بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۶۹۶۰۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳
  تدبیر24: سیاست‌های کلی انتخابات از سوی مقام معظم رهبری که روز شنبه از سوی ایشان به رؤسای سه قوه ابلاغ شد، همچنان اظهارنظر فعالان سیاسی و همچنین مسئولان نظامی را در پی دارد. 

روز گذشته، سردار رسول سنایی‌راد، معاون سیاسی سپاه، در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: «ابلاغ رسمی این سیاست‌ها از سوی رهبری انقلاب، تأکیدی بر ضوابطی است که همواره تاکنون در جمهوری اسلامی وجود داشته است. درهمین‌راستا سپاه پاسداران انقلاب نیز از اجرای این سیاست‌ها استقبال می‌کند و خود را مانند سایر نیروهای مسلح موظف و مکلف به رعایت قانون می‌داند».

او با تأکید بر اینکه بند ١٦ سیاست‌های کلی انتخابات به این معنا نیست که الزاما پیش از ابلاغ این سیاست‌ها، مسئله‌ای یا تخلفی صورت گرفته باشد یا در آینده بخواهد مسئله خاصی اتفاق بیفتد، افزود: «این بند بر ممنوعیت ورود نیروهای مسلح و قوای سه‌گانه اعم از وزارتخانه و دستگاه‌های تابعه به امر مهم انتخابات تأکید کرده است و صرفا مربوط به نیروهای مسلح نیست. نیروهای مسلح پیش از ابلاغ این سیاست‌ها نیز مقید به ضوابطی بودند که هم از سوی امام‌خمینی(ره) و هم از سوی مقام معظم رهبری خطاب به نمایندگان‌شان و به طور عام به نیروهای مسلح و شاید به‌طور خاص به سپاه پاسداران توصیه شده بود. ابلاغ این سیاست‌ها تأکیدی بود بر آنچه در گذشته هم وجود داشته است».

سردار سنایی‌راد در ادامه با تأکید بر لزوم تمایز قائل‌شدن میان فعالیت و دخالت سیاسی با تبیین و روشنگری، با بیان اینکه «باید مرز میان این دو مشخص شود»، بیان کرد: «گاهی امر تبیین و روشنگری از نگاه برخی فعالان سیاسی به‌عنوان فعالیتی سیاسی تلقی می‌شود؛ این در حالی است که نیروهای مسلح باید همان‌طور که در خارج از مرزها شناخت خوبی از عرصه میدانی دارند و دشمن‌شناسی دقیقی دارند، در داخل نیز احزاب و گروه‌ها را به‌طور دقیق بشناسند تا خدای‌نکرده اگر حزبی یا گروهی انحراف پیدا کرد به‌عنوان چشمان بیدار مجموعه‌ای که حافظ امنیت و موجودیت نظام است، وارد میدان شوند».

 او با تأکید بر اینکه بیان معیارها در سیاست‌های ابلاغی رهبری منع نشده‌ است، گفت: «همواره از سوی سپاه براساس اقتضائات کشور و نگاه امام(ره) و رهبری و همچنین اولویت‌هایی که مردم قائل‌اند، ملاک‌ها و معیارهایی مطرح می‌شود، اما این مجموعه از ورود و معرفی مصداق و شخصیتی خاص اجتناب می‌کند. درهمین‌باره نیز مجموعه‌ای در درون نیروهای مسلح ازجمله سپاه وجود دارد که وظیفه‌اش پیشگیری و برخورد با کسانی است که ورود به دسته‌بندی‌ها پیدا کرده و قصد دارند تا له یا علیه اشخاص سیاسی اقدامی انجام دهند».

سردار سنایی‌راد گفت: «این مصادیق هستند که در برخورد با معیارها و ملاک‌های مطرح‌شده در ذهن مردم صلاحیت کمتر یا بیشتری پیدا می‌کنند. نیروهای مسلح معیارهای کلی را صادقانه و بدون درنظرگرفتن مصداقی برای بیان معیارهای او در جامعه مطرح می‌کنند».

سپاه روشنگری می‌کند نه دخالت
معاون سیاسی سپاه گفت: «نیروهای مسلح باید جریان‌شناس، حزب‌شناس، گروه‌شناس و شخصیت‌شناس باشند. همان‌طور که همگان به‌خاطر دارند، در اوایل انقلاب و در وقایعی نظیر ترکمن‌صحرا، کردستان و جاهای دیگر و همچنین ماجراهای منافقین، کسانی که دست بر سلاح برداشتند، ابتدا تابلوی حزبی و سیاسی بلند کرده بودند اما به سمت براندازی حرکت کردند».

سردار سنایی‌راد افزود: «چنانچه احیانا تبیین یا روشنگری صورت گیرد هیچ‌گاه به معنای مداخله و ورود به دسته‌بندی‌های سیاسی نیست؛ ما در نیروهای مسلح در شناخت و تبیین هیچ منعی نداریم و لازمه کار ما این است که احزاب و گروه‌ها را بشناسیم. همچنین وظیفه نظامی و امنیتی ما نیز این‌گونه ایجاب می‌کند. با وجود این، مهم آن است که از شخصیت حقوقی و اعتبارمان و همچنین ابزار و امکانات سازمانی‌مان همان‌گونه که منع شده‌ایم، له یا علیه اشخاص، احزاب و گروه‌های مجاز حاضر در عرصه رقابت‌های سیاسی استفاده نکنیم».

او همچنین با بیان اینکه «اعضای نیروهای مسلح مانند سایرین دارای حقوق شهروندی هستند»، بیان کرد: «نیروهای مسلح نیز مانند سایر مردم، شخصیتی حقیقی دارند؛ اما آنچه در بند شانزدهم سیاست‌های ابلاغی رهبری درباره انتخابات آمده است، مربوط به شخصیت حقوقی و جایگاه سازمانی آنهاست که خدای‌نکرده نباید له یا علیه حزب یا گروهی به کار گرفته شود».

معاون سیاسی سپاه در ادامه با بیان اینکه سپاه پاسداران در راستای اجرای سیاست‌های ابلاغی رهبری انقلاب درباره انتخابات، در انتخابات پیش‌ِرو نیز مانند سایر انتخابات‌های گذشته راهبردهای کلی نظام و رهبری را دنبال می‌کند، گفت: «سپاه پاسداران در انتخابات پیش‌ِرو راهبردهای کلی نظام ازجمله مشارکت حداکثری، حفظ احترام تأیید صلاحیت‌شدگان، آرامش در انتخابات و حفظ ثبات سیاسی جامعه و سلامت و صحت انتخابات را پیگیری و دنبال می‌کند».

سردار سنایی‌راد با تأکید بر لزوم سلامت و صحت برگزاری انتخابات، افزود: «به لطف خدا تاکنون همه انتخابات‌های جمهوری اسلامی در صحت و سلامت برگزار شده و سازوکارهایی مانند ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات نیز به‌عنوان مقوم و کمک‌کننده صحت و سلامت انتخابات مطرح و مورد توجه قرار گرفته است. درهمین‌راستا چنانچه در گذشته گاهی ابهامی به وجود می‌آمد و این ابهام امکان برداشت‌های شخصی را فراهم می‌کرد، با ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی مقام معظم رهبری، شفافیت و وضوحی ایجاد شده است که جلو هرگونه برداشت شخصی و سلیقه‌ای را می‌گیرد».

معاون سیاسی سپاه با بیان اینکه «نیروهای مسلح حافظان امنیت و زینت بلاد هستند»، گفت: «هم نیروهای مسلح باید خود از بازی‌های سیاسی دور و مبرا باشند و هم بازیگران سیاسی نباید برای برخی اهداف حقیر سیاسی، مقطعی و جناحی خود، خدای‌نکرده به بهانه‌های متعدد موجب ایجاد مسائلی شوند که به ابهت نیروهای مسلح که سرمایه‌ای برای کل نظام محسوب می‌شوند، خدشه‌ای وارد شود».

سردار سنایی‌راد همچنین با انتقاد از برخی حاشیه‌ها در انتشار خبر مربوط به ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی رهبر انقلاب افزود: «برخی نشریات بدون نگاه به کلیات یک بند از سیاست‌های ابلاغی فقط به ابتدای آن بند که منع نیروهای مسلح از ورود به انتخابات است، پرداخته‌اند. این در حالی است که براساس این بند علاوه بر نیروهای مسلح، قوای سه‌گانه اعم از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های تابعه آنها، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی، سازمان‌ها، نهادها و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی نیز ورودشان در دسته‌بندی‌های سیاسی و جناحی انتخاباتی و جانبداری از داوطلبان منع شده است».

او گفت: «اینکه رسانه‌ها فقط به بحث منع ورود نیروهای مسلح به انتخابات پرداخته‌اند، خود یک نوع القا در جامعه ایجاد می‌کند و در ذهن مخاطب این‌گونه می‌نشیند که نکند در گذشته اتفاقی افتاده است؛ این در حالی است که این ممنوعیت برای کلیه مجموعه‌هایی است که از بیت‌المال ارتزاق می‌کنند و به نوعی اعتبار حقیقی آنها از کلیت نظام است».

منصوری‌آرانی: امام(ره) تأکید داشتند نیروهای مسلح «سیاسی‌بازی» نکنند
عباسعلی منصوری‌آرانی، نماینده مجلس نهم و از فرماندهان سابق ارتش نیز در گفت‌وگو با ایسنا با تأکید بر اینکه نیروهای مسلح باید از بازی‌های سیاسی مصون بمانند، گفت: «امام خمینی(ره) همواره تأکید داشته‌اند که نیروهای مسلح در کشور باید فهم سیاسی داشته باشند، اما سیاست‌بازی نکنند. امام(ره) همواره در مورد ممنوعیت ورود نیروهای مسلح به سیاست، تأکید داشته‌اند و حتی در کنار ممنوعیت‌های قانونی، آن را حرام شرعی دانسته‌اند».

این نماینده سابق مجلس با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت ورود نیروهای مسلح و قوای سه‌گانه از دسته‌بندی‌های سیاسی و جناحی انتخاباتی، افزود: «با توجه به اینکه نیروهای مسلح در کشور دارای قدرت و سلاح هستند، ورود آنها به سیاست و مباحث انتخاباتی برای کشور و نظام خطرناک و جبران‌ناپذیر خواهد بود».

او افزود: «اگر در جامعه این تصور ایجاد شود که نیروهای مسلح از یک کاندیدای خاص در انتخابات حمایت می‌کند، آسیب‌های بسیاری برای نظام و اعتماد عمومی خواهد داشت. عملکرد نیروهای مسلح باید به نحوی باشد که نقش خود به‌عنوان تکیه‌گاه تمام احزاب و جریان‌ها را در اذهان مردم حفظ کنند و در غیر این صورت قانون باید به‌شدت نظارت کند و اجازه ندهد که از پول ملت به جای سربازی برای ملت، در جهت منافع جناحی استفاده شود».

سهیلا جلودارزاده، نماینده اصلاح‌طلب مجلس نیز با تأکید بر اینکه بعد از ٣٨ سال قوانین مربوطه نیاز به بازنگری دارد، به ایسنا گفت: «این سیاست‌ها تذکر و تأکید بر اصول یا قوانین و مقرراتی است که باید اجرائی شوند». او با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی رهبری، افزود: «در کشور ما به‌طور معمول هر دو سال یک بار انتخابات برگزار شده و بعد از برگزاری هر انتخاباتی مسائلی مطرح و بی‌اعتمادی‌هایی خود را نشان داده است. این سیاست‌ها هشداری بود برای اینکه دولت هرچه‌زودتر لایحه جامع انتخابات را ارائه دهد و با آسیب‌شناسی خوبی که انجام شده و خواهد شد، انتخابات بعدی مورد قبول تمام اقشار جامعه و آرام باشد».

کدخدایی: این ابلاغیه می‌تواند مشکلات تقنینی را رفع کند
همچنین سخنگوی شورای نگهبان نیز درباره سیاست‌های کلی انتخابات گفت: «مقام معظم رهبری با توجه به جمیع شرایط و وضعی که با آن مواجه بودیم، سیاست‌های کلی انتخابات را بسیار خردمندانه ابلاغ فرمودند که این سیاست‌ها می‌تواند بسیاری از مشکلات ما را در حوزه انتخابات به‌ویژه در زمینه تقنین رفع کند».

به گزارش ایرنا، عباسعلی کدخدایی این ابلاغیه را چشم‌اندازی روشن برای آینده کشور دانست و افزود: «بندهای ١٨گانه این سیاست‌ها در حوزه بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات، تسهیل وظایف دستگاه‌های مجری و ناظر، فرهنگ‌سازی و فعالیت احزاب و حرکت به سمت اجرای عدالت انتخاباتی را فراهم می‌کند. کاستی‌های بسیاری در قوانین و مقررات انتخابات وجود داشت که سبب مشکلاتی برای دستگاه‌های اجرائی و نظارتی مردم و داوطلبان می‌شد».

او درباره برنامه شورای نگهبان برای تدوین شاخص‌های لازم به منظور تشخیص رجل سیاسی و رفع ابهام دراین‌باره گفت: «هرچه‌زودتر این شورا در این زمینه اقدام می‌کند. البته پیش از این بررسی‌هایی انجام شده است اما برای تبیین شرایط اصل ١١٥ قانون اساسی اقداماتی کرده‌ایم و مذاکراتی در شورای نگهبان دراین‌باره ثبت و ضبط است اما اکنون که مکلف به تبیین روشن‌تر این شرایط شده‌ایم، طبعا باید موضوع را در جلسات شورا بررسی و با نظر مساعد اعضا آیین‌نامه‌ای دراین‌باره تنظیم کنیم».
منبع: روزنامه شرق
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها