بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۷۰۴۲۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲
هر جور محاسبه می‌کنم فرمول ابوبکر بغدادی درست از آب درنمی‌آید. یک جای کار ایراد دارد! در اوج جنگ موصل و در حالی که نیروهای عراق در حال ورود به شهر هستند انتشار فایلی صوتی از ابوبکر بغدادی رهبر داعش که پیروانش را دعوت به حمله به عربستان و ترکیه می‌کند، با معادلات قدیمی و شناخته‌شده از داعش همخوانی ندارد.
  تدبیر24:  هر جور محاسبه می‌کنم فرمول ابوبکر بغدادی درست از آب درنمی‌آید. یک جای کار ایراد دارد! در اوج جنگ موصل و در حالی که نیروهای عراق در حال ورود به شهر هستند انتشار فایلی صوتی از ابوبکر بغدادی رهبر داعش که پیروانش را دعوت به حمله به عربستان و ترکیه می‌کند، با معادلات قدیمی و شناخته‌شده از داعش همخوانی ندارد.

 «آفتاب یزد» نوشت: اینکه صدا واقعاً متعلق به ابوبکر است یا نه، چندان اهمیتی ندارد. این بی‌اهمیتی ناشی از عدم اطمینان از زنده بودن اوست که هفته گذشته خبرهایی از زخمی شدنش منتشر شد. پاره‌ای گزارش‌ها نیز حکایت از متواری شدن بغدادی و عزیمت وی به همراه 80 نفر از هوادارانش به سوی مرزهای غربی عراق و حرکت به سمت رقه در سوریه داشت.

بغدادی در این فایل صوتی (اگر متعلق به او باشد) با خونسردی بدون آنکه مشخص کند در موصل است یا نه، هوادارانش را به آنچه مقاومت انتحاری یا به قول خودش استشهادی خواند، دعوت و خطاب به آنها می‌گوید «بهای ماندن در سرزمینتان با افتخار، هزاران برابر ساده‌تر از عقب‌نشینی با شرم است». این تروریست حرفه‌ای که نام اصلی‌اش ابراهیم سامری و متولد موصل است از هواداران خود می‌خواهد شب کسانی را که کافر توصیفشان می‌کند به روز تبدیل کنند و جویبارهایی از خون به راه بیندازند. آنگاه فرمان می‌دهد هوادارانش سعودی‌ها و ترک‌ها را بکشند. لحن سخن و جهت توصیه‌های او نشان می‌دهد (با تاکید بر صحت صدا) ابوبکر بغدادی جایی در موصل پنهان شده است.

فؤاد الحسین مسئول دفتر بارزانی نیز گفته اطلاعاتی دریافت کرده که نشان می‌دهد رهبر داعش در موصل حضور دارد. تمامی این گزارش‌ها به خودی خود حکایت از آن دارد او یا امکان خروج از شهر برایش فراهم نیست یا جایی برای فرار و پنهان شدن ندارد. رفتن احتمالی به مسیر رقه هم او را به هدفی متحرک اما در دسترس تبدیل خواهد کرد. از طرفی منابع نظامی در منطقه این موضوع که رهبر داعش به دنبال ایجاد جریانی انحرافی و اطمینان دادن به طرف مقابل که در شهر حضور دارد، با هدف عدم پیگیری رد او در احتمال خروج از شهر را رد نمی‌کنند. بغدادی می‌داند داعش بدون او به انتهای خط خواهد رسید. مشکل من در محاسبه سه‌گانه رابطه جنگ داعش - بغدادی و فرمان او در همین جاست.

1- حدود دو سال پیش سقوط موصل در حالی صورت گرفت که شهر تقریباً بدون هیچگونه مقاومتی و از همه بدتر ناشی از بی‌کفایتی عجیب ارتش عراق تسلیم داعش شد. اما این یک طرف ماجرا بود. آن زمان موضوع استقرار نیروهای داعش در مناطق شمالی موصل و در نهایت ورود آنها از مناطق شمالی و غربی به شهر در میان هیاهوی تسلیم و فرار سربازان عراقی گم شد.

اهمیت این مسأله آنجاست که آن زمان هیچکس به این سؤال جواب نداد «چگونه ممکن است این حجم از نیروها، تجهیزات و سلاح‌های سنگین و نیمه‌سنگین در منطقه مستقر شوند بدون آنکه ارتش ترکیه و نیروهای پیشمرگه کرد و دیگر منابع نظامی عضو ائتلاف از آن بی‌اطلاع باشند؟!» (این از محالات است.)

اردوغان که می‌گوید پرواز یک پرنده از چشم ارتش ترکیه مخفی نمی‌ماند، هیچگاه به این سؤال جواب نداد!

2- شدت جنگ و ناامنی ویرانگری که در مدت کمتر از یک ماه منجر به سقوط موصل و تسلط داعش بر آن شد دقیقاً زیر نظر ارتش ترکیه و نیروهای کرد اقلیم صورت گرفت.

حتی آنها اگر مدعی غافلگیری اولیه شوند (که فرض محالی است) باز هم جای این سؤال باقی است چرا در ادامه وارد ماجرایی نشدند که امروز مدعی آن شده‌اند.

3- حداقل طی دو سال و نیم گذشته ترکیه متهم به کمک به داعش برای استخراج نفت عراق و سوریه و خرید ارزان‌قیمت آن بوده است. ظاهراً بشکه‌ای بین 10 تا 12 دلار و روزانه حدود 200 تا 350 هزار بشکه. خاطره حملات ماه نوامبر سال گذشته هواپیما‌های جنگی روسیه به تانکرهای حامل نفت داعش در سوریه که بخشی از سیکل عمومی تجارت سیاه ترک‌ها از نفت عراق و سوریه بود هنوز در اذهان زنده است.

4- اینکه داعش این حجم از سلاح‌ها و تجهیزات کاربردی و نظامی را چگونه به‌دست آورده سؤال بی‌پاسخی نبوده و نیست. امارات، عربستان و قطر حداقل در دو مورد قطعی متهم اصلی هستند. نخست تأمین سخاوتمندانه سلاح و دوم ارسال آن از مرزهای جنوبی ترکیه به سمت جبهه‌های جنگ. ابتدای ماه جولای امسال توقیف تعداد زیادی کانتینر ترکیه حامل سلاح در منطقه آدنا و قاضی انتب به بهانه ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه موجی از رسوایی عربی - ترکی را به همراه داشت. ارسال هرچند برای سوریه صورت گرفت اما نشان‌دهنده مدل عملیاتی آنها در کمک به بلوک عمومی داعش در منطقه و مشخصاً عراق بود.

5- اکتبر 2014 اعتراض آشکار جو بایدن معاون اوباما در انستیتو سیاست دانشگاه هاروارد از یک سو و انتشار ایمیل‌های قدیمی‌ خانم کلینتون اواسط ماه اکتبر سال جاری در افشای ارسال کمک‌های سخاوتمندانه متحدان عرب (مشخصاً امارات، عربستان و قطر) به داعش از سوی دیگر، هرگونه ابهام در میزان بی‌صداقتی این متحدان را برطرف می‌کند. حال ابوبکر بغدادی خواهان جنگ با ترکیه و عربستان شده است. او با دادن آدرس غلط به دنبال تطهیر چه کسانی است؟ این همان معادله مجهول است.

منبع: ایلنا
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها