بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۶۹۶۶۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱
خبر داغ اواخر مهرماه تغيير بعضي از اعضاي كابينه است. البته از زمان شروع به‌كار دولت تدبير و اميد اعتراض به بعضي از انتخاب‌هاي آقاي رئيس‌جمهور كه تحت‌تاثير ملاحظاتي غير از شايسته سالاري انتخاب شده بودند و عملكرد بعضي از همكاران ايشان وجود داشت و انتظار مي‌رفت وقتي كابينه به نيمه راه رسيد تغييرات لازم با رعايت ملاحظات واقعي و مصلحت صورت گيرد.
  تدبیر24:  علي محمد نمازي -خبر داغ اواخر مهرماه تغيير بعضي از اعضاي كابينه است. البته از زمان شروع به‌كار دولت تدبير و اميد اعتراض به بعضي از انتخاب‌هاي آقاي رئيس‌جمهور كه تحت‌تاثير ملاحظاتي غير از شايسته سالاري انتخاب شده بودند و عملكرد بعضي از همكاران ايشان وجود داشت و انتظار مي‌رفت وقتي كابينه به نيمه راه رسيد تغييرات لازم با رعايت ملاحظات واقعي و مصلحت صورت گيرد. اما اين انتظار به حق مردم تحقق نيافت. همين يك ماه پيش وقتی خبر تغيير يكي از استانداران اكثريت اهالي آن منطقه را خوشحال كرده بود، با گذشت يكي دو هفته اتفاقي رخ نداد و شايع شد با مخالفت بعضي‌ها تغيير به تاخير افتاده يا منتفي شده. اصولا اگر انتخاب‌ها ضابطه‌مند، برنامه‌محور، با رعايت مصالح مردم، براي پاسخگويي به نيازهاي كشور و با حساب و كتاب صورت گيرد، نياز به تغيير در ميانه راه نخواهد بود، ولي اگر به هر دليلي نياز به ترميم كابينه باشد، زمان معمول اين كار، وقتي است كه دولت‌ها به ميانه راه رسيده باشد. علاوه بر آن انتخاب گزينه‌ها براي تغيير و پيش‌بيني جايگزين‌ها مي‌بايد بر اساس معيارهاي واقعي باشد. كنار رفتن وزرا اگر با خواست خودشان باشد يا اگر قرار است ارتقا يابند حكم ديگري دارد، ولي چنانچه به اجبار باشد، باید دلايل موجه داشته باشد. به هرحال رعايت موارد زير در تغيير و تحولات الزامي است: ۱- ضرورت كار؛ بدين معنا كه اگر فرد كنار نرود، ادامه كار وي خسارت بار است. ۲- رعايت زمان مناسب آن تغيير. ۳- كم هزينه بودن تغيير. تحقق اين امر منوط به الزام بند اول و رعايت بند دوم و اصل بسيار مهم در تغييرات يعني تبديل به احسن شدن هر تغييري است. به عبارت ديگر تغيير في‌نفسه قابل ارز‌گذاري نيست. تغيير اگر ضرورت داشت و تبديل به احسن شد، خوب است. خداوند با آن عظمت در آيه ۱۰۶ سوره بقره مي‌فرمايد:«من هيچ يك از آيات خود را تغيير نمي‌دهم، مگر آنكه بهتر از آن را مي‌آورم يا حداقل مثل آن‌را.» به نظر نگارنده با عنايت به اينكه شش ماه تا انتخابات رياست‌جمهوري بيشتر باقي نمانده و از هم‌اكنون جو انتخاباتي بر كشور حاكم شده و همچنین به دلیل وضعيت وزارتخانه‌هاي آموزش و پرورش و ورزش و جوانان در مقايسه با ساير دستگاه‌هاي همطراز خود، ضرورت تغيير در آنها احساس نمي‌شود. زمان تغيير مناسب نيست. در عین حال، چون از جايگزين‌ها اطلاعي در دست نيست، نمي‌دانيم تبديل به احسن خواهد شد يا خير. در مجموع از خبرهای منتشر شده چنين برمي‌آيد كه اين تغييرات چندان اصالت ذاتي نداشته باشد. براي رفع بخشي از اين ابهامات و نگراني‌ها پيشنهاد مي‌شود آقاي رئيس‌جمهور دلايل اين كنار رفتن‌ها را براي مردم بازگو و جايگزين‌ها را معرفي کنند.
* نايب‌رئيس مجمع نمايندگان ادوار
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها