بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۷۰۶۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱
 تدبیر24: جمعه ساعت ١١ شب، جاده شوشتر به اهواز حوالی شهر ملاثانی؛ یک اتوبوس با چند سرنشین از همه‌جا بي‌خبر و کمی آن طرف‌تر مردی با یک اسلحه کمری به دنبال طعمه. طعمه برای چه مشخص نیست؟ 

اما هر چه هست او به زور وارد اتوبوس می‌شود تا  چند ساعت شهر را حسابی شلوغ کند؛ همه جا را به هم بریزد و دست آخر هم با یک پژو از محل حادثه متواری شود. اما لحظه به لحظه این حادثه دلهره‌آور برای مسافران و مردمی که آن وقت شب در ترافیک جاده شوشتر به اهواز معطل مانده بودند، ساعت‌ها همراه با ترس و وحشت گذشت. ترس و وحشتی که خوشبختانه ختم به خیر شد و به کسی آسیبی نرسید. اما این پایان کار نبود چراکه فرد گروگانگیر که گفته می‌شود به شیشه اعتیاد داشته و از اختلالات روحی و روانی هم رنج می‌برده، با یک دستگاه خودروی پژو متواری شده و مأموران  هم در تعقیب او هستند تا او را دستگیر کنند. 

شامگاه جمعه شب یک فرد مسلح، سرنشینان یک اتوبوس مسافربری در شهر ملاثانی، مرکز شهرستان باوی خوزستان را به گروگان گرفت. این خبری بود که شامگاه جمعه از اهواز مخابره شد؛ خبری کوتاه اما مهم؛ حادثه گروگانگیری آن هم در یک دستگاه اتوبوس. فرد مهاجم  با یک اسلحه وارد اتوبوسی با ٧ سرنشین می‌شود و همه آنها را گروگان می‌گیرد. این خبر کوتاه و با کمترین جزییات ممکن برای ساعاتی در صدر اخبار قرار گرفت تا این‌که بامداد شنبه خبر آزادی گروگان‌ها از سوی مقامات انتظامی استان خوزستان اعلام شد. 

گروگانگیری ٤ ساعته و بازار داغ شایعات 
دقایقی پس از وقوع این حادثه، خبری مبنی بر زخمی‌شدن یکی از مسافران این اتوبوس اعلام شد. خبری که از سوی مسئولان انتظامی و قضائی حاضر در محل حادثه نه تأیید می‌شد  و نه تکذیب. 

از طرف دیگر برخی شنیده‌ها حکایت از تهدید جدی گروگانگیر مبنی بر زخمی‌کردن و به قتل‌ رساندن سایر گروگان‌ها داشت. هر لحظه اخبار ضدونقیضی از این حادثه مخابره می‌شد و  این در حالی بود که هیچ منبع رسمی در این خصوص اظهار‌نظری نمی‌کرد؛ اما آنچه مسلم بود، گرفتار‌شدن تعدادي از مسافران یک اتوبوس مسافربری و زخمی‌شدن یکی از آنها توسط فردی بود که آنها  را به گروگان گرفته بود. 

این حادثه در جاده شوشتر به اهواز رخ داد و همین مسأله  باعث ایجاد ترافیکی سنگین در این منطقه شد. ترافیکی که خیلی زود مسافران این جاده را متوجه وقوع یک حادثه غیرعادی کرد؛ یک گروگانگیری حوالی ساعت ١١ شب آن هم در جاده شوشتر به اهواز. همین ترافیک و حضور تعداد زیادی از مردم در نزدیکی محل حادثه بازار شایعات و اخبار ضدو‌نقیض را داغ کرد. عده‌ای از کشته و زخمی‌شدن تعدادی از گروگان‌ها خبر می‌دادند و برخی این حادثه را به تعقیب و گریز پلیس و یکی از قاچاقچیان مواد‌مخدر منطقه ربط می‌داند. 

اما در میان انبوهی از اخبار ضدو‌نقیض در خصوص این گروگانگیری، قاچاقچی‌بودن فرد گروگانگیر بیش از همه محتمل بود. بر همین اساس هم تا چند ساعت پس از وقوع این حادثه همه گمان می‌کردند كه یک قاچاقچی مسلح مواد‌مخدر به دنبال تعقیب و گریز مأموران انتظامی در شهر ملاثانی در همسایگی اهواز با رفتن به یک اتوبوس مسافربری، همه سرنشینان آن را گروگان گرفته است و سعی دارد با استفاده از این گروگان‌ها از چنگ مأموران فرار کند؛ اما این خبر هم با گذشت بیش از ٣ ساعت از وقوع این حادثه از سوی پلیس تأیید نشد و ادعا کردند گروگانگیر قاچاقچی نبود و یک معتاد بوده است. 

٧ نفر در چنگال گروگانگیر شیشه‌ای 
اما حوالی ساعت ٣ بامداد معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان خوزستان در نخستين اظهارنظر رسمی از آزادی همه گروگان‌ها در این حادثه خبر داد و در تشریح جزییات این حادثه گفت: «حوالی ساعت ١١ شب در شهر ملاثانی یک فرد مسلح اقدام به گروگانگیری تعدادی از سرنشینان یک اتوبوس مسافربری کرده بود. فرد گروگانگیر به شیشه اعتیاد داشته و تا کنون چندین‌بار سابقه دستگیری و محکومیت داشته است.» 

علی قاسم‌پور در خصوص سلامت گروگان‌های آزاد‌شده هم توضیح داد:  «در این حادثه ٧ نفر شامل ٣ زن، ٣ مرد و یک کودک توسط این فرد در اتوبوس گروگان گرفته شده بودند که خوشبختانه همه آنها  بدون هیچ مشکلی آزاد شدند.» 

او با اشاره به حساسیت بالای این گروگانگیری با توجه به قرارگیری گروگان‌ها در داخل اتوبوس، درباره جزییات عملیات رهاسازی گفت:  «باتوجه به این‌که این حادثه و اقدام در مرکز شهر به وقوع پیوست، نیروهای امنیتی حاضر در محل به‌منظور جلوگیری از خطرات از تیراندازی خودداری کردند. همچنین برای جلوگیری از اقدامات غیر قابل جبران احتمالی از سوی فرد گروگانگیر چند نفر روانشناس در کنار مأموران امنیتی در محل حاضر شدند و توانستند فرد گروگانگیر را از ادامه تهدید و گروگانگیری منصرف کنند.» 

گروگانگیر با پژو از محل حادثه گریخت 
اما فرد گروگانگیر با یک خودرویی که به درخواست او در اختیارش قرار گرفت، از محل حادثه متواری شده و بر اساس برخی اخبار تأیید نشده به طرف مسجد سلیمان فرار کرده است. اقدامی که به گفته معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان خوزستان به دلیل حفظ سلامت مسافران و مردم حاضر در محل حادثه انجام شده است: «ما به ‌دلیل جلوگیری از وارد‌شدن صدمه به مردم خواسته فرد مهاجم را اجابت کردیم، ولی سوژه تحت تعقیب است و اقدامات لازم  برای دستگیری این فرد انجام می‌شود.»

 او درباره انگیزه‌های احتمالی این فرد هم گفت: «هنوز انگیزه فرد مهاجم مشخص نیست و او هیچ درخواست مشخصی به جز یک دستگاه خودرو آن هم برای فرار از محل حادثه  از ما نداشت؛ اما عملیات پلیسی برای دستگیری او که از بامداد شنبه پس از آزادی گروگان‌ها  متواری شده است، ادامه دارد که به محض دستگیری برای مشخص‌شدن انگیزه‌های احتمالی از وی بازپرسی به عمل می‌آید.» 

این در حالی است که سردار اسحاقی، فرمانده انتظامی استان خوزستان ابتلا به اختلالات روحی و روانی و مصرف مواد‌مخدر را دلیل و انگیزه اصلی این گروگانگیری عنوان کرد: «براساس شواهد و اطلاعات ما فرد گروگانگیر به لحاظ روانی و روحی مشکل داشته و استعمال مواد‌مخدر نیز داشته و این موضوعات سبب شده این کار را انجام دهد.» 
منبع: روزنامه شهروند
برچسب ها: تدبیر24 ، گروگانگیری
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها