بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۷۰۸۸۶
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۹
فیاض زاهد:
فیاض زاهد با تاکید بر این که آشتی ملی در چند سطح قابل انجام است خاطر نشان کرد: نیرو های عاقل اصولگرا و اصلاح طلب بایستی این گفتمان را آغاز کنند؛‌که بخشی برمی‌گردد به این که ما با هم حرف نمی‌توانیم بزنیم، گفتگو یاد نگرفتیم و در فضای بی خبری و بی اطلاعاتی از هم نسبت به هم توهم داریم.
تدبیر24 »در روزهای اخیر بویژه با نزدیک شدن به روز ملی 22 بهمن، کنشگران و نخبگان رفرمیست و اصلاح گرای سپهر سیاسی کشور، طی سخنرانی‌ها و مقالاتی از ضرورت آشتی ملی سخن گفتند و آنرا نسخه‌ای برای بهبود واگرایی‌های روزافزون سیاسی در ایران قلمداد کردند. دیده بان ایران در گفت و گو با دیده بان ایران به تشریح پروژه آشتی ملی پرداخت.مشروح این گفت و گو در ذیل آمده است: 

نکات محوری مصاحبه تفصیلی پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران با  فیاض زاهد به شرح ذیل است:

*فصل پشت سر گذاشتن برخی از سوء تفاهم‌ها و اختلافات فرا رسیده است

*در فضای بی خبری و بی اطلاعاتی از هم نسبت به هم توهم داریم

*کشور نیازمند تفاهم در حوزه‌های گسترده است

*حاکمیت نیازمند آن است که نظرات اصلاح طلبان را مستقیمأ از زبان آنها بشنود

*جریان اصلاحات بر آمده از دل جریان انقلاب و خط امام است

*حاکمیت از آشتی ملی استقبال خواهد

 

فیاض زاهد در گفتگو با  پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران با اشاره به اینکه همه نیرو های انقلاب و همه کسانی که به کلیت نظام قانون اساسی پایبندی دارند اشتراکات شان بیشتر از اختلاف شان است، اظهار داشت: زمان زیادی را از دست دادیم و فرصت های فراوانی را پشت سر گذاشتیم اما جلو ضرر را هر وقت بگیریم فایده خواهد بود و اکنون فصل پشت سر گذاشتن برخی از سوء تفاهم‌ها و اختلافات فرا رسیده و ما نیازمند نگاه به آینده هستیم.

 

وی ادامه داد: آشتی ملی در واقع مهمترین راهبرد های حیاتی برای همه کسانی است که به ثبات سرزمین و تمامیت ارزی، امنیت کشور، آرمان های انقلاب اسلامی باور دارند.

زاهد افزود: در کنار مشکلاتی که در حوزه های داخلی درگیر آن هستیم؛ تهدیدات بین المللی، شرایط آمریکا، رشد افراط گرایی و راست اندیشی به صورت شبه فاشیسم در اروپا  و همچنین ضرورت ترامپ و استراتژی عربستان و اسرائیل هم می تواند تهدید برای ما تلقی شود.

فیاض زاهد با تاکید بر این که گفتگو در چند سطح قابل انجام است خاطر نشان کرد: نیرو های عاقل اصولگرا و اصلاح طلب بایستی این گفتمان را آغاز کنند؛‌که بخشی  از آن برمی‌گردد به این که ما با هم نمی‌توانیم  حرف بزنیم، گفتگو یاد نگرفته ایم و در فضای بی خبری و بی اطلاعی؛ نسبت به هم توهم داریم.

وی ادامه داد: اصلاح طلبان چه بسا اصولگرایان را چهره‌های مرتجع تصور می‌کنند و اصولگرا ها، اصلاح طلبان را چهر های غرب زده که اگر اینها با هم به گفت وگو بنشینند شاید در بسیاری از موضوعات با هم  اشتراک نظر  داشته و در عین حال در روش  تفاوت دارد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار داشت: کشور نیازمند تفاهم در حوزه‌های گسترده است  که  این سطح از توافق و تفاهم  می‌تواند میان اصلاح طلبان و حاکمیت در سطوح بالا صورت بگیرد.

این در حالی است که فوت آیت الله هاشمی باعث ایجاد خلاء دربین نیروهای اصلاح طلب  و حاکمیت شده است و این طرح باعث می شود تا اصلاح طلبان نقطه نظرات  خود را مستقیمأ  به گوش حاکمیت برسانند.

وی در ادامه افزود:  اگر کشور نیازمند آن است که با عذر خواهی اصلاح طلبان از خطر نجات یابد ما  حاضریم این کار را انجام دهیم. 

فیاض زاهد ادامه داد: جریان اصلاحات بر آمده از دل جریان انقلاب و خط امام است که در انقلاب سهم اصلی را  داشته  و در دوران جنگ تحمیلی هم نقش بسزایی را در اداره  کشور ایفا کرده است، لذا هیچ ابایی ندارد از اینکه برای نجات کشور طرح آشتی ملی را دنبال کند. 

 این استاد دانشگاه در ادامه یاد آور شد : گفت و گوی ملی عملأ کنش اجتماعی و سیاسی اصلاح طلبان و اصول گرایان  را کاهش خواهد داد. اصلاح طلبان زمانی موفق و پیشرو خواهند بود که در میان گروه های اجتماعی هویت استدلالی و ماهیت گفتمانی خود را حفظ کنند و به نظر می رسد که حاکمیت هم این درک را داشته و از آن استقبال می کند. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار داشت: اصلاح طلبان با درک مشترک از شرایط می توانند با گفتگوهای انتقادی  همراه با تبعیت از رهبری و  عمل به قانون اساسیتلاش و مبارزه جدی با فساد، تلاش برای ارتقاء جایگاه و کرامت انسانی، رعایت آزادی بیان در چارچوب قانون اساسی  را محور‌های مشترک آشتی ملی در نظر بگیرند. 

 

به گزارش دیده بان ایران؛ فیاض زاهد گفت: اصلاح طلبان از شرایط موجود استفاده می‌کنند و دست دوستی، مودت و همکاری را به سوی رقبای خودشان دراز می‌کنند. حاکمیت عالی نظام هم که در راس آن رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار دارد به درستی  شرایط ملی و خارجی را رصد  کرده و شرایط را برای حضور موثر تر اصلاح طلبان فراهم می کنند. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اینکه حاکمیت از این موضوع استقبال خواهد کرد افزود: نوع و شکل و فرم آشتی ملی می تواند متفاوت از آن چیزی باشد که ما در عرصه سیاسی با آن مواجه هستیم و شاید با نوعی پیچیدگی هایی رفتار مقامات عالی جمهوری اسلامی خودش را به ما نشان دهد. 

فیاض زاهد در پایان خاطر نشان کرد: اصولگرایان منصف از طرح آشتی ملی استقبال خواهند کرد و تندرو ها آن را برنمی تابند چون نزدیک شدن جریان اصلاح طلب و اصولگرا و انجام گفتگوی ملی؛ فشار را بر تندرو ها افزایش و منافع اقتصادی آنها را مورد تهدید قرارخواهد داد و طبیعتا آنها از این طرح استقبال نخواهند کرد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها