بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۷۰۰۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۷
عربستان از طرفی ترکیه را در منطقه علیه بشار اسد و دخالت در سوریه تحریک می‌کند و همچنین با توجه به اهرم‌های مالی که برابر آمریکا دارد، آنها را هم تحت فشار می‌گذارد. تنها راه حل این مشکل لغو فشاری است که غرب و در راس آن آمریکا بر سر الحاق کریمه به روسیه وارد کرد.
  تدبیر24:  علی بیگدلی-هرچه از زمان بحران سوریه می‌گذرد این معضل بیشتر به یک پدیده بین المللی تبدیل می‌شود. نشست اخیر در مسکو بین روسیه، ایران و سوریه برای هماهنگی اقدامات آینده برای جنگ با تروریست‌ها بود. اما بحران سوریه به روابط روسیه و آمریکا گره خورده است. روس‌ها سوریه را به عنوان گروگان درمقابل غرب گرفته‌اند تا فشاری که غرب به دلیل الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه وارد کرد را کاهش دهد. حل این مشکل می‌تواند کلید حل بحران سوریه باشد. از طرفی این دو قدرت بر سر گروه‌های درگیر در سوریه با یکدیگر اختلاف دارند. آمریکا برخی گروه‌های درگیر در سوریه را قبول دارد اما روس‌ها هرگروهی که علیه بشار اسد دست به اسلحه برده است را به عنوان تروریست می‌شناسند. این تنش بین دو قدرت بزرگ وضعیت را به جایی رساند که حتی جان کری اعلام کرد که گزینه حمله نظامی به سوریه را بررسی خواهد کرد که البته این اتفاق حداقل در زمان اوباما عملی نخواهد شد. تشدید جنگ سوریه به عنوان یک معضل جهانی خطرناک است. نکته دیگر اینکه علاوه بر شکاف بین ائتلاف طرفداران بشاراسد و ائتلاف غرب، شاهد یک شکاف بین ائتلاف غرب هم هستیم. عربستان از تمام امکانات و ابزاری‌های خود برای مقابله با ایران بر سر مساله سوریه استفاده می‌کند. عربستان از طرفی ترکیه را در منطقه علیه بشار اسد و دخالت در سوریه تحریک می‌کند و همچنین با توجه به اهرم‌های مالی که برابر آمریکا دارد، آنها را هم تحت فشار می‌گذارد. تنها راه حل این مشکل لغو فشاری است که غرب و در راس آن آمریکا بر سر الحاق کریمه به روسیه وارد کرد. حذف تحریم‌های اقتصادی آمریکایی‌ها علیه روسیه می‌تواند فضا را به سمت توافق سوق دهد. اگرچه اوباما سال گذشته در استرالیا اعلام کرد که خاورمیانه اهمیت گذشته را برای آمریکا ندارد اما به دلیل فشارهای عربستان و همچنین نفوذ روس‌ها، آنها مجبور به تلاش برای حل بحران در منطقه هستند. آمریکا فعلا با یک انفعال در خاورمیانه گام برمی‌دارد اما در واقع سیاست اصلی آمریکا در حل این بحران در دست رئیس جمهور بعدی آمریکا خواهد بود. اگر مطابق نظرسنجی‌ها در آمریکا کلینتون را برنده انتخابات بدانیم به نظر نمی‌رسد نرمشی که اوباما داشت را هیلاری کلینتون ادامه دهد. باتوجه به احتمال مذاکرات آمریکا و روسیه بعید نیست که دو طرف درآینده به توافق برسند و این وضعیت برای ایران خوب نیست، چرا که حداقل توافق بین دو قدرت رفتن بشار اسد خواهد بود. همه این عوامل جنگ در سوریه را به یک مجموعه پیچیده تبدیل می‌کند، روندی که اگر این چنین باشد برای آینده جهان و منطقه خطرناک خواهد بود.
* تحلیلگر مسائل بین الملل
مطالب مرتبط
برچسب ها: تدبیر24 ، مسکو
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها