بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۶۹۸۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹
محمد هاشمی:
  تدبیر24:  رئیس دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: طبق بند پنجم سیاست‌های کلی انتخابات باید از وعده‌های غیرعملی و عوام فریبانه برخی نامزدهای انتخاباتی جلوگیری کرد.

محمد هاشمی رفسنجانی رئیس دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات و چگونگی تنظیم قانون در ارتباط با فعالیت احزاب در انتخابات‌ها، اظهار کرد: کشور ما یک کشور حزبی نیست و بر مبنای احزاب اداره نمی‌شود بنابراین ما قانون مدونی برای احزاب به معنای آنچه در برخی نظام‌هایی که کاملا حزبی هستند، نداریم.

وی با بیان اینکه امروز ما در کشور بیش از ۲۵۰ حزب ثبت شده داریم، گفت: این تعداد حزب چگونه می‌خواهند در یک انتخاباتی مانند انتخابات ریاست‌جمهوری که معمولا بین دو تا سه کاندیدا برگزار می‌شود، قانون‌مند عمل کنند.

هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: واقعیت میدانی این است که بند مربوط به فعالیت های احزاب در سیاست های کلی انتخابات بخصوص در انتخاب رئیس‌جمهور خیلی نمی‌تواند کاربرد و نقشی داشته باشد.

رئیس دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: البته شاید بشود در انتخاب نمایندگان مجلس و شوراهای اسلامی شهر و روستاها از احزاب استفاده کرد اما با توجه به کثرت حزب در کشور، بکارگیری احزاب برای انتخابات‌های مذکور هم کاربردی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه هنوز قانونی برای احزاب تهیه نشده است که مشخص کند احزاب چگونه می‌توانند در انتخابات مشارکت کنند، تصریح کرد: ابتدا باید قانون احزاب تهیه شود و سپس مبتنی بر آن جایگاه حزب را در انتخابات مشخص کرد.

هاشمی رفسنجانی خاطر نشان کرد: امروز تشکل‌های کوچک سیاسی و احزاب به جبهه‌های سیاسی اصولگرا، اصلاح طلب و اعتدال گرا تبدیل شده‌اند و رقابت‌های سیاسی و انتخاباتی بیشتر حالت جبهه‌ای به خود گرفته است.

رئیس دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه یکی از بندهای مهم سیاست‌های کلی انتخابات بحث جلوگیری از تخریب‌ها، تهمت‌ها و افتراها در رقابت‌های انتخاباتی است، گفت: در انتخابات‌های گذشته از شخصیت‌های برجسته کشور هتک حرمت می‌شد. امروز ما یک حکومت اسلامی هستیم و توقع می‌رود که مبتنی بر اخلاق اسلامی عمل کنیم اما توهین و تخریب رقیب رفتاری است که خلاف موازین اخلاقی در انتخابات‌ها اتفاق می‌افتاد.

وی به بند پنجم سیاست‌های کلی انتخابات و وعده‌های غیرعملی کاندیداها اشاره و تصریح کرد: در انتخابات گذشته شاهد بودیم برخی نامزدهای ریاست‌جمهوری و یا کاندیداهای نمایندگی مجلس وعده‌هایی به مردم می دادند که اصلا در حوزه اختیاراتشان بعنوان منتخب مردم نبود و برنامه هایی را به مردم ارائه می‌دادند که صرفا برای جذب رای و عوام فریبی بود.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه سیاست های کلی انتخابات به دو مساله وعده های غیرعملی کاندیداها و جلوگیری از تخریب رقبا پرداخته شده است، تاکید کرد: این دو مساله بسیار حائز اهمیت است زیرا اگر این سیاست‌ها بخوبی در قانون لحاظ و سپس بدرستی اجرا شوند، انتخابات ها می‌تواند مبتنی بر اخلاق اسلامی باشند.

ادامه داد: یکی دیگر از مسائلی که در انتخابات‌ها اتفاق افتاده، موضوع خرید و فروش رای بوده است؛ یعنی قدرت مالی و مادی برخی افراد در انتخابات حاکمیت می‌کرده است.

وی افزود: برخی نامزدها در انتخابات‌ها هزینه هایی می‌کردند که شفاف نبوده و معلوم نبوده از کجا آمده و چگونه هزینه شده است. این مساله در کشورهای دیگر به خرید آراء معروف است. بنابراین این اصلی که در سیاست های کلی آمده و تاکید شده منابع مالی هزینه‌کردهای انتخاباتی باید شفاف باشد بسیار اهمیت دارد.

هاشمی رفسنجانی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از بندهای سیاست های کلی انتخابات که مبتنی بر وصیت نامه سیاسی امام(ره) بوده و باید مورد توجه باشد، عدم دخالت نیروهای نظامی و انتظامی اعم از بسیج، سپاه و ارتش در انتخابات است.

رئیس دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: عدم دخالت نظامی‌ها در انتخابات علاوه بر اینکه یکی از بندهای سیاست‌های کلی است، درواقع یکی از اصول مصرح انقلاب اسلامی هم بحساب می‌آید.

وی تصریح کرد: اگر به اصول سیاست‌های کلی انتخابات توجه و به قانون تبدیل شود می‌تواند تفاوت کیفی را در برگزاری انتخابات‌ها بوجود بیاورد.

منبع: مهر
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها