بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۶۹۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳
معدل عملکردی آقای جنتی خوب بوده و توانایی مقابله با فشارها را داشته است. درقضیه وزارت آموزش وپروش نارضایتی عمیقی میان فرهنگیان وجود دارد که اصولگرایان در مجلس از این نارضایتی ها استفاده کردند و طرح استیضاح وزیرآموزش وپرورش را کلید زدند تا بتوانند رضایت جامعه فرهنگیان را به سمت خود جلب نمایند، اما آقای روحانی پیشقدم شد و ابتکار عمل را در دست گرفت.
 تدبیر24: علی صوفی-بر اساس مطالباتی که در جامعه از دولت وجود دارد، انتظار این بود که رئیس جمهور از همان ابتدا در سال ۹۲ کابینه‌ای کارآمدتر معرفی می‌کرد تا بتواند به تعهداتی که به مردم داده جامه عمل بپوشاند. با مسائلی که وجود داشت، به‌ویژه مانع بزرگی که مجلس نهم ایجاد کرده بود و اجازه روی کار آوردن کابینه مدنظر رئیس‌جمهور را نمی‌داد، آقای روحانی مجبور شد در برخی موارد نفرات سوم،چهارم یا پنجم را به مجلس معرفی کند. این قضیه بعد از مدتی در جامعه اثر گذار شد، به ویژه این که تلاش آقای روحانی این بود که از پس بحران‌های برون مرزی، تحریم ها، قطعنامه‌ها و تنش‌هایی که علیه ایران وجود داشت، برآید. این قضیه موجب شد که رئیس جمهور در مسائل داخلی مقداری با ملاحظات حرکت کند که تنشی به‌وجود نیاید و مذاکرات هسته‌ای با قوت و سرعت پیگیری شود با حل پرونده هسته‌ای اما همچنان در مسائل داخلی مشکلاتی وجود داشت. انتظار این بود که با برچیده شدن مانع رئیس جمهور با سرعت بیشتری تغییر درکابینه را در دستور کار خود قرار دهند. خبرهای موثقی نیز شنیده شد که وی در اردیبهشت ماه قصد برکناری ۵ ،۶ وزیر را داشته که به دلایلی منصرف شد. اکنون تغییراتی آغاز شده که از وزارت ارشاد کلید خورده است. با تنش‌هایی که در چند ماه اخیر در مسائل فرهنگی بروز کرده، به‌خصوص در مشهد و قم، آقای جنتی از یک طرف تحت فشار رئیس جمهور، از سوی دیگر جامعه هنرمندان و از جهتی تحت فشار جریان اصولگرا بود که نوعی نگرش خاص به مسائل فرهنگی دارند. این مسائل موجب استعفای‌ آقای جنتی ‌شد. همچنین وزارت ورزش و آموزش و پرورش در بین قشرهای حساس و تعیین کننده‌ای از جمله هنرمندان و فرهنگیان جامعه نقش بسزایی داشتند. در معرفی وزرا نیز رئیس‌جمهور به سال ۹۲ بازگشته است و آقایان سلطانی فر و صالحی امیری که به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش وجوانان به مجلس نهم معرفی شده بودند به دلیل مخالفت مجلس به کابینه راه نیافته بودند به مجلس دهم معرفی شده‌اند. نگارنده ارزیابی مثبتی از این تغییرات دارد، البته در مورد وزارت ارشاد اینکه کسی بتواند جایگزین آقای علی جنتی شود وتوانایی مقابله با موج گسترده مخالفان را داشته باشد مقداری محل تردید است. معدل عملکردی آقای جنتی خوب بوده و توانایی مقابله با فشارها را داشته است. درقضیه وزارت آموزش وپروش نارضایتی عمیقی میان فرهنگیان وجود دارد که اصولگرایان در مجلس از این نارضایتی ها استفاده کردند و طرح استیضاح وزیرآموزش وپرورش را کلید زدند تا بتوانند رضایت جامعه فرهنگیان را به سمت خود جلب نمایند، اما آقای روحانی پیشقدم شد و ابتکار عمل را در دست گرفت. چنین اقدامی نشان از هوشمندی رئیس‌جمهور دارد. تغییر در کابینه هر چند دیر اما مطلوب است، اما به نظر می رسد ناکافی است و دولت برای افزایش بهره‌وری خود باید گام‌های موثر بیشتری در این زمینه بردارد.
* عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان
برچسب ها: تدبیر24 ، کابینه
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها