چندانی ندارد و آنچه مهم است، قطعنامه‌ای است که در این روز صادر می‌شود. مهدی دوات گری نيز گفت: بهتر بود مسئولان برگزار کننده، مراسم را بر اساس برنامه ای که از پیش تعیین شده بود پیش می‌بردند. این قبیل تصمیم گیری های ناگهانی جای تامل دارد و باید پیگیری شود. نماینده مردم مراغه در مجلس شورای اسلامی‌در بخش پایانی اظهارات خود خاطر نشان کرد: هر کس که سخنرانی مراسم 13 آبان را بر عهده می‌گیرد فقط موظف است مواضع نظام و رهبری را پیگیری کرده و نباید فراتر از چارچوب ترسیمی‌رهبری عمل کند. هیچ کس حق ندارد به بیان مواضع شخصی خود بپردازد و همه دیدیم که رهبری انقلاب چگونه به صورت شفاف از مواضع دیپلماتیک دولت حمایت کردند.
 عطر محرم در فضاي سيزدهم
در انتهای مراسم نیز شرکت کنندگان از آنجا که ایام عزاداری سالار شهیدان در پیش است با مداحی مراسم را به اذان ظهر پیوند زدند و بعد از اقامه نماز محل را ترک کردند.
 سامان صابريان
منبع:روزنامه شرق


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها