بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۷۰۲۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰
 تدبیر24:  در جلسه امروز مجلس مخالفان و موافقان فخرالدین دانش آشتیانی گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت آموزش و پرورش مطالب و سخنان خود را مطرح کردند. 

در این جلسه اسدالله عباسی نماینده رودسر، حشمت الله فلاحت پیشه نماینده اسلام آباد غرب و دالاهو و نقوی حسینی نماینده ورامین به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی سخن گفتند. 

اسدالله عباسی در مخالفت با انتخاب وی گفت: سوال من از دکتر روحانی این است که چرا باز هم طبق معمول مشکلات کشور به گردن دولت قبل گذاشته شد و درباره مسائل مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان توضیح کافی داده نشد.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: ما هم نمی گوییم اختلاس شده می گوییم 8 هزار میلیارد تومان از سهم فرهنگیان کجا رفته و چه کسانی مطالبات را پرداخت نکرده اند و اعلام عدم وصول از سوی چه کسانی است لذا کمیته تحقیق و تفحص شفاف سازی می کند.

وی در ادامه با اشاره به استیضاح فانی، وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: انتظار بود دولت با تمام تیم به کمک فانی می آمد و اگر همین 4 هزار میلیارد تومان همان موقع قول داده می شد شاید مشکل آموزش و پرورش حل می شد چرا که در گذشته هم رهبری توصیه کرد و صلاح ندانست حاجی استیضاح شود و نمایندگان کوتاه آمدند لذا باید به جای پاک کردن صورت مسأله، مشکلات برطرف می شد.

عباسی ادامه داد: انتظار داشتیم اگر قرار بود جابحایی در وزارت صورت می گیرد از تحصیل کردگان فرهنگی استفاده شود که آنها هم می توانند آموزش و پرورش را با آموزش عالی پیوند دهند لذا نیاز نبود فردی از آموزش عالی بیاید.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم همچنین سنخیتی میان رشته تحصیلی دانش آشتیانی با وزارتخانه پیشنهادی قائل نشد و گفت: ایشان فقط تخصص نوسازی مدارس دارند و ریاست مجتمع آموزشی مفید که تافته جدابافته و غیردولتی بوده و تابعیتی برای دولت و بازرسی دولت قائل نمی شود، نمی تواند ملاک باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه برنامه های دانش آشتیانی در شأن نهاد فرهنگیان نیست، اظهار داشت: برنامه وی در 9 ماهه نمی گنجد و نمی توان طی این دوره اجرا کرد همچنین درباره راه اندازی برگزاری دوره های آموزشی مونته سوری برای فرهنگیان باید گفت فرد بانی یک لائیک بوده که ازدواج کلیسایی را قبول نداشته و از نظر سیاسی نیز بهایی و فراماسونری است که با به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی نیز با انگاره های سیاسی و اعتقادی ما جور نیست.

عباسی در ادامه با تأکید بر اینکه در رابطه با تحول بنیادین در آموزش و پرورش طی 9 ماه کاری نمی شود کرد، متذکر شد: شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس این موارد را قبلا تصویب کرده اند و الان نمی تواند وارد محتوای سند حاکمیتی را چون وقتی نداریم، به جای انتظار داشتیم درباره اصلاح و تقویت منابع انسانی به بحث مطالبات بازنشستگان به طور کامل پرداخته شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم همچنین با اشاره به این مطلب که بحث ساماندهی معلمان حق التدریسی و پیش دبستانی و توجه به دانشگاه فرهنگیان در برنامه های وزیر پیشنهاد نیامده، ابراز داشت: دانشگاه فرهنگیان بلاتکلیف است و به صورت سرپرستی اداره می شود لذا باید تعیین تکلیف شود.

وی ادامه داد: در منابع مالی توسعه و تقویت مدارس صرفا به مدارس غیردولتی توجه شده در حالی که مشکل ما این نیست و مشکلات در حوزه مدارس دولتی است که صدها کلاس بدون معلم و یا با افراد غیرمعلم اداره می شود و توازن جنسیتی در مدارس تهران به هم خورده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: سهم مدارس دولتی در برنامه های پیشنهادی دانش آشتیانی نیامده در حالی که در برنامه ریزی درسی به تغییر کتب درسی اشاره شده که طی این زمان امکان پذیر نیست لذا برنامه ای برای حال حاضر آموزش و پرورش نوشته نشده است.

 انتقاد از تحصیلات غیرمرتبط دانش آشتیانی با وزارت آموزش و پرورش
حشمت الله فلاحت پیشه در مخالف با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: شروع بحثم را با گلایه ای از رئیس جمهور آغاز می‌کنم. دید ترمیمی شما خوب است اما باید آسیب‌شناسانه باشد. مشکلات اساسی کشور در شرایط کنونی در حوزه اقتصاد و مفاسد اقتصادی بیش از تحریم‌ها به کشور آسیب رسانده که باید در این حوزه ترمیم صورت گیرد.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صحبت‌ها در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید صنفی باشد و وارد موضوعات سیاسی نشود، افزود: اولین دلیل مخالفت من با وزیر پیشنهادی این است که تحصیلات دانش آشتیانی به آموزش و پرورش مربوط نمی‌شود و فضای فکری وزیر آموزش و پرورش باید با مدیریت وی در این وزارتخانه همخوان باشد. مهندسی ساختمان، راه و سازه تا زلزله با وزارت آموزش و پرورش همخوانی ندارد.

فلاحت‌پیشه با اشاره به سوابق کاری دانش‌آشتیانی ادامه داد: سوابق کاری شما عمدتاٌ مربوط به حوزه ای غیر از آموزش و پرورش است و در برخی زمینه ها همانند مجتمع مفید که فعالیت آموزش و پرورشی داشته‌اید در میان غیرانتفاعی‌ها اثرات منفی به جای گذاشته‌اید و به اصل 30 قانون اساسی در این خصوص عمل نکرده‌اید که سبب شده از آموزش دولتی دور شویم.

وی با بیان اینکه جای آموزش دولتی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خالی است، یادآور شد: در برنامه‌های کاری هر جا که وعده داده شده برنامه عملیاتی ذکر نشده است و شما در تحصن، فتنه و تحریم انتخابات نقش داشته‌اید.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه آموزش و پرورش وزارتخانه‌ای حساس است و سیاسی شدن آن به ضرر کشور است، افزود: از آنجا که دانش آشتیانی با بدنه وزارت آموزش و پرورش آشنایی ندارد، نمی توان امیدی به رفع مشکلات این وزارتخانه داشت؛ برخی که با پاداش چند صد میلیونی بازنشسته می شوند چطور می‌توانند درد معلمان بازنشسته را درک کنند.

فلاحت پیشه خطاب به رئیس جمهور ادامه داد: برای معرفی وزیرآموزش و پرورش باید از بدنه این وزارتخانه فردی انتخاب می شد که درد صنفی داشته باشد.

وی با اشاره به صفحه 5 برنامه دانش آشتیانی اظهار کرد: بررسی صفحه 5 و مقایسه آن با برنامه وزرای گذشته متوجه شدم که فقط در این برنامه شعار ذکر شده است و هیچ طرح عملیاتی برای تحقق این شعارها آورده نشده است و وضعیت کرامت و درآمد معلمان در این برنامه مشخص نیست که این سبب شکاف بیشتر آنها با سایر اقشار جامعه می شود و حتی برخی دستورات رأس وزارتخانه در بدنه وزارت آموزش و پرورش اجرا نمی‌شود.

فلاحت پیشه افزود: برخی مدیرانی که بخش اعظم خانواده آنها خارج از ایران درس خوانده و زندگی کرده‌اند نمی‌توانند مدیر موفقی در کشور باشند. چگونه این افراد می‌توانند برای کشور تصمیم مناسب اتخاذ کنند؟

وی با اشاره به صفحه 20 و 30 برنامه ارائه شده دانش آشتیانی به مجلس ادامه داد: در این صفحات ذکر شده که بر اساس تعهدات بین‌المللی در وزارت آموزش و پرورش برنامه‌ریزی می کنیم که تعهدات بین‌المللی شامل یونیسف، یونسکو و سایر نظام‌های لاییک غربی می شود و این بدین معناست که وزارت آموزش و پرورش بر اساس نظام‌های لاییک غربی شکل می‌گیرد.

 فلاحت پیشه بیان کرد: اجرای تفکر خانم ماریا مونته سوری که هر محصلی که هر چیزی را در مدرسه تجربه کند برای نظام آموزش کشور خطرناک است، در کشور اسلامی باید مضامین اسلامی اجرا شود نه تعهدات بین‌المللی که در متون ما تأثیر منفی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه دانش آشتیانی در برنامه خود بر تمرکز بر اجرای مضامین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تأکید کرده‌ است، افزود: مشکل ما این است که چرا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اجرا نمی‌شود. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفته بر آن تمرکز می شود، تمرکز بر مضامین یعنی چه؟ و در جای دیگر ذکر شده که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید بررسی محتوایی شود یعنی این را قبول نداشته که باید بررسی محتوایی صورت بگیرد که به معنای بازگشت به گذشته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: از رئیس جمهور به خاطر توضیحات مفصل سپاسگزارم و بر این نکته تأکید می کنم که فضای فکری آموزش و پرورش نباید با واقعیت‌های موجود متفاوت باشد، خیلی از برنامه‌های ارائه شده قابلیت اجرایی شدن ندارد و باید هر چه سریعتر مشکلات معلمان و خانواده دانش‌آموزان در نظام آموزشی کشور رفع شود.

سروش: دانش آشتیانی به دنبال اصلاح جدی امور است

ابوالفضل سروش که به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه علنی امروز مجلس سخن می گفت تصریح کرد: در شرایط فعلی باید به آموزش و پرورش نگاه جدی داشت و برنامه سند تحول نظام آموزش و پرورش به عنوان یک سند بالا دستی حتما باید مورد توجه قرار گیرد و ایشان به خوبی قادر به پیشبرد این سند است.

وی افزود: هدف اصلی آموزش و پرورش، پرورش در کنار آموزش است ولی آنچه که امروز خروجی این وزارتخانه است با اهداف تفاوت دارد و ما نظام آموزش محور را داریم و باید بدانیم افزایش محفوظات اساس و هدف آموزش و پرورش نیست بلکه تمرکز در پرورش نیروهای انقلابی، خوش فکر و سازنده باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه آموزش و پرورش ما به لحاظ نیروی انسانی با استانداردها متفاوت است گفت: آنچه که آمار و ارقام نشان می دهد این است که کادر اداری در آموزش و پرروش بالاتر استانداردهای جهانی است، اما کادر آموزشی از استانداردهای بین المللی  کمتر است و این یکی از مشکلات اصلی ما در کشور است.

سروش خاطر نشان کرد: تامین منزلت و شان معلمان و تمرکز و سپردن کارهای مدارس به کادر آموزش و پرورش، تامین بودجه لازم و منابع جدید در آموزش و پرورش، مشارکت فرهنگیان در اداره مدارس، پاسخگویی شفاف در مورد عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان از جمله برنامه های مطلوب آقای دانش آشتیانی است که علاوه بر سایر برنامه هایشان به مجلس ارائه شده که قطعا می تواند به توسعه و تقویت آموزش و پرورش منجر شود.

وی با بیان اینکه معیار شایستگی و مهارت های حرفه ای معلمان برای اصلاح پرداخت و آموزش و پرورش می تواند بر افزایش رضایتمندی در آموزش و پرورش موثر باشد گفت: برنامه های آقای دانش آشتیانی عملیاتی، کارآمد، مثبت و خلاقانه است که قطعا موجب افزایش رضایتمندی در آموزش و پرورش می شود.

نماینده مردم تهران در بخش پایانی صحبت های خود با اشاره به ویژگی های شخصیتی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: آقای دانش آشتیانی پرورش یافته خانواده ای متدین و انقلابی است و حضور فعالی در عرصه های مدیریتی و پشتیبانی جنگ داشته و در جبهه های مقدس ماندگاری زحمات ایشان تا اکنون ادامه دارد و در حوزه مدیریت شخصیتی سخت کوش، جدی و با سوابق معلمی و تدریس درخشانی بوده اند که به خوبی نیازهای آموزش و پرورش را می شناسد.

دفاع از سابقه دانش آشتیانی 
داوود محمدی نماینده اصلاح‌‌طلب مردم تهران در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار کرد: در زمینه اعتقادی دانش آشتیانی می‌توانم بگویم که وی در خانواده‌ای مذهبی و پدرش هم امام جماعت یکی از مساجد تهران و یکی از افراد موثر در دوران قبل و بعد از انقلاب بود.

وی افزود: دانش آشتیانی فردی تاثیرگذار در تشکلهای اسلامی دانشجویان در زمان قبل و بعد از انقلاب بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در ابتدای انقلاب لباس سپاه را به تن داشت و بر اساس حرف امام به سپاه پیوست. همچنین وی از دست پروردگان شهید رجایی بوده و  از خصوصیات اخلاقی وی پاکدستی، اعتقاد، رعایت احکام است مثال زدنی است.

محمدی درباره تخصص وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: دانش آشتیانی در زمینه تعلیم و تربیت از تخصص کافی برخوردار است همچنین وی یک معلم ریاضی موفق بود.

وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش باید به سمت تخصصی‌شدن پیش برویم، اظهار کرد: دانش آشتیانی در زمینه‌های تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش از تواناییهای بالایی برخوردار است. اقداماتی که وی در مسائل آموزشی انجام داده‌اند، نشاندهنده این است که می‌تواند سکاندار وزارت آموزش و پرورش باشد و این وزارتخانه را اداره کند. دانش آشتیانی همچنین از دبیران متدین و متعهد است.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: در زمان جنگ نزدیک به 80 دانش‌آموز دانش آشتیانی شهید شدند و عمدتا این موضوع بر اساس تاثیرگذاری و تربیت دانش‌آشتیانی بوده است. همچنین در زمینه مدرسه‌سازی در زمان انقلاب فعالیتهای زیادی داشته‌اند.

محمدی در مورد تخصص و حوزه مدیریی دانش آشتیانی گفت: وی حضور موثر در مدیریت خرد و کلان داشته، در وزارت علوم معاونت 3 دوره طرح و برنامه را داشته همچنین در این پست موفق هم بوده است. اگر ایشان موفق نبوده است چطور می‌شود که معاون 3 دوره وزارت علوم باشد؟

وی با اشاره به مدیریت دانش آشتیانی گفت: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در گذشته کارهای بزرگی انجام داده همچنین در استانهای محروم دبیرستانهای مختلف را ساختند. عملکرد دانش آشتیانی بر اساس استانداردها و علم و اندیشه است.

ادامه دارد ...
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها