بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۷۰۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸
 تدبیر24:   احتمالا نه سعید طوسی و نه شاکیانش تصور نمی‌کردند پرونده قضائی که تشکیل شده، روزی به خبر اول بسیاری از رسانه‌ها بدل شود و بسیاری از مسئولان کشور درباره آن اظهارنظر کنند. اکنون این اتفاق رخ داده و نایب‌رئیس مجلس هم وارد موضوع این پرونده شده است. 

به گزارش شرق، روز گذشته نایب‌رئیس دوم مجلس درباره پرونده سعید طوسی و اظهاراتی مبنی بر اینکه رسانه‌ای‌شدن این موضوع، تضعیف نظام است، گفت: «ظاهرا مقامات قضائی رعایت مصلحت خودساخته را کرده‌اند که مثلا چون متهم قاری قرآن است، بهتر است به‌طور جدی پیگیری نشود؛ البته این روش اشتباه است و با عدالت اسلامی و علوی سازگار نیست». علی مطهری در گفت‌وگو با خبرگزاری «خانه ملت»، افزود: «طولانی‌شدن زمان رسیدگی به این پرونده، طبیعی به نظر نمی‌رسد. همین طولانی‌شدن، باعث شده است برخی شاکیان به رسانه‌های بیگانه پناه ببرند و بعد، متهم به معاونت در جرم شوند. وقتی فردی چنین پرونده‌ای دارد، چرا در یک مراسم رسمی کشوری مانند افتتاحیه مجلس دهم، از او به‌عنوان قاری استفاده می‌شود؟ طبعا این شائبه پیش می‌آید که می‌خواهند شاکیان را بترسانند تا دست از شکایت خود بردارند». 

مطهری درباره جریان رسانه‌ای پیرامون این پرونده، گفت: «طبیعت رسانه این است که دنبال کشف حقیقت و احقاق حقوق خسارت‌دیدگان است؛ گرچه برخی رسانه‌ها هم دنبال هدف خودشان یعنی ضربه‌زدن به جامعه اسلامی، هستند. البته اثبات این‌گونه اتهامات، بسیار مشکل و گاه نشدنی است؛ مگر اینکه متهم اقرار کرده باشد». فرزند شهید مطهری تصریح کرد: «اسلام نقل این‌گونه اخبار را که مربوط به عفاف جامعه است - حتی به فرض اثبات- نهی کرده است و آن را اشاعه فحشا می‌داند؛ برای آنکه قبح این گناهان از بین نرود. به‌همین‌جهت شرایط اثبات گناهانی مانند زنا را سخت قرار داده تا افراد به‌راحتی دیگران را متهم نکنند و اشاعه فحشا صورت نگیرد». نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: «در پرونده آقای طوسی، به نظر می‌رسد قصوری صورت گرفته که حدود پنج سال معطل مانده است؛ درحالی‌که می‌بایست زودتر موجبات تسلی خاطر شاکیان و خانواده‌های آنان فراهم می‌شد؛ خواه نتیجه رسیدگی‌ها برائت باشد یا اثبات جرم».

پیش‌ازاین رئیس قوه قضائیه درباره این پرونده در روز سوم آبان در جلسه مسئولان عالی قضائی، گفته بود: «در مورد برخی پرونده‌ها نیز دروغ‌های عجیب‌وغریب می‌شنویم. درحالی‌که‌ میلیون‌ها پرونده در دستگاه قضائی جریان دارد و روند طبیعی دادرسی خود را طی می‌کند، می‌بینیم یک پرونده را رسانه‌ای می‌کنند و با طرح مطالب کذب، نسبت‌های دروغ به رهبری و رئیس قوه قضائیه و نظام قضائی کشور می‌دهند. می‌گویند رئیس قوه قضائیه پرونده را مختومه کرده؛ درحالی‌که طبق قانون، جز در چارچوب ماده ٤٧٧ قانون آیین دادرسی کیفری که پیش از این نیز در قالب ماده ١٨ مطرح بود، رئیس قوه قضائیه اختیار قانونی برای مختومه‌کردن پرونده ندارد و هیچ‌گاه هم چنین عملی واقع نشده است. بنابراین طرح چنین ادعاهایی کذب محض است». 

آیت‌الله آملی‌لاریجانی همچنین با تأکید بر لزوم تعقیب قضائی افرادی که از داخل کشور با رسانه‌های معاند همکاری می‌کنند، تصریح کرد: «در عناد و دشمنی برخی رسانه‌ها در خارج از کشور، تردیدی نیست؛ اما کسانی که از داخل کشور به این قبیل رسانه‌ها کمک می‌کنند باید به‌عنوان معاونت در جرم تحت تعقیب قرار بگیرند تا مرز بین انقلاب و ضدانقلاب مشخص شود. متأسفانه برخی از افراد در داخل با این رسانه‌ها مصاحبه می‌کنند و به نحوی به آنها کمک می‌کنند و درعین‌حال طلبکار هم هستند».

روند  رسیدگی به اطلاع عمومی برسد
 چند روز پیش، غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، گفته بود در جلسه آخر این تشکل، گزارشی از پرونده سعید طوسی ارائه شده بود. اکنون محمدتقی رهبر، عضو جامعه روحانیت مبارز، با تأکید بر روشنگری قوه قضائیه درباره پرونده سعید طوسی، گفت: چنین روشنگری‎هایی مانع از سوءاستفاده‌ها می‌‎شود. به گزارش «رویداد٢٤»، حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر افزود: «موضوع پرونده این قاری معروف، اتفاقی است که در جامعه روی داده و یک مسئله اخلاقی- اجتماعی است. روحانیت نمی‌تواند نسبت به آن بی‌تفاوت باشد؛ اما درباره آن تصمیم‌گیری صورت نمی‌گیرد؛ زیرا اساسا جامعه روحانیت مبارز چنین مجوزی ندارد». 

محمدتقي رهبر دراین‌باره که چرا قوه قضائیه درباره برخی پرونده‌ها تعلل می‎کند که این‌چنین باعث ایجاد حاشیه می‎شود، گفت: «درباره مسئله قاری قرآن، قبل از هرچیز باید این نکته را در نظر داشت که موضوع شخصی است؛ علاوه بر این، مشکلی که نباید از نظر دور پنداشت، این است که برای اجراي حکم، متهم باید به جرم اعتراف کند». این عضو جامعه روحانیت در رابطه با اصرار شاکی‌ها بر وجود مدرک، گفت: «صحبت از مدرک مورد بحث رسانه‌ها برای اثبات محکومیت کافی نیست. اسناد باید محکمه‌پسند باشد. با تمام این مواردی که به آن اشاره شد جهت جلوگیری از ایجاد شبهه برای مردم، روند کار باید به اطلاع عموم برسد تا بیگانه سوءاستفاده نکند و مهم‌تر از آن، این انتظاری است که مردم از دستگاه قضا دارند و کاملا هم درست است». او در خاتمه تصریح کرد: «بنابراین قوه قضائیه درباره بحث پرونده قاری قرآن، باید دست به روشنگری بزند؛ زیرا خیلی مفید واقع خواهد شد و می‎تواند مانع از سوءاستفاده‎هاي بیگانگان شود».

پیش از این نیز برخی چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای درباره پرونده سعید طوسی از قوه قضائیه انتقاد کرده بودند. حجت‌الاسلام مسیح مهاجری، مدیر‌مسئول روزنامه «جمهوری اسلامی»، در یادداشتی در این روزنامه، نوشته بود: «این واقعیت را انکار نکنیم که اگر در نظام جمهوری اسلامی با افراد متهم، از هر طبقه و قشری که باشند، به صورت شفاف و بدون ملاحظه برخورد قانونی شود، به نفع این نظام خواهد بود. حکم متهم اگر تبرئه باشد، جواب سؤال‌های مردم داده خواهد شد و اگر مجازات باشد، مردم از اینکه نظام جمهوری اسلامی با هیچ‌کس تعارف ندارد، به این نظام خوش‌بین‌تر خواهند شد. به‌این‌ترتیب، تردید نباید کرد که رسیدگی شفاف، سریع و قاطع به اتهامات و اعلام نتیجه و اجرای بدون‌ملاحظه آن همواره به نفع و موجب تقویت نظام خواهد بود و این تفکر که در مواردی باید پنهان‌کاری شود تا نظام تضعیف نشود، یک توهم است. نکته مهمی که نباید از آن غفلت کرد، این است که امروزه وضعیت ارتباطات به‌ویژه گسترش فضای مجازی به هیچ‌کس مجال پنهان‌کاری نمی‌دهد. کسانی که فکر می‌کنند، با پنهان‌کاری به نظام خدمت می‌کنند، باید بدانند با این کار ضربه بزرگی به نظام و خودشان می‌زنند. نظام جمهوری اسلامی به‌آسانی به دست نیامده که اجازه داده شود دچار ضربه‌هايی شود که می‌توان مانع آنها شد. مردم این نظام را دوست دارند و برای حفاظت از آن آماده فداکاری هستند. با این مردم باید صادقانه و شفاف برخورد کرد و همه باید بدانند که تقویت نظام جمهوری اسلامی با برخوردهای شفاف میسر است و پنهان‌کاری، عامل تضعیف نظام است، نه تقویت آن».

عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه جوان نیز در یادداشتی در همین روزنامه نوشته بود: «به صورت طبیعی عالم سیاست و اجتماع با عالم حقوق متفاوت است و معمولا انتظار اجتماعی و سیاسی فراتر از حقوق ظاهر می‌شود و این مسئله در پرونده‌های مختلف تاکنون طرح شده است. قوه قضائیه به‌عنوان رکنی از حاکمیت نمی‌تواند صرفا بر «وظایف حقوقی» خود تأکید کند؛ بلکه باید پاسخ‌گو باشد که چرا پرونده‌ای را از سال ١٣٨٩ تاکنون به انجام نرسانده است و چرا قبل از دیگران عرصه اجتماع را روشن نکرده است؟».

برخورد قوه‌قضائيه بايد عادلانه باشد
اکنون جامعه‌شناسان نیز به این پرونده ورود کرده‌اند و تحلیل‌های خود را بیان‌ می‌دارند. روز گذشته محمدامین قانعی‌راد، جامعه‌شناس برجسته کشورمان، در گفت‌وگو با روزنامه الکترونیکی «امید‌ ایرانیان» درباره پرونده سعید طوسی گفت: «مردم باید عاقلانه‌تر فکر کنند. ما ممکن است پلیس دزد هم داشته باشیم؛ ممکن است قاضی همدست با مجرم هم داشته باشیم؛ اگر بخواهد این‌گونه پیش برود و مردم معلم قرآنی را دیدند که از چارچوب‌های اخلاقی تخطی پیدا کرده، از فردا اعتقاداتشان سست شود؛ پس ما نباید نسبت به همه‌چیز اعتقاداتمان را از دست بدهیم. ما رئیس‌جمهوری داشته‌ایم که هشت سال نسبت به منصب ریاست‌جمهوری جفا کرد و این دلیل نمی‌شود که بگوییم دیگر از فردا در هیچ انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت نمی‌کنیم! بگوییم چون رئیس‌جمهوری که آمد، نتوانست شأن این سمت را رعایت کند و اعتمادی را که مردم داشتند نتوانست پاس بدارد؛ بنابراین ما در انتخابات شرکت نمی‌کنیم!». قانعی‌راد در ادامه افزود: «گاهی راه‌حل حفظ این اعتبار این است که قوه قضائیه راه‌حل روشن و غیرتبعيض‌آمیز و بدون ابهامی انجام دهد.

برائت یکی از شاکیان پرونده از رسانه‌های معاند
در اين ميان یکی از شاکیان پرونده سعید طوسی که صوت گفت‌وگویش از شبکه تلويزیونی صدای آمریکا پخش شده، با انتشار فایل صوتی و نامه‌ای برائت خود را از شبکه‌ها و رسانه‌های ضدانقلاب اعلام و پخش صدایش به‌وسيله شبکه معاند را گامی برای ضربه‌زدن به نظام و رهبری و قرآن بیان کرد.

او در این نامه که از طرف خبرگزاری «فارس» منتشر شده، نوشته است: «این‌جانب (یکی از شاکیان پرونده مرتبط با یکی از قاریان) براي تلاش در جهت جلوگیری از ادامه سوءاستفاده و نفاق‌افکنی رسانه‌های قرآن‌ستیز و ضدانقلاب، نکاتی چند را با شما عزیزان در میان می‌گذارم: این‌جانب به‌عنوان یکی از سربازان کوچک انقلاب که دچار غفلتی بزرگ شده است، برائت خود را از شبکه‌ها و رسانه‌های ضدنظام و انقلاب که متأسفانه با سوءاستفاده از پرونده ما و براي دفاع حقوق نوجوانان به تلاش برای ضربه‌زدن به نظام و رهبری و قرآن روی آورده‌اند، اعلام می‌دارم و از اینکه ازسوي یکی از شاکیان پرونده (آقای س) تحریک شده و ندانسته با فردی به‌‌ظاهر ایرانی که خود را مدافع حقوق نوجوانان معرفی کرده بود، صحبت کردم و در کمال تعجب، بعد از پخش صدایم از رسانه معاند متوجه بیگانه‌بودن و خبرنگاربودنش شدم و آن موقع متوجه شدم که پشت این شعار به‌ظاهر زیبای مدافع حقوق نوجوانان دامی برای من و قرآن‌دوستان نهفته است». در ادامه این نامه آمده است: «از ملت بزرگ ایران و جامعه قرآنی عذرخواهی كرده و اعلام مي‌كنم که تا پای جان حاضرم در مقابل توطئه‌های هدفمند دشمنان، از قرآن و کشور اسلامی عزیزمان دفاع کنم و امیدوارم خداوند از این اشتباه و خطای من درگذرد که مبادا مدیون قرآن و خون شهدا باشم؛ درعین‌حال امیدوارم که این پرونده در مسیر اصلی خود و به‌دور از التهابات کنونی سریعا به نتیجه برسد؛ زیرا ما به‌عنوان پیرو اسلام و قرآن، قطعا تابع قانون بوده و از نتیجه و رأی نهایی پرونده تمکین خواهیم کرد».

یکی از کسانی که با «صدای آمریکا» گفت‌وگو کرد، خود سعید طوسی بود. او در گفت‌وگویی تلفنی ضمن دعا برای سلامتی مجری این شبکه به او گفت که ای‌کاش یک‌طرفه به قاضی نمی‌رفتید، اکنون حیثیتی برای من باقی نمانده است. طوسی در این گفت‌وگوی کوتاه مدعی شد که این پرونده ماحصل دشمنی عده‌ای با اوست. چند روز پیش از آن نیز، دو بیانیه از سعید طوسی منتشر شده بود که در آنها هم این ماجرا را توطئه دشمنان عنوان کرده بود. از روزی که طوسی با «صدای آمریکا» گفت‌وگو کرد، دیگر خبری از او منتشر نشد.
برچسب ها: تدبیر24 ، سعید طوسی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها